http://www.appleinsider.com/article.php?id=1445
het is altijd wel fijn voor de meesten om meteen te zien waar dit nou over gaat.. ;)
[quote:97c12e8041]New Adobe app to take on Apple’s Aperture
By Kasper Jade
Published: 02:00 PM EST
Exclusive – Refusing to stand idle while Apple Computer woos digital photographers with its new Aperture post production tool for working with RAW images, Adobe Systems next week will unveil a similar piece of software designed to lure back its professional audience, AppleInsider has learned.
Sources familiar with the company’s plans say Adobe will preview the application, dubbed LightRoom, for the first time during next week’s Macworld Expo in San Francisco. A finalized version of the application is not expected to ship until sometime later in the year.
Designed as a virtual light-box and photographer’s companion, the initial version of LightRoom is expected to support approximately 100 digital cameras and their corresponding RAW file formats. It will reportedly boast a feature set similar to Apple’s Aperture, including basic color correction and photo enhancement tools.
Also like Aperture, LightRoom will offer photographers several ways to sort and display photographs immediately following a photo shoot. Specifically, sources said the application will pack a slideshow feature akin to the one built into Mac OS X 10.4 Tiger.
In the few weeks it has been available, Apple’s Aperture has been met by mixed reviews: while some praise the software for its intuitive new approach towards post production RAW image editing, others gripe at its sluggish performance and lack of professional-level tools and filters.
Although Aperture was designed to run on computers such as the 1.25GHz 15- or 17-inch PowerBook G4, Apple on its Web site recommends that software be used on a computer with at least two (dual) 2GHz PowerPC G5 processors and 2GB of RAM for optimal performance. These steep requirements have deterred some potential users from adopting the $499 software for their mid-ranged Macs. At the same time, Mac systems approaching two-years of age and older just don’t meet the grade.
According to sources, Adobe developed LightRoom to run on a slew of Macs not supported by Aperture. The company hopes that LightRoom’s more lenient set of system requirements will be one its greatest benefits and selling points.
While Adobe has yet to set a release date or pricing information for LightRoom, the company plans to offer the application as a free beta in an effort to widen distribution and put the software into the hands of as many professional photographers as it can, sources told AppleInsider.
Initially, LightRoom will be released only for the Mac. However, sources say a PC version is in the works.[/quote:97c12e8041]
Laat ze maar concureren, Adobe is een serieus goed bedrijf wat haar producten steeds beter wilt enzovoort.
En dit zegt tog weer wat over Aperture van Apple.
Er zal morgen een beta beschikbaar komen, diverse reviews al beschikbaar! (zie macrumors.com voor een linkje)
Lijkt me een hele straffe concurrent voor Aperture, en de beide programma’s kunnen er maar beter door worden, waardoor wij de gebruikers, er voordeel uit halen!
Apple’s software is niet heilig, als een adobe app makkelijker/beter is, dan moet je dat gewoon gebruiken! (kijk naar teleurstellende reviews van aperture)
De beta is nu te downloaden op [url=http://www.macromedia.com/cfusion/entitlement/index.cfm?e=labs_lightroom]deze site[/url]. Heb het net geïnstalleerd en ben erg tevreden over de look en feel van het programma! En ook over de lijst met ondersteunde camera's.
Groet,
Job
wat zijn de system requirements van Lightroom???, ik kon het nergens terugvinden op de site...
EDIT: What are the system requirements?
Adobe Lightroom Beta requires Mac OS X version 10.4.3 (Tiger) or higher, a 1GHz or faster PowerPC G4 or G5 processor (including iBook G4 or PowerBook G4), and 768 MB of RAM (although more is recommended), and 1 GB or more of free hard drive space. Windows requirements will be announced when that version is ready.
Minimum Requirements • Mac OS X 10.4.0 (Tiger) or higher • G4 or G5 processor (Yes, we will work on a PowerBook) • 512MB RAM (preferably more) • 1GB or more free hard drive space
Mijn eerste conversies zien er erg goed uit, mooier dan in CaptureOne!!! Aperture had ik al meteen weer terug in de doos gedaan. Goede zet van Adobe om eerst een publieke beta uittegeven in tegenstelling tot Apple waar je voor €500 en beta tester kon worden.
dit is wat Aperture had moeten zijn - en dit is nog maar beta. Prima, snel. Aperture kan wel eens een zeperd blijken naast Lightroom!!!
