levensduur iPod?

Hallo,

ik ben een iPod rookie en heb een iPod photo 60 GB besteld. Nu kwam ik net verontrustende topics tegen op tweakers en fok over mensen wiens iPod na anderhalf jaar kapot was (volgens hen bij normaal gebruik), dus buiten de garantie, en dat apple daar niets aan kon doen.

Ik betaal 445 euro inc verzendkosten ik als hij over anderhalf jaar kapot is en ik kan een nieuwe kopen, dan ben ik geen blij jongetje…

Als ik er zuinig op ben en dat ben ik, gezien de prijs en hoe mooi hij is, hoelang mag ik dan verwachten dat hij meegaat, en logischerwijs, welke mate van coulance/vergoeding bij reparatie van Apple?

groeten beertjespoes :?

zou niet te bang zijn over de topics die je leest. Dit zijn natuurlijk altijd uitersten, als iemand erg tevreden over iets is post ie dat niet op een forum :)

Voor de rest hoe lang een ipod meegaat heb ik geen idee. Denk dat dat inderdaad zeer afhankelijk is van gebruik en dergelijke.

succes met je aankoop overigens!

ja dank je!

ik zal er voorzichtig mee zijn natuurlijk.

en dan maar hopen. ben wel benieuwd trouwens wat apple als levensduur ziet…

Niet te veel zorgen maken. Als jij je iPod normaal behandelt dan gaat ie echt wel een paar jaartjes mee. Twee vriendinnen van mij hebben beide een iPod uit 2001 en die lopen nog als een zonnetje.

Als je bang bent dat er iets misgaat buiten de garantie kun je natuurlijk Applecare erbij kopen. Dan ben je voor 3 jaar onder de pannen. Er zijn gigantisch veel iPods in omloop, dus dat er daarvan een aantal snel stuk gaan verbaast me niet. De probleemgevallen kom je natuurlijk altijd op internet tegen, omdat mensen daar in forums over schrijven. Dat kan een wat vertroebeld beeld geven. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

Mijn 5GB serie 1 iPod doet het ook nog prima. Ok de batterij gaat niet zo lang meer mee als in het begin. Ik heb trouwens nog steeds ruimte over op mijn iPod. Mijn powerbook is minder lang mee gegaan!

Geen zorgen maken. Maar alles kan kapot gaan maar ik hoop dat dat jouw niet overkomt!

Ook ik heb een eerste-generatie iPod van 5GB. Ook ik heb geen enkel probleem mee gehad. Heb enkele maanden een 60GB gekocht alleen voor de extra ruimte, maar dat eerste podje loopt nog steeds als een trein.

Trouwens ik heb nooit een probleem gehad met welke apple-product dan ook. En er zo zuinig op ben ik ook weer niet…

Blij dat te horen... Is Apple als fabrikant niet verplicht een geschatte levensduur op te stellen? ivm met garantie en (gedeelde)reparartiekosten?

De batterij zal in de loop van de jaren langzaam maar zeker minder worden, dat is zo bij al dit soort apparaten (digitale camera's, laptops, muziekspelers, enz.) Bij mijn iBook was de batterij eerst goed voor uren, na 2 of 3 jaar nog maar 15 minuten. Overigens hangt die teruggang ook wel af van hoe je je apparaat gebruikt. Op de Apple-site staan vast wel tips over hoe je batterij het langst mee blijft gaan.

De batterij valt, door Apple of anderen, wel te vervangen door een nieuwe. Ik geloof dat dat zo’n 50-100 euro kost.

mijn ipod derde generatie, 30 gig, gaat ook al zo'n (hoe lang zijn die dingen eigenlijk uit?) tijd mee. ik heb hem van dat ie net uit was. batterij is nog prima. ik heb m 1 keer laten vallen, nu moet ik het hold knopje een iets fermer duwtje geven om aan te gaan, maar dat is denk meer stom van mezelf. verders is ie nog superduper.

Ipod 1ste generatie 5 Gig. Bolt nog steeds prima! Batterij gaat nog altijd lang genoeg mee!

Heb ook een iPod van de eerste generatie. In December vieren we zijn 4-de verjaardag. Ik gebruik hem 3 x per week op de gym. Ik train zo'n 2 uur per keer en dat is voor de batterij nog nooit een probleem geweest. Je kan natuurlijk met een Rolls ook in pan vallen maar daar zou ik echt niet over liggen piekeren. Je hebt de beste MP3-speler op de markt besteld.

Veel plezier ermee :wink:

[quote:8fbc9b1a47="beertjespoes"]Nu kwam ik net verontrustende topics tegen op tweakers en fok over mensen wiens iPod na anderhalf jaar kapot was (volgens hen bij normaal gebruik), dus buiten de garantie, en dat apple daar niets aan kon doen.[/quote:8fbc9b1a47] Ja, dat zijn vooral jongens die elkaar graag napraten.

Er is ooit iemand geweest wiens iPod snel kapot ging, en inderdaad na anderhalf jaar. Omdat Apple de batterij niet wou vervangen heeft hij een filmpje gemaakt waarin hij de indruk wekt dat anderhalf jaar de normale levensduur van een accu zou zijn. Filmpje gaat de hele wereld over, en iedereen slikt het als zoete koek.

De batterij is misschien niet zijn sterkste punt maar deze gaat zeker wel langer mee dan 1,5 jaar zoals unsound al zei. Enfin ik vind het mooi dat er voor deze soort batterij is gekozen dit houd de iPod slank en stijlvol.

Mijn iPod is een keer na 1 week kapot geweest een bijna DOA werd netjes afgehandeld nieuwe gekregen en gebruik deze al een poos met tevredenheid.

heb hier nog de 5 gb versie in gebruik. Die hebben we al een hele poos. Het enige is dat de batterij na een 1,5 uur helemaal op is. maar verder nog steeds een perfect dingetje. :) zolang je ze niet laat stuiteren dan is het wel goed.

Ik ontving toevallig net de weekaanbiedingen van Chipmunk, waarbij accu's voor 4G iPod en iPod mini voor 19 en 20 euro worden aangeboden. Daar komt dan nog wel BTW en verzendkosten bij, maar dan nog steeds een mooie prijs. Je zult 'm er wel zelf moeten inzetten, neem ik aan. Wel wat ingewikkelder dan de batterijen van een zaklamp verwisselen.

Helaas heeft 't niet zoveel zin om zo’n accu “op voorraad” te kopen: ook als ze ongebruikt zijn, verouderen ze.