Lesboek voor boven de 70 jaar...

Wat raden jullie aan als lesboek voor iemand die ik eindelijk zover heb om een iBook te kopen ipv een windhoos en nog nooit achter een computer gezeten heeft, maar wel graag wil leren. Ik bedoel dus echt de basics van de basics. (hoe beweeg je de cursor, en wat is dat een cursor)

Michel

Een boek uit de reeks "voor dummies", is vrij eenvoudig in uitleg en zeer to the basics.

bij onze 7200 zat een lessenpakket met lessen zoals "neem de muis klik en houd de knop vast, sleep nu..." mss is dat iets wat je zoekt? ook met filmpjes enz mss zijn deze nog ergens te verkrijgen...

Ik weet geen boeken voor de Mac speciaal voor ouderen en ik vraag me af of dat wel nodig is want eigenlijk is een Mac heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Mijn ervaring is dat je het beste er naast kan gaat zitten en gewoon iemand, op jou aanwijzingen, basishandelingen laat uitvoeren; aanzetten, met je muis bewegen, een nieuw document aanmaken, die over het bureaublad laten bewegen, in de prullemand stoppen, legen en de computer weer uit zetten. In de volgende les kun je dan voorzichtig een tekstdokument opstellen (via bv editor) en dat opslaan. Daarna kun je mail gaan proberen en dat documenten gaan verzenden. Wel weer steeds dat aan en uitzetten van de computer en het legen van de prullemand herhalen. Voor dit soort 'lessen' moet je wel de tijd nemen, wat geduld hebben en vooral ze het zelf laten doen. Volgens mij werkt deze persoonlijke begeleiding beter dan een boek. Mijn Oma (84) kan inmiddels heel aardig met haar iMac overweg (ja, ja ze heeft 'r 2 jaar geleden een gekocht) en ik krijg bijna dagelijks wel een mailtje van haar, grappig is dat ze 'van dat ding van de buurman' (een pc) helemaal niets snapt. Succes ermee

ik denk dat het beter is om ze zelf alles uit te leggen dan zo'n boek.

Zelf uitleggen doet al veel, dan is hem wat gewend en ken hij ook het voornaamste en kan al enkel bradende vragen afvuren :)

Doch snap ik het heel goed dat hij een boek wil hebben. Mijn pa is net hetzelfde (wel een jongeren versie hoor :P) en die leest graag eens over zijn software en zo, niet achter de computer zitten, maar eens rustig in de zetel wat lezen PLUS je kan dan nog eens trug snuffelen hoe iets was, zonder het te vragen!

Het idee van een reeks uit ‘for Dummies’ lijkt me idd keigoed en ik zou dat dan combineren met een persoonlijke tour samen met hem. Dat lijkt me wel wat en kan hij met zulke boeken wat “extra’s” zelf aanleren, eigen tempo, belangrijkheid, goesting, etc. :slight_smile:

Zelf vindt ik deze boeken goed al zijn ze wel een beetje achterhaald. (The macintosh bible isbn: 906120-794-0 Alles over de macintosh isbn: 90-6789-583-0) Ik heb geen idee of er recentere uitgave zijn maar ze zijn wel in het nederlands uitgegeven. Wat overgens ook een goed naslag werk is Sad Macs Bonbs and Disasters (isbn 0-201-69963-x) mijn versie is hellaas alleen os 9 en in het engels. Ik denk dat het zelf uitproberen toch het beste werkt.

[quote:55d0be5b6e="Macpwm"]Een boek uit de reeks "voor dummies", is vrij eenvoudig in uitleg en zeer to the basics.[/quote:55d0be5b6e] Vind dat de slechtste boeken die er ooit gemaakt zijn. Van al die domme humor word ik niet echt vrolijk! Gewoon een simpele uitleg, zonder grappen en grollen, zou beter zijn!

[quote:19c65e6f9e="ThomasL"][quote:19c65e6f9e="Macpwm"]Een boek uit de reeks "voor dummies", is vrij eenvoudig in uitleg en zeer to the basics.[/quote:19c65e6f9e] Vind dat de slechtste boeken die er ooit gemaakt zijn. Van al die domme humor word ik niet echt vrolijk! Gewoon een simpele uitleg, zonder grappen en grollen, zou beter zijn![/quote:19c65e6f9e]

Wel ik vind dat dus ook! Ik heb nu twee keer mijn geld uitgegeven aan zo een boek en twee keer kwaad in een hoek gesmeten. Ze doen echt net of je bent een kind van vier, je kunt een leek ook anders toenaderen. Vooral domme flauwe humor zijn van een lagere school niveau. Hun insteek is goed, maar de uitwerking is echt slecht.

Ben ik het helemaal mee eens, alle 'Dummies...' mogen zo in de oud-papier bak :evil: ...met hun infantiele humor!!! Als de persoon (>70 jaar òf <70 jaar) een beetje met de Engelse taal overweg kan is het allerbest wat je kunt krijgen: "OS X 10.3 The Missing Manual" van David Pogue! Is echt niet moeilijk!

Inderdaad die dummy boeken maken hun naam helemaal waar... De missing link ga ik maar eens bekijken en alvast wat tijd reserveren.

Bedankt voor de reactie’s allemaal

Gewoon zelf uitleggen en flink veel Mac Help erbij halen.