Hoi,
weet iemand of het mogelijk is om een ander besturingssysteem op een ibook te plaatsen?
dat er bijvoorbeeld standaard linux opstart ipv osx, of bijvoorbeeld windows xp (niet schelden! - het is maar een vraag!)
Gr.
Henjo
Hoi,
weet iemand of het mogelijk is om een ander besturingssysteem op een ibook te plaatsen?
dat er bijvoorbeeld standaard linux opstart ipv osx, of bijvoorbeeld windows xp (niet schelden! - het is maar een vraag!)
Gr.
Henjo
er zijn linux versies voor de mac.
windhoos draait niet op een mac (vooralsnog), maar je kunt beter een virus op je mac hebben dan windhoos :evil:
Op een iBook met en G3 (of G4) draait Windows XP natuurlijk niet, want dat is gebouwd voor de Intel architectuur (of AMD maar dat is feitelijk niet veel anders). Een Linux distributie zal er waarschijnlijk wel op draaien. Kijk anders even op de diverse sites voor distributies, zoals RedHat, Suse, Debian om te zien of ze een G3 ondersteunen.
Je kan Slackintosh proberen, of Mandrak PPC. Dat zijn Linux versies voor de Mac. Maar ja wat moet je er mee? OSX biedt al een complete linux/unix omgeving plus een fantastische GUI.
Ik raadt ten zeerste gentoo linux aan [url]www.gentoo.org[/url]
Persoonlijk vond ik Mandrake het makkelijkst om te installeren (relatief goede grafische interface) ook het speciaal voor Apple ontwikkelde Yellowdog (redhat variant als ik me niet vergis) is vrij eenvoudig te installeren.
Verder kan je (alle?) windows versies emuleren met VirtualPC wat tegenwoordig van Microsoft is.
Die snelheid moet tegenwoordig redelijk zijn, zelf geen ervaring mee.
[url=http://people.debian.org/~branden/ibook/]how to install Debian on an iBook[/url] Stap voor stap. Debian is voor zover ik weet een van de stabielere unix-varianten. Ik ken diverse beschrijvingen van mensen die dit op een powerbook draaien. (leuk, een powerbook kopen om OSx er af te gooien en Debian gaan draaien. Omdat de hardware zo goed is...!
ik ben overweldigd.... :)
Ik ga eens kijken wat ik er mee kan
[quote:a18dd4a5be="2manydjs"]Verder kan je (alle?) windows versies emuleren met VirtualPC wat tegenwoordig van Microsoft is. Die snelheid moet tegenwoordig redelijk zijn, zelf geen ervaring mee.[/quote:a18dd4a5be]
Ik heb er wel ervaring mee, VPC was een van de eerste programma’s die ik kocht voor mijn Mac na mijn switch. De snelheid is geen procentje beter dan toe het nog van Connectix was, maar wel redelijk te noemen als je alleen maar een beetje Office wilt gebruiken ofzo. Het enige wat Microsoft er aan heeft toegevoegd in update 6.1 is een berg Microsoft logo’s en een aantal nieuwe bugs.
Voor de volledigheid; de versies van Windows die ik onder VPC aan het werk heb gehad zijn: 3.11, 95, 95 USB, NT Workstation, 98, 98 Second Editition, ME, 2000 Professional, 2000 Sever en XP Professional. Je kan er dus redelijk vanuit gaan dat alle Windows versies er op draaien. Volgens mij mis ik namelijk alleen NT Server, en andere XP varianten in mijn lijstje.
Voor je de moeite gaat doen een nieuw besturingssysteem te installeren zou ik ook eens kijken of je niet gewwon onder X11 kunt doen wat je wilt - er zijn een hele hoop unixprogrammas via fink op te installeren.
Kijk eens bij [url=http://diederen.demon.nl/nieuws.htm]Linux op je Mac[/url] :wink: