Lettertypencatalogus: het onderste uit de kan

Gisterenavond installeerde ik een hoop fonts via lettertypencatalogus > voeg toe. Origineel was een op een CD gebrande folder die ik eerst veiligheidshalve op mijn bureaublad heb gekopieerd. Mijn PM bipro 2,5GHz (3GB RAM, Tiger) is daar dus de ganse nacht mee bezig geweest… tijdens deze bewerking (ik dacht niet dat hier een installatie betreft, enkel ‘toevoegen?’) nam ATS (Apple Type Services) tot 80% van mijn processor capaciteit in beslag. Ik voelde uiteraard nattigheid…

Deze morgen telde Lettertypencatalogus meer dan 8000 fonts – vermoedelijk het maximum dat het kan beheren. Mijn macje zat tevens rotsvast. Om te herstarten was de aan/uit-knop de enige redding…
Na enkele minuten van opstartprocedure, de balans:

• MS word 2004 loopt vast tijdens opstarten (niet echt verwonderlijk)
  • MS Entourage loopt vast na 1 muisklik
  • Adobe PS CS2 en Adobe Reader 7.0 lopen ook vast tijdens opstarten.
  • in mijn gebruikersmap > library > fonts staan die 8000 en meer fonts (504MB)

Het is oerstom, maar ik heb geen backup van die originele fonts folder. Wel heb ik nog 2 andere Macs met Tiger– misschien kan ik één van die fonts folders kopiëren om de problemen op te lossen?

Maar hoe kan ik dan gebruikmaken van tenminste enkele van die 8000 andere fonts? Hoe kan ik een overzicht creëren van die lettertypes, hoe kan je ze gebruiken? Lettertypencatalogus lijkt mij best een goed programmaatje…

Bedankt voor jullie hulp!

waarschijnlijk heeft lettertypecatalogus ze allemaal geactiveerd, en dan kan je dus een hele hoop fonts DE-activeren anders moet ieder programma meer dan 8000 fonts importeren met opstarten en dat is niet echt slim

je kan ook andere lettertype beheer programmas kopen zoals Suitcase of font agent pro

suc6

Het enige wat je nu eerst moet doen is al je fonts de-activeren, en dan kan je setjes aan maken met fontjes die wel wilt aanzetten. De-activeren kan je het beste met groepen selecteren, dus niet alles tegelijk, maar bijvoorbeeld dertig fonts.... Als je alles hebt gede-activeerd zal je systeem wel weer goed draaien, nu laadt hij alles in het geheugen, ik heb hetzelfde meegemaakt. Suitcase of FAP is inderdaad beter als je met auto-activeren moet werken. vraag je zelf af; heb je echt 8000 fonts nodig, gebruik je ze ook?

dank voor jullie reacties.

Ik ben nu niet thuis en zal de fonts straks desactiveren. Ik veronderstel dat dat geen al te grote moeilijkheden met zich zal meebrengen.

Uiteraard heb ik als fotograaf geen 8000 fonts nodig, ik wil gewoon een selectie maken uit die fonts…

Het deactiveren in Lettertypencatalogus van Apple is ook een ramp. Heb zelf ook zitten prutsen afgelopen weekend omdat mijn suitcase kuren vertoonde. Ben overgestapt naar FontAgentPro en vraag me nu af waarom ik dat niet eerder gedaan heb.

Maar ja je zult ze nu wel moeten deactiveren want ze zijn wel geladen en ik zou daarna overstappen op FontAgentPro als ik jou was. Dat is een stuk efficienter in mijn ogen.

[quote:d3fc9efebe="sabine"]Het deactiveren in Lettertypencatalogus van Apple is ook een ramp. Heb zelf ook zitten prutsen afgelopen weekend omdat mijn suitcase kuren vertoonde. Ben overgestapt naar FontAgentPro en vraag me nu af waarom ik dat niet eerder gedaan heb.

Maar ja je zult ze nu wel moeten deactiveren want ze zijn wel geladen en ik zou daarna overstappen op FontAgentPro als ik jou was. Dat is een stuk efficienter in mijn ogen.[/quote:d3fc9efebe]
Wat kan er dan mislopen tijdens dat deactiveren?
Overstappen op een duur programma was niet voorzien…

Hoe herken je in Finder of een font al dan niet geïnstalleerd is? En is activeren gelijk aan installeren?

Een goeie tip: [b:9e80563d6f][url=http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=9&topic=1092&highlight=MacFanGuy#1107189978]lees dit[/url][/b:9e80563d6f]. Alle lettertypes die geïnstalleerd zijn staan in een van de volgende mappen:[list:9e80563d6f]/System/Library/Fonts /Library/Fonts /Users/jouw account/Library/Fonts.[/list:u:9e80563d6f]Of ze actief of inactief zijn kun je in Lettertypecatalogus zien.

Ik begin het bos beter door de bomen te zien.

Font Book lijkt me toch handig progje!

Ik heb dus die 8000-font-folder vervangen door een andere font-folder van een andere mac.
Alle problemen opgelost!

Maar nu ik door heb hoe het werkt, vul ik met mondjesmaat mijn collecties aan in Font Book.
Mijn eerste collectie ‘Symbols’ bevat een 90-tal fonts. Via het principe click and drag heb ik ze in deze collectie geinstalleerd. Dat duurde een minuutje of zo.

Maar zelfs na het sluiten van Font Book, blijft mijn Mac verder werken aan 80% van zijn capaciteit (2x2,5 GHz)
Het proces 336 (mdimport) blijft om de één of andere reden zeer intensief doorgaan. Minuuuuuutenlang!! Ook nog in Activiteitenweergave, toont venster Processorweergave abnormaal hoge waardes in de blauwe kleur (in de legende staat voor blauw: NICE, (waarde: 35%)
Wat is Nice, aub? En vanwaar dit eigenaardige gedrag? Ik heb in ieder geval geen andere opdrachten gegeven!
Bedankt voor wat uitleg,
Stocto

oplossing: 1.Koop een firewire naar firewire kabel 2.verbind beide apples (je zei dat je er nog een had) 3.Start je corrupte apple op met de "T" toets ingedrukt 4.Het corrupte systeem is nu slecht een externe HD geworden, open dus deze HD. 4.Kopieer en vervang de lettertypes die je echt nodig hebt van je oude naar je corrupte systeem en verwijder het teveel aan fonts. 5.ontkoppel de firewire kabel en herstart 6. KLAAR..

[quote:e645c2cc66="stocto"]... Het proces 336 (mdimport) blijft om de één of andere reden zeer intensief doorgaan. ...[/quote:e645c2cc66] mdimport heeft met Spotlight te maken. Wanneer bestanden gewijzigd worden, verplaatst of wat dan ook houdt Spotlight meteen bij wat verandert. (mdimport = metadata import)