Letterype beheer Macos X Tiger

Hallo,

De prepressmensen onder ons zullen wel weten hoe lastig macosx het soms heeft met lettertypes!
Nu heb ik een vraagje hieromtrend!

Ik heb sinds vandaag mijn mac thuis en zou graag weten hoe je het best je lettertypes plaatst.
Voor alle duidelijkheid ik werk met “Linotype font explorer X”

De mensen van het bedrijf waaraan ik de mac gekocht heb hebben me ooit es vermeld,…denk ik,… dat je best eerst de fonten leegmaakt die in je “Macintosh HD → bibliotheek → Fonten” staan en dan een eigen mapje fonts aanmaakt op je hd waar je al je lettertypes plaatst zodat je deze kan inladen in je fontprogramma!

Nu,…ik weet niet meer zeker of dit de juiste manier is, aangezien dit niet iets is dat ik dagdagelijks doe,… en wil geen dingen fout doen waarmee het in de knoop zit! Vandaar mijn vraag dus

bedankt!

Ehm... Alle standaard fonts disablen/wegdoen is in elk geval een slecht idee (hebben meerdere mensen voor jou ontdekt... ;-)

waarom gebruik je niet gewoon de lettertype catalogus zoals meegeleverd in OSX, werk nu al 2 jaar weer mee, zonder suitcase etc. geen probleem ook niet voor de prepress.

Goed beheer is het halve werk, dit gaat ook goed met het standaard pakket.
“Linotype font explorer X” is leuk en gratis, maar geeft ook regelmatig font conflicten,
vooral met zelf gemaakte fonts door klanten.

Die lettertype catalogus van OSX trekt op niks. :x Niks als problemen als je die gebruikt. Dit was weliswaar nog Panther, maar lettertypes die ineens niet in staan en zo.

Een font beheer programma dient niet om af en toe conflicten te hebben. Dat moet altijd fatsoenlijk werken. Zeker als je dat professioneel wil gaan gebruiken.
Als thuisgebruiker is dat minder van toepassing. Maar een ontwerper gebruikt dagelijks verschillende keren dat programma.

Ik gebruik FontAgent Pro. Nooit problemen, nooit conflicten.

zoals ik al vertelde ik gebruik het dagelijks op mijn G5 zonder problemen, of je nu prepresser bent of ontwerper maakt volgens mij niet eens iets uit. Het moet gewoon werken. En dat gaat zeker zo goed als in suitcase, daar deze altijd op de achtergrond als applicatie meedraait, en lettercatalogus kun je gewoon uitzetten.

Maar dat is mijn ervaring, onder het huidige systeem

[quote:646c63e1df="JohnBeeck"] De prepressmensen onder ons zullen wel weten hoe lastig macosx het soms heeft met lettertypes! Nu heb ik een vraagje hieromtrend! [/quote:646c63e1df]

Misschien had je je vraag dan beter in beeldbewerking kunnen plaatsen??

Ik werk zelf met Suitcase en het vergt wel wat oplettendheid en nauwkeurig beheer om het lekker te laten werken. Vooral corrupte en orphan screenfonts geven soms problemen. Maar als je enige tijd mee werkt weet je wel wat je moet doen om problemen te voorkomen.

probeer nu eens niet allemaal meteen een ander Fontprogramma aan te dragen...daar gaat de vraag niet over :)

Systeemfonts → afblijven! Die zijn er niet voor niks, lekker laten staan in de bieb :wink:

Precies! Systeemfonts; afblijven. Vreemde eend in de bijt was bij mij altijd de Lucida Sans; die gooi ik wel uit m'n systeemmap en beheer ik dan via een fontprogramma.

Naam van je eigen fontmap Noem de map [b:6e18b76f64]Fonts Derden[/b:6e18b76f64], zo weet je dat hierin de fonts zitten die niet door het OS of programma's zijn geïnstalleerd. (Eventueel een spatie voor de naam van de map, dan sorteert ie bovenaan). Dit is dus de enige map waarin jij je eigen fonts plaatst.

Waar plaats je de map Fonts Derden
[b:6e18b76f64]1.[/b:6e18b76f64] Ben je de enige gebruiker op je Mac dan kun je deze map aanmaken in Gebruikers > je Home Directory (Gebruiker) > Fonts Derden, of één niveau dieper in Home (Gebruiker) > Documenten > Fonts Derden.

[b:6e18b76f64]2.[/b:6e18b76f64] Zijn er meerdere gebruikers, werk je met meerdere Macs in een netwerk, dan maak je de Map Fonts Derden aan in Gebruikers > Gedeeld > Fonts Derden.
Dit is ver weg [b:6e18b76f64]de beste plek[/b:6e18b76f64], elke gebruiker heeft toegang en via het netwerk kan een ander er ook bij.

