Lijnen in voetbalveld

Een vraagje in verband met een wiskundeprobleem dat een vriend van me had: we willen de lijnen in een willekeurige foto van een voetbalveld herkennen. En dat natuurlijk automatisch, dus zonder ze met de hand aan te wijzen. Een idee van me was om er een paar photoshop-filters op los te laten, zodat het contrast tussen de lijnen en het gras erg duidelijk wordt. Nu willen we eigenlijk ook een filter dat de tribunes (of alles dat geen voetbalveld is) weggooit.

Wat we dus eigenlijk willen: gooi alle kleuren behalve wit en groenachtigen weg, en zorg dat ze erg goed van elkaar te onderscheiden zijn (het mag dus rustig grijstinten worden, of eventueel zelfs zwart-wit).

Hoe doe je zoiets? Ik heb al met ‘levels’ zitten spelen, maar dat is het nog net niet helemaal. Any help would be appreciated.

Dat zal van foto tot foto verschillend zijn, post je anders eens een voorbeeld van een foto

Ik wil het juist voor algemene foto's. Een voorbeeld van een foto is een screenshot van een tv-beeld tijdens een voetbalwedstrijd.

volgens mij zal je het handmatig moeten doen, kan vrij snel gaan aangezien het allemaal rechte lijnen zijn.

Punt is dat ik het niet handmatig wil doen. We willen een geautomatiseerde techniek ontwikkelen zodat de computer dit kan.

En als ik nieuwsgierig mag zijn waarom zou de computer dat moeten doen?

Je mag nieuwsgierig zijn hoor. Als de computer die lijnen kan herkennen, en kan relateren aan de informatie die hij over voetbalvelden in het algemeen heeft, kan hij de locatie van het fototoestel uitrekenen. Als we vervolgens de spelers ook lokaliseren, is het mogelijk om de foto vanuit een ander gezichtspunt te bekijken (een hele hoop wiskunde later).

Ijzeren Rinus dus :wink:

Ik zou echt geen flauw idee hebben hoe je dit zou kunnen realiseren. Waarschijnlijk kan het wel met profi-software, maar dat is ongetwijfeld niet te betalen.

[quote:ad2e5b54fe="Tammo80"]Je mag nieuwsgierig zijn hoor. Als de computer die lijnen kan herkennen, en kan relateren aan de informatie die hij over voetbalvelden in het algemeen heeft, kan hij de locatie van het fototoestel uitrekenen. Als we vervolgens de spelers ook lokaliseren, is het mogelijk om de foto vanuit een ander gezichtspunt te bekijken (een hele hoop wiskunde later).[/quote:ad2e5b54fe]

Straffe koek, hou ons op de hoogte, klinkt spannend!

Zou je niet in photoshop met de kanalen kunnen werken. Kijken welk los kanaal het beste resultaat geeft.

Heb ik geprobeerd, maar dit doet nog net niet helemaal wat ik wil. Het groene kanaal (hierin zou het gras moeten zitten, naief gedacht) bevat ook alle andere kleuren. Ik wil echt alleen 'groen-achtige' kleuren overhouden, dus misschien is een soort kleurentransformatie nodig?

En? hoever staat ge?

M'n vriend heeft een slimmere methode bedacht (met handwerk). Dit is een meermaandenproject hoor, dit was slechts het allereerste begin. Mijn focus ligt momenteel weer op een ander project: programmeren in Cocoa :)