lettertype importeren in indesigndocument

Hoi Ik heb 'n raar probleempje. IIn een indesignsabloon (met alineastijlen en dies meer) importeer ik teksten vanuit een worddocument waar mijn broodtekst reeds normal en italic wordt gezet. Nu met 'n restyling van ons tijdschrift, kopen we 'n nieuw lettertype. En de italic heet daar niet italic, maar Normal italic. Waardoor de italic uit mijn worddocument niet automatisch meer omgezet wordt in de italic van mijn nieuwe font. (kan u nog volgen...?). Ik kan dat wel oplossen door "lettertype zoeken" en vervangen, maar ik ben 'n luie mens :) en wil dat dat dus automatisch bij het inladen gebeurt. Iemand enig idee of moet ik dit vragen aan de leverancier van de lettertypes?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

zoek lettertypes en vervang = is al de oplossing voor luie mensen.

Als het document is opgemaakt met stylen kan je die makkelijk en snel aanpassen voor het hele document.

Heeft lijkt mij geen zin om een lettertype fabrikant daarover lastig te vallen.

maar hoe pas ik dat dan aan in die stijl? De tekst wordt in het worddocument in een alineastijl gezet. Dezelfde naam gebruik ik voor de alineastijl in het indesigndocument. Maar in het worddocument worden sommige woorden in italic gezet. Zonder extra tekenstijl. (gewoon dat "i"-tje in de menubalk). Voorheen gaf dat geen probleem omdat de vorige font ook een gewone "italic" had en die de italics uit het worddocument herkende. maar omdat de nieuwe font "normalitalic" is, herkent hij deze niet meer. Dus vraag ik me af hoe ik dat ergens kan opvangen. Waarschijnlijk ergens iets aanklikken, invullen, etc? Maar geen idee hoe of waar...

Als ik het me goed herinner (geen InDesign bij de hand hier op de Linux-PC waar ik nu aan zit) kun je gewoon zelf een waarde intypen in het veld waar je de karakteropmaak voor je zoekopdracht kunt kiezen, ook al is die niet beschikbaar voor het lettertype. Zolang je dus "normalitalic" intypt, zou je denk ik gewoon moeten kunnen zoeken en vervangen.

Een andere manier is om alles goed te zetten in de stijlen, de tekst te selecteren en dan “Clear overrides” (geen idee hoe dat heet in de Nederlandse versie) te kiezen in het popup-menuutje van het stijlenvenster. Nadeel is dan wel dat je bijvoorbeeld vetgemaakte tekst ook kwijtraakt.

Hoi Jakko,

Bedankt voor je reactie. Je opmerkingen kloppen, maar dat zijn telkens manuele handelingen. Dingen die ik dus wil vermijden. “Zoek en vervang” en zeker “clear overrides” zijn manuele dingen. 'n Restyling wil meestal zeggen dat je ook maakt dat het leven wat eenvoudiger wordt, niet ingewikkelder. :slight_smile: Het moet toch mogelijk zijn om dat te automatiseren? 'k word er 'n beetje gek van… :x :roll:

En héél andere truc is om het cursieve lettertype te openen in Fontographer, en daar de style van het lettertype te hernoemen van 'normal italic' in 'italic'.

lijkt me al véél interessanter. :) Maar ik heb dat programma niet direct. Bestaat er niet een soortgelijke gratis versie van?

Misschien dat [url=http://www.fontlab.com/fontlab-font-converters/transtype-8212-universal-font-converter/download-transtype.html]TransType[/url] het ook kan; moet je even proberen...

Misschien kan je het ook veranderen met HexEdit.

Je moet de oplossing inderdaad zoeken bij het opnieuw benoemen van het font en niet binnen Indesign. Indesign probeert juist te voorkomen dat er conflicten ontstaan of onverwachtse resultaten. Gelukkig maar :)

Transtype doet het al niet. Die veranderd mac-fonts in winfonts. En dat willen we niet hé. haha.!

Het lijkt me trouwens geen fijn idee om in de namen van lettertypes te gaan lopen rommelen.

Daar ga je ooit erg spijt van krijgen.

Als een document de deur uit moet voor wat voor reden dan ook, dan gaat iemand daar problemen mee krijgen.

uittesten is dus sowieso de boodschap. Of er mee leren leven... :lol:

Eén ding dat ik even niet snap, is waarom je schijnbaar de lettertypes in je al bestaande tijdschriften moet vervangen. Als je een tijdschrift maakt, dan wordt dat neem ik aan gedrukt en dan verkocht? En als je een nieuw lettertype gaat gebruiken, dan is dat toch alleen voor de nummers die je uitgeeft nadat je dat lettertype gekocht hebt, omdat de oudere nummers met het oude lettertype, al in de winkel gelegen hebben? Waaruit dan zou volgen dat je maar één keer de stijlen in het documentsjabloon hoeft aan te passen aan het nieuwe lettertype, waarna al je volgende nummers dat lettertype gebruiken …

Of zie ik iets over het hoofd?

Klopt hoor. Zoiets heet restyling hé. :) We willen vanaf het najaar onze stijl wat aanpassen/opfrissen. De reeds gedrukte magazines kunnen we niks meer aan doen, maar het gaat dus over de nieuwe. De stijlen in het sjabloon worden aangepast naar het nieuwe lettertype. En dan krijg je dus het probleem dat ik reeds beschreven heb. Maar ik heb de indruk dat ik dat niet duidelijk genoeg gedaan heb, of wel?

Ik snap het probleem helemaal hoor. :wink:

Ik denk dat het éénmalig maken van een simpel scriptje in/voor InDesign een hoop problemen oplost.
Zoek en vervang dus, maar dan automatiseren.

Eén klikje, paar seconden wachten, klaar.
Dat lijkt me toch fijner dan het rommelen in lettertype-bestanden.

dat zal waarschijnlijk idd de juiste oplossing zijn. Zal ik eens even kijken hoe dat moet gebeuren. :)

[quote:cb0f0228ef="marcogoole"]De stijlen in het sjabloon worden aangepast naar het nieuwe lettertype. En dan krijg je dus het probleem dat ik reeds beschreven heb. Maar ik heb de indruk dat ik dat niet duidelijk genoeg gedaan heb, of wel?[/quote:cb0f0228ef] Nee, dat deel heb ik wel begrepen, hoor :) Ik begrijp alleen niet goed waarom dit schijnbaar zo'n groot probleem is, want het is toch een kwestie van alles een keer langslopen en veranderen, en als je dat gedaan hebt ben je er klaar mee, toch?

Als je alle oude nummers ook aan moest passen, om welke reden dan ook, dan snap ik dat je het niet allemaal met de hand zou willen doen :slight_smile:

Precies, als het goed is dan is het een eenmalig klusje. Ik zou in geen geval gaan zitten poeren in het font.

Haha, 'n écht groot probleem is het niet hoor. Maar ik ben niet de enige vormgever die aan dit tijdschrift werkt. En ik hoor (één van) mijn collega's al klagen "dan kiezen ze een nieuw lettertype en dan creeren ze véééél meer werk". En om dat probleem/gezeur voor te zijn... :evil: