Een kennis van me heeft de overstap gemaakt naar Lion en voilà: de daar aanwezige NAS wil niet meer werken. Het is er eentje van LG (N2R1). Nu herinnerde ik me de situatie dat NASsen niet meer wilde werken vanwege een aangescherpte beveiliging. Een snelle check vertelt me dat LG voor dit model nog (steeds niet, Lion is er al een tijdje!) geen update heeft. Op de volgende website heb ik dat gecontroleerd:
Nu is de kennis met de NAS niet handig met dit soort dingen, dus ik kan niet enkel de link doorsturen. Zelf doe ik weinig met de terminal, dus ik ben hier met een paar vragen voordat ik aan de slag ga:
1. bij stap 1 voer ik een commando uit. druk ik na het copy/pasten op enter? en daarna weer 't volgende commando?
2. als ik dan een wachtwoord moet invoeren is dit het wachtwoord van de gebruiker (beheerder) op de computer. ik meen (kan er helemaal naast zitten) dat je 't niet ziet dat je het wachtwoord intypt, klopt dit? druk je na het invoeren van het 'onzichtbare' wachtwoord weer op enter?
3. klopt het dat ik elk commando apart uitvoer en elke keer het ww moet ingeven?
4. bij stap 3 is er een belangrijke stap: moet ik daadwerkelijk verbinden met de NAS op dat moment of enkel de menu opties kiezen?
5. ik kan dit alles natuurlijk op mijn eigen Mac even proberen en weer terug draaien. Echter, ik heb geen NAS en mis op die manier dus stap 3. kan ik het daardoor niet 'voor proberen' op mijn eigen Mac of kan ik het simuleren met iets anders?
Bedankt voor de tips en pointers.
aan de moderators: ik koos voor rand apparatuur in plaats van terminal om dit in te plaatsen. wellicht moet dit juist andersom zijn. zelf was ik in twijfel.
;) De links zijn dezelfde methode. Ik had ze beiden opgesnord. De Nederlandse leek me beter om hier te gebruiken. Zit nog steeds een beetje met de vragen over het terminal gebruik.
Las op twitter dat deze work-a-around als tijdelijke oplossing wordt aangedragen door een LG twitter service dude.
Ik zou me meer druk maken om wat deze afp workaround nou eigenlijk doet. Het gooit gewoon de beveiliging overboord waardoor je alles weer plain text over de lijn stuurt en alles dus doodeenvoudig te achterhalen is. Dat is voor thuis wellicht geen probleem maar als je dit doet op een laptop die je ook in een ander netwerk hangt wordt het een heel erg groot veiligheidsrisico. Dan houdt men jou wel verantwoordelijk en dat betekent bij sommige bedrijven ontslag op staande voet (net als die geintjes van het netwerk ontregelen door je eigen router met dhcp in het netwerk te hangen).
Je kunt beter overgaan op dat smb/cifs. Dat is ook een heel stuk robuuster en betrouwbaarder dan dat afp.
We hebben het hier over een thuissituatie. Het moet gewoon werken. En dat doet het nu niet. Dus totdat LG met een update komt is dit wellicht de enige manier om het weer werkend te krijgen.
In een professionele omgeving zijn daar systeembeheerders voor en is het verder hun pakkie an.
@Iep: Ja, maar met smb/cifs krijg je dus een netwerk-error op een gegeven moment.
Ik kan mijn MBP wel aanmelden (netwerk is ook okay) en die zie ik dan ook op de tv verschijnen als zijnde dat je daarvandaan kan streamen, maar daarna dus die error. Dat is het hopeloze. :sad:
Ik heb het net inderdaad gezien op de website van LG. Thanks!
Ik heb nog nooit de firmware van een NAS geüpdatet. Gaat dit net zo makkelijk als bij je Mac of zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden? Download ik de firmware rechtstreeks via de webinterface van dat ding bijvoorbeeld?