Maak een slimme onderverdeling in de map Fonts Derden
Dit is beslist noodzakelijk als je veel fonts hebt, meteen goed ordenen voorkomt problemen.
Fonts OTF (Open Type fonts) Hierin een onderverdeling in mappen per Type Foundry
Fonts T1 (PostScript Type 1 fonts) Hierin een onderverdeling in mappen per Type Foundry
Fonts TT (TrueType fonts) Hierin een onderverdeling in mappen per Type Foundry

Voorbeeld onderverdeling (van Fonts T1) per Type Foundry
Adobe T1
Agfa Monotype T1
Bitstream T1
Emigre T1
FontBureau T1
FontShop T1
Fontworks T1
Linotype T1
P22 T1
URW T1

En dan?

inderdaad, heb het nog es nagevraagd bij de firma die al jaren mac's en randappatuur levert bij ons en in andere grafische bureaus en zij raden mij ook aan om de fonts uit de library te halen ALS je werkt met een ander fontprogramma dan de lettertypecatalogus.

Maar inderdaad, misschien deze topic in verkeerde vakje gezet,…want dit is eigenlijk iets dat vooral prepress mensen en dergelijk doen,…voor huis en tuin gebruikers is dit niet direct noodzakelijk hoor!

groetjes

John

[quote:89500fbdbf="Radar"]En dan?[/quote:89500fbdbf] Wat bedoel je? De vraag ging over waar plaats je je eigen fonts, niet hoe zet je ze aan en uit (Lettertypencatalogus, SuitCase, FontExplorer etc.)

Inderdaad, de lettertypencatalogus doet het prima als je je binnen een beperkt aantal fonten houdt. Als je met 1000 of meer fonten te maken hebt dan krijgt de lettertypecatalogus zowiezo probelemen. Wij gingen deze eerst proberen op de prepress afdelen maar zijn dan noodgedwongen naar Extensis Suitcase X1 overgestapt!

In FontExplorer die ik nu gebruik en pas vrij recentelijk ontdekt hebt,…schande,… (vooral omdat het gratis EN universal is) worden de systeemfonten netjes afgeschermd en kun je ze in principe niet deactiveren. Dus op die manier maak je geen fouten zodat je interface om zeep is qua looks.

Ik heb de fonten uit mijn bibliotheek gehaald en in 1 centrale map geplaatst op mijn Macintosh HD
Alles werkt en ondervind geen enkel probleem!
Het enige font dat hij niet wil activeren is “Helvetica Neue”,…nochtans doet hij dit in Extensis Suitcase X1 op de prepress wel,… misschien weet mijn naamgenoot hiermee raad?

Er zijn 2 exemplaren van Helvetica Neue... een van Apple en de andere van Adobe. Die liggen regelmatig met elkaar in de clinch... b.v. in je Widgets.

Misschien heeft het daar iets mee te maken?

ah ok,...is er een manier om te achterhalen met welkeen je te maken hebt? Vind het wel spijtig, want die Helvetica Neue heeft een grotere fontfamilie dan de standaard Helvetica.

Euh... misschien in FontExplorer op het font klikken en dan Apple + i?

Ik heb het topic helemaal doorgelezen maar heb toch nog wat opmerkingen..

1. Sinds ik een eerste deel fonts in Fontbook heb gezet start de MacBook Pro onwijs langzaam op, eerst komt het spotlight icoontje een aantal seconden rechts boven in beeld en de rest komt dan nog later…
  2. Word, Powerpoint en Excel geven bij het opstarten alle lettertypes weer die ze niet herkennen of beschadigt zijn; die moet je een voor een wegklikken (best veel gedoe met honderden fonts…)
  3. Ik heb alle fonts eraf geknikkerd en ben ze nu een voor een weer aan adden. Maarrrrr…de fonts die al op de mbp zaten kan ik niet (zoals ik stiekum gewend was op mijn pc) op de installatiecd vinden in een of ander mapje, plakken en hopla!
  4. Ik durf amper de rest erop te zetten (zit nu op 749 fonts)

Ehm…iemand?

Hoeveel lettertypes heb je actief staan? Aangezien je redelijk veel fonts hebt in het algemeen, dan zou ik je toch een extra programma als Linotype Fontexplorer aanraden en/of Extensis Suitcase!

In die software kan je es een scan laten lopen om te zien welke fonts er beschadigd zijn!
Hij zal ze ook automatisch fixen, tenzij ze onherroepelijk kapot zijn!

Sommige fonten worden meegesintalleeerd met je software,…kan dus zijn dat die niet op de osx installatieschijf te vinden zijn!

Wat ik nu doe:

• 1 map maken op je HD,…in jou geval bv: FontsPankra
  • Alle fonten daarin kopieren,…voor je eigen gemak onderverdelen in mapjes A,B,C,…tem Z
  • De fonten die in je libraries staan gewoon uithalen en apart kopieren op je HD in mapje: bv: fonten uit systeem
  • Je fonts uit FontaPankra inladen en es een scan doen naar dubbeltjes, corrupte en/of beschadigde fonts

Ik maak ook in mijn fontprogramma een mapje aan “basis”,…fonts die altijd actief zijn: vb verdana, times,… maar zowiezo staan systeemfonten altijd aan!
Thuis werk ik met FontExplorer,…op de prepress is het Suitcase,…beide werken goed hoor!