lettertype vergroten van scherm

Ik bezit over een 12" powerbook met resolutie van 1024*768, nu is mijn vraag, kan ik het lettertype, van de applebalk vergroten? Zoals in windows? Ik heb zitten zoeken in systeemvoorkeuren bij weergave en zo, maar niets . . . Alvast dank voor wie antwoord . . .

Ik begrijp niet goed wat je met de 'Applebalk' bedoelt maar je kan de lettertypes van bijvoorbeeld Safari aanpassen in de 'voorkeuren ' van Safari.

letters of woorden selecteren en appeltje +

Misschien verwoord ik het niet goed, maar overal grotere letters bv: in finder, mail, het klokje rechts bovenaan in de apple balk, die dingen, die wil ik groter, er zullen nog wel mensen zijn, die een bril nodig hebben om dat te lezen. . . Bv bij windows, ga je naar beeldscherlinstellingen -> geavanceerd -> dpi-instelling, die standaard op 96 staat, verander je naar 125% en voila, je letters zijn groter, en je resolutie, blijft behouden . . . :sealed:

misschien helpt dit ?

bureaublad menu weergave onderste regel toon weergaveopties en daar kan je de grootte instellen . Kijk eens even en anders zoek ik voor jou verder.

Yup, dat is al beter, maar dit werkt alleen bij de bureaubladpictogrammen , het is een stap vooruit. . . . bedankt alvast

Hij bedoeld natuurlijk de Menubalk; en de font/-grootte is bij mijn weten NIET te wijzigen (in de GUI dan).

maar bvb op een forum wanneer de tekst te klein is kan je dit ook zo vergroten appeltje + en alles is beter te lezen of appeltje - = verkleinen

misschien komt er nog iemand welke voor de rest wel een positief antwoord weet.
nog even geduld

Download & Installeer [b:c38918f94c][url=http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html]TinkerTool[/url][/b:c38918f94c].

thanks, die Tinkertool is de max ! zou standaard in osx moeten zitten . . . :D

ik heb het ook geinstalleerd en 't is gratis hé

Heb je een apple i-Mac, dan kan je de tekst vergroten door helemaal linksboven met je pijl te klikken, je ziet dan een balk komen met onder meer Weergave. Klik die aan en je ziet wat lager ZOOM IN en daaronder ZOOM UIT.
Door een paar keer in te zoomen vergroot je de tekst naar behoeve van b.v. je e-mail, de Telegraaf etc.
Ga geen resolutie veranderen als de resolutie goed staat.
Met de speciale i-Mac apple mouse kun je ook de tekst vergroten, maar dat is soms knap lastig omdat je nou nèt op 1 bepaalde plek moet aanraken, dus niet klikken, en dat werkt niet altijd meteen op commando, kwestie van wennen en aanvoelen.

[quote=azalaia url=http://www.onemorething.nl/community/topic/lettertype-vergroten-van-scherm#post-2315141 time=1319727503]Heb je een apple i-Mac, dan kan je de tekst vergroten door helemaal linksboven met je pijl te klikken, je ziet dan een balk komen met onder meer Weergave. Klik die aan en je ziet wat lager ZOOM IN en daaronder ZOOM UIT.[/quote]Jij hebt het zo te zien over Safari, waarin je inderdaad in- en uit kunt zoomen op de pagina die weergegeven wordt. Dit helpt je alleen om mail te lezen als je dat doet op een webpagina — niet in een echte mailen (hoewel die ook zulke functionaliteit kán hebben, natuurlijk). Overigens werkt dit op elke Mac die niet al te oud is, niet alleen een iMac (let op de spelling :)).

[quote=azalaia url=http://www.onemorething.nl/community/topic/lettertype-vergroten-van-scherm#post-2315141 time=1319727503]Met de speciale i-Mac apple mouse kun je ook de tekst vergroten, maar dat is soms knap lastig omdat je nou nèt op 1 bepaalde plek moet aanraken, dus niet klikken, en dat werkt niet altijd meteen op commando, kwestie van wennen en aanvoelen.[/quote]Heb je het over een Magic Mouse? Dat is geen speciale iMac-muis, hoor — ook die werkt op in elk geval elke Mac met Bluetooth en minimaal OS X 10.5.8 (uit m'n hoofd).

Dit lijkt me duidelijk een spam-account. Zie profiel.

Want wie bumpt er nou post uit 2005 omhoog om een uitleg te geven die voor 87,2% van de gebruikers al bekend is? En de rest is er niet benieuwd naar.

Precies, ik bedoelde ook de magic mouse. Het is dan wel geen speciale muis, maar het aantippen is soms lastig omdat het dan niet reageert. Ik moet er nog even aan wennen, heb nog maar kort een i-Mac.

En waarom zou mijn bericht spam zijn? Ik heb eerlijk gezegd niet op de datum gelet. Ik had gisteren nog een lettergrootte van 8, de kleinste dus, en was aan het uitzoeken hoe ik dit kon vergroten zonder een bepaalde vertekening te krijgen en kwam ik via Google op dit forum terecht.

Toen ik mijn antwoord had gevonden dacht ik er goed aan te doen dit even te vermelden, dat is alles.
Als ik de datum had gezien, dan had ik idd niet meer mijn antwoord gepost op dit item uit 2005.
En als SunKeeper nog steeds denkt dat dit Spam is, dan moet hij dat maar denken.

Groet,

azalaia.

In dat geval excuses.

De afgelopen tijd hebben we in toenemende mate last van spam-accounts op dit forum. Vandaar dat we extra erop letten.

Wat je nog kunt doen om je aanwezigheid hier een beetje meer volledig te maken: vul je profiel iets verder in, voor zover je de informatie kwijt wilt.:wink: Dit kan door rechtsboven op je naam te klikken.