LG HDR-scherm geeft doffe kleuren

Hallo,

Ik heb 2x een LG 27UN83A 4K HDR scherm gekocht om aan te sluiten op een iMac en een MacBook.
Op beide systemen wordt dit scherm mooi herkend door OSX en staat de optie HDR aangevinkt bij de beeldscherminstellingen.
Op beide systemen zijn de kleuren van het bureaublad dof en worden dus niet juist weergegeven.

Ik heb eens een manuele kleurcalibratie gedaan maar ik krijg het niet goed.
De kleuren moeten voor mij niet echt correct zijn maar natuurlijk wel wat herkenbaar.

Als ik de optie HDR afzet, zijn de kleuren perfect maar HDR content wordt niet weergegeven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een leuk verschil zie, dus ik zou graag HDR actief laten.

Iemand een kleurprofiel te download? Of zijn er oplossingen?

Mvg,
Waldo

Met welke versie macOS werk je? Dit is een probleem dat kenmerkend is voor macOS Catalina:

/
https://discussions.apple.com/thread/251213356

Ik werk met Big Sur.
Hieronder zie je nog een screenshot genomen overheen de 2 schermen waar alle kleuren ok zijn.
En daaronder een foto met gsm van de 2 schermen waar je ziet dat het linker scherm blauwere tinten geeft.

Heb je de tips op pagina 5 van het Apple Support forum al geprobeerd?

Bedankt voor het topic.
Ik heb de stappen inderdaad al geprobeerd maar helaas, geen oplossing.
De enige werkende optie is HDR uitschakelen.

De witweergave lijkt vast te liggen, ik krijg deze niet naar omhoog.

Heb je wel eens nagedacht over de juiste keuze van de bekabeling.

Deze al geprobeerd?
https://discussions.apple.com/thread/251213356

Zie ook:

Als kabel gebruik ik de bijgeleverde usb-c to usb-c kabel, waarmee de MacBook ook oplaadt.

Bedankt voor de links BigZ, ik ben erdoor gegaan maar helaas geen oplossingen.
Ik kan veranderen naar Displayport 1,2 protocol maar dan is de DHR-optie weg, kleuren zijn wel goed!
Verder geven ze aan om de optie af te vinken.

Momenteel staat deze dan ook af. 't Was natuurlijk wel één van de goedkoopste schermen. Hoe dan ook ben ik wel tevreden.

In overweging genomen om te updaten naar macOS Monterey? Wellicht is het HDR daar ‘beter’ aangepakt.

Hey Night,

Ik had de update vannacht gelanceerd en nu al even mee geëxperimenteerd maar helaas.
Zonder HDR (SDR) geeft kleuren die gelijkaardig zijn aan mijn iMac scherm en dus goed werkbaar.
Met HDR aan op het LG-scherm is het verschil te groot om samen op de 2 schermen te werken. Voor de MacBook zou dit nog te overwegen zijn… Maar de rode kleuren zijn te fluo.

Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik snap technisch niet goed waarom dit zo verkeerd gaat met dit scherm. Zou ik de enige zijn? Moet ik kalibreren met een Spyder?
HDR bestaat nu toch al lang?
Ik ben het eerlijk gezegd wat aan’t opgeven…

Het enige wat je nog kan proberen is een andere (kwalitatief betere?) kabel.

PS
Hoe is de monitor nu aangesloten? Met een USB-C/Displayport kabel of een HDMI kabel?
Met een HDMI kabel had ik met mijn M1 Mac ook problemen met de kleuren als ik HDR instelde.

Wat jjmac eerder ook al opmerkte.

Inderdaad, goede vraag, welke kabels en/of adapters gebruik je?