Lezen van DVD+R in G4

Ik wil graag ook DVD+R kunnen lezen met mijn G4 (dual). Er zit nu de nieuwe 4x Pioneer superdrive in en ik ben van plan er ook een player in te zetten voor die DVD+R, maar dan moet die wel begrepen kunnen worden. Iemand een idee?

Wat bedoel je met begrepen worden????

Ik heb een DVD+R schijfje in de Superdrive gestopt en die kon er niets van begrijpen. Onbekend formaat. Ik weet niet of de systeemsoftware in staat is de DVD+R te lezen, dus andersgezegd of dat 'euvel' in de superdrive zit of in de MacOSX software.

Vergeet het DVD+R verhaal op de Apple. De superdrive kon vroeger wel DVD+R lezen. Sinds 10.2.4 heeft Apple het lezen van DVD+R onmogelijk gemaakt. Sterker nog: Met een externe SONY ±R(W) brander kun je wel DVD+R branden in Toast maar lezen kan vervolgens niet. Het heeft dus niets met de drive zelf te maken, Er zijn zat opticals die prima DVD+R kunnen lezen. Maar Apple blokkeert het lezen ervan. Zelfs de ingebouwde SONY superdrive (= ± RW drive) in de nieuwe 17" iMac is geblokkeerd (firmware aangepast) voor het lezen van DVD+R. SLC

Dat is wel heel slecht nieuws. Om iets met DVD+R te kunnen moet ik er dus eigenlijk een heel apart systeem naast hebben.

Ik weet niet waarom je dat ineens slecht nieuws noemt. Apple heeft NOOIT gezegd dat ze DVD+R(W) ondersteunen. In welke vorm dan ook. Dat het een tijdje wel mogelijk was zegt niets. Maar door de oorlog die is uitgebroken tussen het + en het - formaat MOET Apple wel iets doen. Steeds meer PC's worden met + uitgerust. En Apple heeft in het verleden, toen er domweg nog helemaal geen + formaten waren, deals gemaakt met - fabrikanten. Maar ook deze oorlog zal niet lang meer duren. Zowel Philips (het + kamp) als Pioneer (het - kamp) hebben zich achter de nieuwe norm van de blu(e) -ray disc geschaard. Ik heb daar vorig jaar al het e.e.a. over geschreven. Het huidige formaat is volgend jaar voldoende uitgemolken. Voor het maken van huidige DVD schijfjes ontlopen de twee kampen elkaar nauwelijks. Dat het + formaat op meer standalone spelers is af te spelen is grote onzin. Pure marketing. Eerder het omgekeerde is waar.

Ik vind het bijzonder vervelend omdat ik in mijn werk nu en dan ook met DVD+R schijfjes te maken heb. Als consument vind ik overigens die marketing gestuurde systeemstrijd wel behoorlijk irritant, wat niet wil zeggen dat ik het principe niet begrijp. Die Blue ray disk, is dat een ander soort dvd of is dat de soort die Apple nu gebruikt?

Die blue-ray is een volkomen nieuw systeem. Met veel meer opslagmogelijkheid. Leuk voor HD TV.

Een klein stukje uit een post van mij vorig jaar:

Geplaatst: Vr Aug 09, 2002 2:28 pm Onderwerp:

Hoi firefly,

Het dvd+rw formaat wordt o.a. door Philips en HP gepromoot als de nieuwe “dvd standaard” Het werkt met een dvd+r of dvd+rw (rewriter) schijfje. o.a de Philips 980 werkt met dit soort schijfjes. Het Philips apparaat is een soort videorecorder met opslag op “dvd” In realtime kun je zo een “dvd” maken en ook weer wissen. (rw) De kwaliteit is redelijk maar niet meer dan dat. Bovendien zijn met name die rw schijfjes op veel minder players af te spelen. In feite IS het ook geen dvd! Op last van de rechter heeft Philips de slogan dat ze dvd’s maken ook moeten verwijderen. Het formaat is ook niet erkend door het dvd-forum als dvd. Dat nog aardig wat players de schijfjes kunnen lezen pleit alleen voor de players en niet voor de schijfjes. Die slechte uitwisselbaarheid van +rw schijfjes zit met name in de zeer lage reflectiefactor van die schijfjes. Zo hebben de schijfjes slechts 5% van de reflectie van een normale geperste DVD. 100% uitwisselbaarheid kan Apple ook niet geven, maar de dvd-r schijfjes hebben de beste tests. Maar de industrie zit niet stil. Over een paar jaar moeten met z’n allen weer aan een nieuwere standaard. Je hebt ongetwijfeld gelezen over de “Blue-ray Disk” Dit is eveneens een schijfje van 12 cm, maar met een laser in het blauwe gebied (405 nanometer i.p.v. 650 nanometer van de huidige roodlaser) Door de kortere golflengte van het licht kan op die rewritables minimaal 27 GB aan data gezet worden. Gelukkig hebben de twee kampen van nu: Pioneer met het -rw formaat en Philips met het +rw formaat, zich achter de nieuwe standaard geschaard. Er wachten ons nog spannende tijden!

Ik heb laatst wel een DVD + RW ( philips ) afgepeeld op mijn Imac g4 met de sony superdrive. Geen probleem. Deze DVD +RW was gemaakt op zo'n Philips DVD recorder Maar ja het was geen DVD + R Die ben ik nog niet tegen gekomen.