Levensduur van een HD

Hoe lang gaat een harde schijf mee? Ik heb namelijk hier een externe hd staan van 200 gig (Case apart, hd apart), Western Digital volgens mij, met een heleboel belangrijke gegevens erop. Ik ben bang dat deze hd op een gegeven moment zomaar uitzichzelf gaat crashen en dat ik dan al mijn gegevens kwijt ben.

200 Gig backupen op dvd is natuurlijk absurpt.

Hoe groot is de kans dat een harde schijf zomaar uitzichzelf crasht en welke factoren hangen daaraan? Bijvoorbeeld is het verstandiger om je externe hd continue aan te laten staan of gewoon aan/uit?

Please share your thoughts.

We kunnen je helaas niet vertellen of hij morgen of overmorgen gaat crashen. Zorg gewoon dat je alles dubbel hebt staan... dus op je Mac en op de externe disk. Verder valt er niet veel aan te doen.

Nou die van mij runt al zo'n 7 jaar. :lol:

Harddisks hebben tegenwoordig een MTBF (meantime before failure) van zo'n 50.000 uur. Toch kom je ook getallen van 800.000 uur, 1,2 miljoen en zelfs 1,4 miljoen uur tegen. Andere fabrikanten geven het aantal start-stop cycles aan. Ook die kunnen zeer hoog liggen 20.000 keer of zo.

Het is met de levensduur van een harddisk gewoon koffiedik kijken. De een gaat lang mee, de andere maar kort. Het aantal keer opspinnen heeft zeker met de levenduur te maken. Maar bij een harddisk die altijd draait slijt de lagering waarschijnlijk weer meer (heeft vooral met het aantal draaiuren te maken).

Een harddisk (of ander mechanisch ding) dat je nooit gebruikt gaat ook stuk, door corrosie, of veroudering van plastic delen, of veroudering van de smering (andere viscositeit).

Vertrouwen op maar 1 kopie van de data op 1 harddisk zou ik nooit doen. Twee identieke harddisken kopen, en die elkaars kopie laten zijn maken is dan een betere strategie. De kans dat ze beide op hetzelfde moment stuk gaan is zeer klein.

Je kunt verwachten dat een wat duurdere professionele harddisk met wat meer slijtvaste onderdelen is gemaakt, dan een low-budget schijf. Door de variatie in de RTBTBC (Real time before the big crash :wink: ) kan een goedkope schijf de dure dan alsnog overleven. Het is een kwestie van kansberekening.

Alles gaat wel een keer stuk.

Zie ook.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harddisk
http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

[quote:0a3c2b7785="Uxmal"]Nou die van mij runt al zo'n 7 jaar. :lol:[/quote:0a3c2b7785]

serieus? hoe lang staat ie per dag aan dan?

[quote:d827127963="Uxmal"]Nou die van mij runt al zo'n 7 jaar. :lol:[/quote:d827127963]

Vaak is het wel zo dat als een schijf crasht dat het in de eerste 24 maanden gebeurt. Als een schijf dus al 7 jaar draait heb je grote kans dat ie het nog 7 jaar uithoudt.

Als je even niet meerekent dat een HD ook kapot kan gaan (net even een slechte produktie o.i.d.), dan kun je er vanuit gaan dat met thuisgebruik een HD normaal gesproken makkelijk 5-10 jaar mee moet gaan.

Het is natuurlijk wel zo dat HD’s ook kapot kunnen gaan, of dat je net
een versie in je handen krijgt die gewoon sneller de geest geeft,
maar dat heb je met alles :wink:
Zorg gewoon dat je eens in de week ofzo (wat je zelf fijn vindt) een backup
maakt, en dan zit je gewoon veilig.

Als je nagaat dat sommige HD’s van de antieke Macs nog steeds draaien
(en die zijn toch al ruim 10 jaar oud), en andere HD’s van iMac G4’s nu al
kapot zijn, dat je niet echt een vaste tijd kan prikken. Er zit gewoon een flink
verschil in per HD (niet eens per merk).

[quote:aaaa3f6d30="Festinger"]Harddisks hebben tegenwoordig een MTBF (meantime before failure) van zo'n 50.000 uur. Toch kom je ook getallen van 800.000 uur, 1,2 miljoen en zelfs 1,4 miljoen uur tegen. Andere fabrikanten geven het aantal start-stop cycles tegen. Ook die kunnen zeer hoog liggen 20.000 keer of zo.

Het is met de levensduur van een harddisk gewoon koffiedik kijken. De een gaat lang mee, de andere maar kort. Het aantal keer opspinnen heeft zeker met de levenduur te maken. Maar bij een harddisk die altijd draait slijt de lagering waarschijnlijk weer meer (heeft vooral met het aantal draaiuren te maken).

Een harddisk (of ander mechanisch ding) dat je nooit gebruikt gaat ook stuk, door corrosie, of veroudering van plastic delen, of veroudering van de smering (andere viscositeit).

Vertrouwen op maar 1 kopie van de data op 1 harddisk zou ik nooit doen. Twee identieke harddisken kopen, en die elkaars kopie laten zijn maken is dan een betere strategie. De kans dat ze beide op hetzelfde moment stuk gaan is zeer klein.

Maar alles gaat een keer stuk.

Zie ook.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harddisk
http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF[/quote:aaaa3f6d30]

Heel informatief, bedankt voor je post.

Ik zit ook te denken aan een raid opstelling, Level 1 – Mirroring and Duplexing: Provides disk mirroring. Level 1 provides twice the read transaction rate of single disks and the same write transaction rate as single disks.

Maar die externe kasten die raid supporten kosten te duur. Iemand ervaring met externe raid kastjes?

Is het eigenlijk voor thuis, of voor werk?

Als het voor thuis is, zou ik eerst even goed kijken wat je er aan uit wilt geven.
Raids zijn best duur, en als je je bestanden op je HD van je Mac, én een keer
op de externe HD hebt staan, dan zit je gewoon prima hoor :wink:

Desnoods brand je eens in de maand ofzo nog een DVD… dan zit je helemaal
veilig. Zo’n raidopstelling voor gewoon thuisgebruik is een beetje teveel van
het goede in mijn bescheiden mening. Buiten dat het véél meer kost dan een DVD :slight_smile:

met raid opstellingen moet je goed kijken wat wat, sommige zijn sneller, maar zijn dan ook echt stuk als er een stuk is (dus meer kanst op een stukke schijf) andere zijn duurder maar veel veiliger

[quote:fd86b24b28="Zeekomkommer"][quote:fd86b24b28="Uxmal"]Nou die van mij runt al zo'n 7 jaar. :lol:[/quote:fd86b24b28] Vaak is het wel zo dat als een schijf crasht dat het in de eerste 24 maanden gebeurt. Als een schijf dus al 7 jaar draait heb je grote kans dat ie het nog 7 jaar uithoudt.[/quote:fd86b24b28] ... en van die regel uitgaande dus na 14 vervolgens ook 24 jaar?

[quote:abe80c0a44] Vaak is het wel zo dat als een schijf crasht dat het in de eerste 24 maanden gebeurt. Als een schijf dus al 7 jaar draait heb je grote kans dat ie het nog 7 jaar uithoudt. [quote:abe80c0a44] ... en van die regel uitgaande dus na 14 vervolgens ook 24 jaar?[/quote:abe80c0a44] [/quote:abe80c0a44]

Op de al eerder genoemde pagina …

http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

… staat dat het in werkelijkheid meestal om een badkuip curve gaat. Dus de kans op storingen is in het begin vrij hoog door productiefouten en onvoorziene omstandigheden. Daarna is de kans op storingen een tijdlang stabiel en laag. Daarna stijgt de kans op storingen weer, omdat slijtage uiteindelijk toch zijn tol zal eisen.