Lijntekening in Quark

Luister,

Laatst heb ik een geboortekaart gemaakt in 1 PMS kleur. Het was een kaart met binnenin alleen tekst op 100% PMS en de voorzijde een lijntekening, gemaakt in Photoshop met de brush en tekst beide ook in dezelfde PMS kleur. Toen ik de kaart opstuurde werd ik gebeld met de mededeling dat de tekening niet gerasterd kon worden als ie met de tekst samen op de voorzijde stond?? En dat ik hem als bitmap moest opslaan waarbij er verlies zou optreden van bepaalde stukken in de tekening??

Vaag verhaal misschien dus…Hoe sla je het best een airbrush tekening op de in PMS gedrukt moet worden er van uit gaande dat het word opgemaakt in Quark???

Waarom kan die niet gerasterd worden zal dan mijn vraag zijn! Het antwoord zal de oplossing dichterbij brengen denk ik dan!!!

zet hem om naar elk willekeurig formaat eps/tiff met hogere resolutie. zet de pms om in een CMYK kleur bijv cyaan. gebruik gewoon in opmaak van Quark en zeg tegen de drukkert dat Cyaan de gewenste PMS is.

Dit kan uiteraard alleen als er verder geen Cyaan in zit. gebruik anders een andere kleur.

Ik hoop dat je dit bedoelt

Nou Dreamlab... ik weet niet hoe je het hebt aangeleverd, maar ik dacht dat zoiets helemaal geen probleem moet zijn. Tenzij je het in PMSkleur hebt opgemaakt, en als PDF hebt aangeleverd.

Maar anders zou deze drukker eens in de boekjes moeten duiken.
Sowieso snap ik niet waarom hij zou zeggen “dat de tekening niet gerasterd kon worden als ie met de tekst samen op de voorzijde stond”, want da’s vel héél vaag. Ik zit hier verpakkingen te ontwerpen, waarbij je echt [b:b9435e48a6]alles[/b:b9435e48a6] door elkaar doet, van tekst tot vector-art en foto’s.

Dan ben ik benieuwd hoe hij drukt. Maar als ie wel gelijk heeft, ben ik benieuwd hoe je 't hebt aangeleverd :wink:

Ik heb het aangeleverd als Quark bestand, met de tekst als Illustrator EPS (lettercontour) en in zwart (PMS kleur, dus maakt niet uit) en de tekening als 300dpi tiff, ook in zwart.

Hij is ook wel gelukt, maar de lithograaf heeft mij nooit meer verteld hoe hij dat nou opgelost heeft!
Misschien heeft hij wel een foute constatering gemaakt maar hij liet mij even schrikken en laat mij daarna ongeïnformeerd achter…

Dus ik d8 nog even vragen aan de MACOSX ontwerpers, die weten alles!

Nou ja, zoals ik het begrijp uit jullie reacties heb ik het waarschijnlijk wel goed gedaan en is hij gewoon te snel geweest met z’n negatieve reactie?!

Zorg dat je goed contact houdt met de drukker! Straks veranderd hij het zonder dat je het weet en is het resultaat anders dan verwacht. Zorg voor duidelijkheid om zorgen achteraf te voorkomen. Ik kan me niks voorstellen wat überhaupt het probleem geweest zou zijn...

[quote:b48927e494="dreamlab"] Dus ik d8 nog even vragen aan de MACOSX ontwerpers, die weten alles! [/quote:b48927e494]

Uiteraard! (al geldt dat niet voor mij persoonlijk) 8)

[quote:2b52ca58b0]Waarom kan die niet gerasterd worden zal dan mijn vraag zijn! Het antwoord zal de oplossing dichterbij brengen denk ik dan!!![/quote:2b52ca58b0]

[quote:2b52ca58b0]Hij is ook wel gelukt, maar de lithograaf heeft mij nooit meer verteld hoe hij dat nou opgelost heeft!
Misschien heeft hij wel een foute constatering gemaakt maar hij liet mij even schrikken en laat mij daarna ongeïnformeerd achter…

Dus ik d8 nog even vragen aan de MACOSX ontwerpers, die weten alles! [/quote:2b52ca58b0]

Waarschijnlijk was deze drukker aanvankelijk van plan de geboortekaart in hoogdruk te drukken en heeft later besloten de kaart toch in offset te drukken zodat de gerasterde afbeelding wel gebruikt kon worden.

Als je de tekst in zwart zet en de tekening in een PMS kleur dan wil XPress daar toch gewoon twee films van maken? Je kunt tekening en tekst in zwart zetten, maar dan heb je natuurlijk geen echt goed beeld van wat het gaat worden. Ik snap vanuit die redenering dat er iets een beetje lastig was. Maar dat de tekening niet gerasterd kan worden lijkt me flauwekul. In ieder geval zoals je het nu vertelt.