levensduur backup-batterij iMac

Ik las onlangs in een Macmagazine dat het lithium backupbatterijtje van een iMac ( en van andere Macs waarschijnlijk) een levensduur heeft van ongeveer 3 jaar. Op dat moment gaan een hoop ingestelde gegevens verloren en die moeten na vervanging van het batterijtje opnieuw ingevoerd worden. Volgens het artikel zou men die korte levensduur aanzienlijk kunnen verlengen door de computer nooit uit te schakelen of in sluimer te laten of zelfs door de computer wel uit te schakelen maar de koppeling aan het lichtnet te behouden ( stekker inlaten?). Weet iemand hier meer over ? Wordt dan het werk van het batterijtje op één of andere manier overgenomen door spanning die ,zelfs na het uitschakelen, alsnog de computer bereikt en de gegevens vasthoudt? Heeft iemand ook ervaring met het uitvallen van zo'n batterijtje ? Men spreekt over 3 jaar maar ik heb bij mij een computer staan die al 17 jaar met hetzelfde batterijtje werkt . Die staat niet zo veel meer aan , maar is wel altijd met de stekker aan het lichtnet verbonden. Zou dat advies dan toch zo'n drastische verlenging kunnen geven ?

Die batterij wordt inderdaad alleen gebruikt, als de computer uitstaat, en op geen enkele manier stroom krijgt.

Datum en tijd wordt erin bewaard, misschien nog meer, maar dat weet ik niet precies.

Als dus de stekker er altijd in zit, zal de batterij niet worden gebruikt. Maar hij kan wel door zelfontlading leegraken. Apple bedoelt denk ik alleen mee dat hij minimaal 3 jaar mee moet/mag gaan, voor een gegarandeerde werking.

Bedanktvoor de reactie Vinhelper.

Dus toch maar best altijd de stekker erin laten ( behalve bij onweer :wink: ).

Tja, iedereen gelooft ook het zijne van dat onweer-verhaal.

Ik heb al 10 jaar stekkers erin bij onweer, heb 1 keer een kapot modem gehad. (De provider betaalde, na onderzoek bleek dat er iets was doorgebrand. Alleen het was een veel-voorkomend probleem met de modems, dus garantie voor de provider) :wink: