Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk verschillende nummers waar het geluid door de linker box anders is dan door de rechter box.
Hier even een voorbeeldje van; http://home.casema.nl/svenspithoven/anderezooi/ForWhatItsWorth.mp3 [size=9:3910eec898](even refreshen als hij het de 1e keer niet doet)[/size:3910eec898]
Als ik dit op mijn ipod luister vind ik dit best een vervelend gehoor aan mijn oren.
Ook is het niet handig als ik maar 1 oortje in heb, dan hoor ik maar de helft van het nummer
Is er een manier om het links en rechts geluid samen te voegen?
Als je bijvoorbeeld naar de youtube versie gaat van dat nummer hoor je wel aan beide kanten hetzelfde.
Dit is ouderwetse stereo. In het begin maakte men de producties met nogal extreme stereobeelden, mede door gebrekkigere opnametechnieken. Maar men vond dat indertijd ook mooi, dat je duidelijk het verschil tussen links en rechts kon horen.
Tegenwoordig wordt er veel subtieler afgemixt, meer met het oog uh oor op ruimtelijkheid.
Overigens als je die ouwe mixen op gewone speakers in de huiskamer beluistert, klinkt het al wat aangenamer door de toevoeging van de akoestiek, dan op de koptelefoon. Daar waren ze niet voor bestemd.
In GarageBand kun je de twee sporen wat meer naar elkaar toe 'pannen' voor een minder gescheiden effect.
ik heb nog wat oude Creedance Clearwater Revival platen waar ze ook nog aan het zoeken waren naar hoe nu stereo goed te gebruiken.
En bij de echt extreme gevallen is het helemaal feest; daar kun je je eigen karaoke bouwen, gewoon de balans naar de speaker zonder vocals en meebléren maar!
[quote:a85b502859="Faure"]Je kan de file in garageband laden in een track, en dan exporteren als mono audiofile.[/quote:a85b502859]
Ten eerste: Goeie loginnaam!
Je kunt ook eerste de oorspronkelijk track splitsen in twee monotracks, en die allebei importeren in GarageBand en ze dan een klein beetje pannen (zeg 30 a 40%).
Maar dit laat maar weer zien dat muziek niet universeel gemixt kan worden: luidsprekers en koptelefoons zijn gewoon anders.
Moet je eens naar de eerste stereo Beatlesnummers luisteren. Die waren opgenomen op een 3-sporenrecorder en dan 1 spoor links, 1 midden en 1 rechts. Dat klinkt, eh, niet zo natuurlijk…
[quote:1c13f5bdcc="TGV"][quote:1c13f5bdcc="Faure"]Je kan de file in garageband laden in een track, en dan exporteren als mono audiofile.[/quote:1c13f5bdcc]
Je kunt ook eerste de oorspronkelijk track splitsen in twee monotracks, en die allebei importeren in GarageBand en ze dan een klein beetje pannen (zeg 30 a 40%).
Maar dit laat maar weer zien dat muziek niet universeel gemixt kan worden: luidsprekers en koptelefoons zijn gewoon anders.
Moet je eens naar de eerste stereo Beatlesnummers luisteren. Die waren opgenomen op een 3-sporenrecorder en dan 1 spoor links, 1 midden en 1 rechts. Dat klinkt, eh, niet zo natuurlijk…[/quote:1c13f5bdcc]
Het grote verschil tussen luidsprekers en koptelefoons is dat je bij luidsprekers met elk oor allebei de speakers hoort, zij het dat je het geluid uit de 1 wat eerder hoort dan dat uit de ander. dat geeft bij ons menschen ook het 'beeld’effect. Bij headphones hoort elk oor alleen het geluid uit de bijbehorende speaker: bij juiste plaatsing van de cans op het hoofd zal het rechter oor de rechter speaker horen. daardoor krijg je een totaal ander stereo beeld…
dit is ook reden dat je nooit een final mix op alleen hoofdtelefoon moet maken.
Haha wow wat een reacties allemaal.
Ik vond het eigenlijk niet zo'n héle gekke vraag maargoed..
Hoe zit het dan dat de youtube versie vat het nummer wel aan beide kanten hetzelfde geluid geeft?
Maar het is dus alleen mogelijk als ik er een monotoon nummer van maak… Dat zal ook vast wel kwaliteits verlies hebben dan?
(oja, en nee het is niet zo dat ik gister het stereo effect heb ontdekt. :x Het was meer omdat bij het voorbeeld nummer de zang enkel van de linker kant komt. Best een naar gehoor met oordopjes in.)
Youtube is altijd mono, dus vandaar :).
Kwaliteitverlies, ligt eraan hoe je de kwaliteit defineert. Samplerate, bitrate etc etc kan je gewoon instellen.
Wat eventueel zou kunnen gebeuren bij het mono maken van het liedje is dat je geluid overall veranderd door bepaalde akoestische effecten die optreden met frequenties die elkaar versterken of nivelleren, maar waarschijnlijk zal je niet zo veel verschil horen, behalve dan dus dat opeens die zang zowel links als rechts zit en de gitaar opeens ook, ipv zang links en gitaar rechts. Of het dan nog steeds mooi klinkt is de vraag; niet voor niets hebben ze instrument 1 op links en instrument 2 op rechts. (al weet ik niet hoe het zit met die ouderwetse "net-ontdekt-fenomeen-genaamd-stereo" opnames zit, waar ze zoals al eerder aangegeven heel erg wilden laten zien dat ze stereo hadden.
[quote:6f77a3e9af="rogerpaolo"][quote:6f77a3e9af="TGV"][quote:6f77a3e9af="Faure"]Je kan de file in garageband laden in een track, en dan exporteren als mono audiofile.[/quote:6f77a3e9af]
Moet je eens naar de eerste stereo Beatlesnummers luisteren. Die waren opgenomen op een 3-sporenrecorder en dan 1 spoor links, 1 midden en 1 rechts. Dat klinkt, eh, niet zo natuurlijk…[/quote:6f77a3e9af]
Het grote verschil tussen luidsprekers en koptelefoons is dat je bij luidsprekers met elk oor allebei de speakers hoort, zij het dat je het geluid uit de 1 wat eerder hoort dan dat uit de ander. dat geeft bij ons menschen ook het 'beeld’effect. Bij headphones hoort elk oor alleen het geluid uit de bijbehorende speaker: bij juiste plaatsing van de cans op het hoofd zal het rechter oor de rechter speaker horen. daardoor krijg je een totaal ander stereo beeld…
dit is ook reden dat je nooit een final mix op alleen hoofdtelefoon moet maken.[/quote:6f77a3e9af]
Dat klopt volgens mij ook niet:
stel dat je de dopjes niet in je oren doet en je zet de iPod aan dan kun je de muziek vanaf 1 meter of nog meer , de muziek nog horen.
Ik heb het welleens buiten getest het geluid van mp3 speler oordopjes kun je tot 20 meter ver horen, dan staan ze natuurlijk wel op de hoogste stand.
Dit betekent dus dat als je ze in je oren doet het geluid van je linker dopje ook iets tot behoorlijk (afhankelijk van de volume,de dopjes, omgeving en grote van je hoofd ook in je rechter oor kunt horen en andersom, je hoofd is tenslotte maar 20 centimeter.
En dat je het geluid dus ook niet helemaal rechtstreeks hoort.
Ook de acoustic van de omgeving is dus iets bepalent voor de kwaliteit.
Je kunt zelfs het geluid van het linker dopjes weerkaast via muren bij je rechter oor horen.
Je hoort hat geluid natuurlijk wel meer gescheiden dan met speakers.
Bij dure oortelefoons waarbij het geluid van de omgeving geisoleerd word is dit verschil natuurlijk wel heel klein.
[quote:e63e699738="rogerpaolo"]wanneer je de dopjes niet in je oren hebt.... hmm
ja wanneer je speakers met een band op je oren doet gaat mijn verhaal ook niet op...[/quote:e63e699738]
Nou, ik heb nog geen dopjes gezien(lees: gehoord =) die als ik ze zo hard zet ik de leakage hoor, simpelweg omdat ze niet zo hard kunnen, maar meer nog omdat ik het dan weer overstemd wordt door het geluid in de dopjes in je oor.
Oftewel, rechts is al zo luid, dat die leakage van links daar niets meer in te brengen heeft.
Maar goed, misschien ook niet, ik ga het niet testen, ik hou graag mijn gehoor wat langer 8 .
[quote:6f78c7205f="jasperp"][quote:6f78c7205f="rogerpaolo"]wanneer je de dopjes niet in je oren hebt.... hmm
ja wanneer je speakers met een band op je oren doet gaat mijn verhaal ook niet op...[/quote:6f78c7205f]
Precies![/quote:6f78c7205f]
als je het met me eens bent, wat is dan de clou van je verhaal?
Stereo is tegenwoordig eigenlijk een beetje saai geworden (daar zijn ook wel goede redenen voor). Zo zitten bas en basdrum vrijwel altijd in het midden (voor TS: dat is beide kanalen even hard en zelfde klank) Toch hebben de Beatles goed klinkende mixen waarbij bijv. het hele drumstel van rechts komt en de bas van links. Stereo dat is gebrouwen van oorspronkelijke mono-opnames wil ook nog wel eens 'experimenteel' klinken. Met veel hoog aan een kant en laag aan de andere. Dat heeft als het ware de knulligheid van ingekleurde zwartwit foto's. (wat ook wel weer mooi kan zijn)