Lettertypen snel zichtbaar in Photoshop?

Als ik in Photoshop CS1 ergens een tekst wil plaatsen kan ik een hele trits lettertypen selecteren. Alles wordt keurig als naam weergegeven maar ik mis het voorbeeld hoe ze eruit zien. Dus da's eindeloos proberen. Is er ergens iets in te stellen dat de weergeve van de lettertypen meteen zichtbaar is is de lijst?

In CS2 zie je dit automatisch ... dus ik denk dat bij CS1 dit achterwege gelaten is! :?

zit dat niet in de voorkeuren? Dat is bijvoorbeeld wel het geval bij illustrator.

In illustrator zie je wel bij de lijst elke lettertype zijn naam in het lettertype.

Wat ik vaak bij photoshop doe is in de balk bovenaan waar staat welk lettertype het is. Dat selecteren en dan pijltje naar beneden. Dan gaat hij de hele lijst langs.

Je kunt ook lettertypencatalogus openen een standaar progje in osx. Hiermee kun je nieuwe lettertypen invoeren en ze bekijken.

Die functie in photoshop werkt helaas niet in illustrator.

Ik heb trouwens alles cs1.

of Window -> Character geloof ik, zal t straks ff controleren

… ja had t goed… dit zit er sowiezo al vanaf v7 in

Allen alvast hartelijk dank voor het meedenken maar ik ben er nog niet uit. In pakweg MS Word zie ik het wel... Maar niet in Photoshop CS1.

[b:28fb096191]Zo ziet de lijst er uit:[/b:28fb096191]

[img:28fb096191]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11619[/img:28fb096191]

[b:28fb096191]Voorkeuren? Waar dan?[/b:28fb096191]

[img:28fb096191]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11620[/img:28fb096191]

[b:28fb096191]Window (Venster) → Character (Teken): ik zie het nog niet…[/b:28fb096191]

[img:28fb096191]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11621[/img:28fb096191]

Kijk ik er over heen of heb ik meer tips nodig ?

:oops: :slight_smile:

en bij de opties van je teken pallet zit daar ook niks bij?

Het kan niet in CS1.

Wel via illustrator en lettertypencatalogus.

En als je zoals ik eerder heb uitgelegd in photoshop is ook een soort van oplossing.

Als je veel lettertypen er op hebt staan, dan is dat niet zo handig.
Het is ook handig om van favoriete lettertypen of opvallende de naam te onthouden.

ik denk dat je eerste uitleg niet helemaal is overgekomen. Je bedoelt volgens mij dat je een tekst geselecteerd hebt en vervolgens een lettertype selecteert en dan met de pijltoets naar beneden scrolt door al je lettertypes zodat je tekst telkens verandert van lettertype. (beetje hetzelfde idee als met percentages, met pijltoets in stappen van 1% en met shift erbij in stappen van 10%)

Nee frans ook daar niet. Ik denk dat Mac Daddy gelijk heeft en dat waar ik bang voor was waar is: het kan niet in PS CS1... En ik heb geen Illustrator. Ik ben fotograaf en beeldbewerker. En nogal visueel ingesteld. En nou kan ik de lettertjes niet zien en moet ik steeds een stukkie tekst typen om het te zien en als ik terug ga naar de lettertypelijst dan klik ik zomaar op een andere letter en dan weet ik niet meer welke ik had en dan moet ik weer eerst de tekst in de laag dubbelklikken om te kijken enzo en dat vind ik niet fijn werken, al heel lang niet maar nu heb ik er genoeg van dus ik denk ik vraag m'n vrienden op MacOSX.nl om hulp en dan helpen ze maar kan het niet... Stomme Adobe, dat ze daar zoveel geld voor durven te vragen. :cry:

Verder alles goed hoor.

[quote:3ede13318a="was frans"]ik denk dat je eerste uitleg niet helemaal is overgekomen. Je bedoelt volgens mij dat je een tekst geselecteerd hebt en vervolgens een lettertype selecteert en dan met de pijltoets naar beneden scrolt door al je lettertypes zodat je tekst telkens verandert van lettertype.[/quote:3ede13318a] Ow... nou snap ik deze optie in ieder geval. Da's teminste iets. Werkt al een stuk beter. Mooist was geweest als je het in één keer in de lijst zou kunnen zien, maar dit is heel werkbaar.

Dank dank dank Mac Daddy en wasfrans. Ik kan weer prettiger verder 8)

die optie die jij zoekt in photoshop, heb ik in al mijn programma's standaard uitstaan. Het vreet namelijk zoveel onnodig geheugen. Ik gebruik suitcase voor het beheer van mijn fonts. als ik dan een letter zoek ga ik altijd eerst daar even door de fonts heen scrollen, dit werkt namelijk een stuk sneller, evenals fontbook van apple. Verder is er nog een handige widget te vinden (was een tip van forum romanum) heet typecast en is speciaal bedoelt voor fontpreviewing. (eindelijk eens een widget waar je echt iets aan hebt!)

[img:f056d66639]http://www.voldaan.info/macosx/typecastscreenshot.png[/img:f056d66639]

Kijk, zo komen we verder. Freekie is weer helemaal blij. Nogmaals bedankt voor de nuttige aanvullende tips.

geen dank, weltrusten

Zo dit is fijn wakker worden, die widget is erg handig!

dank dank

[url=http://www.apple.com/downloads/dashboard/reference/typecast.html]Typecast widget[/url]

Freek, als Mod zou je dat toch moeten weten (hahahahaha)

Frans! Je bent er weer! Slapeloze nachten of valt het mee?

Dan nog even :sotp: melden dat Photoshop CS2 in ieder geval de mogelijkheid biedt om in de voorkeuren (onder TYPE) in te stellen dat je een sample ziet.

Zo die widget is idd. handig.

Nog even terugkomend op de tip die ik gaf over photoshop en wasfrans nog even verder uitlegde.

Je hoeft hiervoor niet eerst de tekst te selecteren. Als je in de tekstlaag gaat staan en je klikt dan op de teksttool en vervolgens ga je langs de lettertypen ‘scrollen’ d.m.v. de pijltjes. Je hoeft du niet eerst de tekst te selecteren. Op de goed laag staan is al genoeg.
Dat werkt ook wat prettiger, want dan zie je de tekst tenminste in de goede kleur en niet in negatief.

Ik kan het hier niet testen, want hier staat Photoshop 7 op en op mn Powerbook CS2, is het niet als je de tekstlaag geselecteert hebt, dan naar het type pallet gaan, dan op de fontnaam dubbelklikken, en dan pijltje naar boven en beneden?

-edit-
Ik had de post van MacDaddy niet gezien. Jullie zouden je wel moeten schamen, 2 ‘broekies’ die jullie moeten helpen met zo iets simpels :wink:

Hahaha, schamen! Dacht 't niet. Want wat ik eigenlijk zocht en niet kon vinden blijkt ook bij navraag niet te bestaan :P Dan nog... wat is er nou mooier dan dat een 'opa' iets simpels kan leren van een 'broekie' en vice versa. Da's nou zo leuk aan een goed en hulpvaardig forum. Ennuhhh wasfrans 'n broekie?

is idd erg handig!