Bedankt voor de reactie Marloez. Met het uitlijnen venster kun je meerdere objecten heel mooi met elkaar uitlijnen, dat weet ik.
Helaas is dit niet wat ik zoek/ bedoel.
voorbeeld:
Ik maak in Illustrator een nieuw document (zeg voor een advertentie) van 78 x 120mm.
Rondom dit document wil ik precies een rechthoek van 78 x 120mm met een kader van 50 punten (lekker overdreven maar dan zie je meteen wat ik bedoel).
Illustrator zet nu 25 punten binnen en 25 punten buiten het kader (en in dit geval tegelijk ook buiten het document). De lijn wordt op het midden uitgelijnd. Dit houdt in dat mijn kader van 78 x 120 nu dus aan alle kanten met 25 punten wordt vergroot.
In InDesign (en Xpress) kun je ervoor kiezen: lijn op midden uitlijnen (standaard), lijn op binnenkant uitlijnen (dat is wat ik wil), lijn op buitenkant uitlijnen.
Blijft de vraag of dit in Illustrator kan… :?
dit kan niet in illustrator, maar met wat rekenwerk kom je er ook...
je kan de kader met 50 pt verkleinen, dit kan gemakkelijk in het … palet, de naam ontgaat mij ff, het zit samen naast het align en pathfinder palet. gewoon - 50 pt naast de werkelijke waarde typen en de berekening gebeurt automatisch.
nog een andere methode kan zijn, dat je de lijn omzet naar vlakken, onder het object menu > path > outline stroke, dan krijg je ankerpunten op de buitenkant van het kadertje en deze zijn gemakkelijk uit te lijnen.
wat je ook kunt doen is een kader maken precies op de maat van je document vervolgens kun je dit kader naar binnen schuiven met pad verschuiven, bijvoorbeeld 0,5 pt. Je krijgt dan nu een tweede kader dat dus 0.5 pt kleiner is dan de eerste. Vervolgens selecteer je beide kaders en maak je er een samengesteld pad van. (appeltje 8)