UI ziet er wat minder gelikt uit maar het werkt best lekker en de conversies zien er goed uit, ben benieuwd wat dit gaat kosten
Vanmiddag mee zitten spelen. En ik moet blozend bekennen dat ik dit lekkerder vind werken van Aperture. Zeker als er nog wat meer functies in komen (zoals makkelijk bekijken welke versies je van een foto hebt, zoals Aperture's stacks) dat het echt een top product kan worden.
Ik ben nu nog niet onder de indruk van Lightroom. Maar vind Aperture juist een stuk interresanter worden naar mate ik meer dingen probeer. Wel is het zo dat ik een aantal dingen in Aperture niet slim geplaatst vind. Je ziet dat Adobe veel meer ervaring heeft in het ontwerpen van een(foto)grafisch programma. Lightroom zit eenvoudiger in elkaar, maar heeft wel veel minder features.
Beide programma's zijn erg interessant voor de fotograaf. Het is een goede ontwikkeling (en concurrentie versterkt dit alleen maar) dat er Lightroom is nog een echte beta. In het filmpje dat op de site staat wordt duidelijk vermeld dat er aan tal van functionaliteiten nog gewerkt wordt en uitgebreid zal worden. Ik kan me goed voorstellen dat er uiteindelijk ook koppelingen komen met Photoshop en InDesign om de functionaliteit uit te breiden (webtemplates, opmaak functies etc.)
Ondertussen ben ik erg benieuwd waar Adobe het gaat plaatsen qua prijs en of het in de CS terecht komt of in een soort PhotoSuite.
Opmerking guus even geciteerd uit een draadje dat ik dicht heb gedaan wegens het bestaan van dit topic.:[quote:5c35a710b0="guus"]toen Aperture kwam, ging het dak er bijna af op de mac sites. blijkbaar waren veel fotografen actief. Nu is de beta van Adobe Lightroom er...
Waren het dan geen fotografen en professionele gebruikers, hun reacties gaven op Apple sites?
als beta vind ik hem nu al super, maar niet klaar, maar heel belovend.
http://labs.macromedia.com/[/quote:5c35a710b0]
Ik heb Lightroom gisteren gedownload maar nog niet uit kunnen proberen. Wat me zowiezo aanspreekt zijn voor nu de véél lagere systeemeisen en het feit dat Apple en Adobe beiden met zo’n programma in de weer zijn. Daar worden we uiteindelijk hoe dan ook beter van.
Benieuwd hoe de definitieve versie zal zijn en wat het gaat kosten.
Beetje met Lightroom zitten pielen. Ik moet zeggen dat het snel en eenvoudig werkt. Even een beetje wennen aan nieuwigheidjes. Helemaal niet slecht voor een gratis en snel beschikbare beta. Plaatjes komen er op het oog mooi uit. Sorteren en beoordelen (met loep op 100% scherpte bekijken) gaat smoothy. Als ze de systeemeiden laag kunnen houden, wat dingen kunnen toevoegen en het pakket betaalbaar wordt is het (terecht) een aardige concurent voor Aperture.
Waar ik wel kriegel van wordt is dat Lightroom indexbestandjes wegzet op een plek waar ik ze niet hebben wil.
Uitgebreide review op 't web: The Luminous Landscape - Adobe Lightroom Public Beta One, A First-Look & Primer
Heb nu geen puf meer om dit door te lezen… Morgen weer een dag
[quote:926923e78c="beammeup"]Nu ook voor Intel Mac's. Te downloaden via:
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom
:P[/quote:926923e78c]
kreeg zojuist een mailtje van Adobe:
[b:0205e32891]Photoshop Event 2006 van Adobe[/b:0205e32891]
Tijdens Professional Imaging 2006, de Vakbeurs voor Professioneel Beeld, op 5, 6 en 7 maart 2006, organiseert Adobe het Photoshop Event voor Fotografen. Hier zal, onder meer, de nieuwe digital imaging oplossing voor professionele fotografen, Adobe Lightroom, voor het eerst aan het publiek getoond worden.
@ Marloes
Het volledig citeren van stukken tekst van een site is in strijd met het auteursrecht en kan de eigenaar van een site voor aangepakt worden. Een klein, belangrijk deel met een link lijkt mij verstandiger.
de link staat er toch al boven... :roll: