Linker Shift toets werkt niet meer - MBP late 2011

De linker shift toets op mijn oude 2011 mbp werkt niet meer. Heb het al schoongemaakt, en de smc gereset, maar het werkt nog steeds niet. Wie heeft de gouden tip?

Safe boot al geprobeerd?

(Dmv eerst linker, en als dat niet lukt, rechter shift toets.)

Ga ik proberen - maar hoe weet ik of de safe boot werkt?

Zie hier, halverwege, ‘How to tell if your Mac is started in safe mode’.

Aha, bedankt! Safe boot werkt niet met de linker Shift toets, alleen met de rechter. En met een draadloos tweede toetsenbord, werken beide Shift toetsen als verwacht.

Dus ik denk een hardware probleem met de linker toets? Misschien nog maar eens proberen schoon te maken.

Heb je hier iets aan?

https://www.youtube.com/watch?v=kh88cn_rtLo

Ga ik straks bekijken, bedankt!

?

Hij beschrijft alleen maar hoe je een toets kunt losmaken en weer terugzetten. Niet hoe je het grondig schoonmaakt. Maar toch bedankt.

Toetsen in een kussensloop of speciale kledingzak in de wasmachine? (werkt ook voor Lego)

Wel op koud wassen met een beetje wasmiddel, geen wasverzachter. Niet centrifugeren maar aan de lucht laten drogen ?

Toets zelf is schoon, ik denk dat er iets mis is met het mechaniek eronder. Ik ga het eerst maar eens proberen met een luchtspuitbus. ?

Veert het bobbeltje onder de toets wel netje mee?

Yup, toets beweegt normaal, reageert alleen niet. Gelukkig is daar nog de rechter Shift toets ?

Altijd handig zo’n tweede ⇧-toets… Maar ik bedoelde eigenlijk het bobbeltje op de macBook zelf:

Ook het contactje er boven?

Ja, dat werkt allemaal naar behoren.

vaag ?

Yup ?‍♂️

Hier wat foto’s:

Die onderste ziet er wel heel vies uit…

Lang leve de perslucht en de wattenstaafles met isoproyl alcohol