Linux-server of Xserve?

Op mijn werk wil ik een nieuwe RAID-fileserver voor opslag van een grote hoeveelheid grafische bestanden, o.a. veel foto's. Ik kan kiezen voor een Linux-server of een Xserve. Dat eerste heeft als voordeel dat het goedkoper is en beheerd wordt door onze automatiseringsafdeling, zodat ik er geen omkijken naar heb. De Xserve heeft als voordeel dat het helemaal aansluit op onze Macs, alleen moet ik dan zelf het beheer doen. Wat zal ik kiezen?

Groet, Roland

Aangezien er Mac OSX op de XServe draait, is het 'onderhoud' dat je eraan moet plegen nog leuk ook nog :D

Ik zou beginnen met de vraag: heb je [b:5cd7cfeb10]zin[/b:5cd7cfeb10] om een server te gaan beheeren?

En wat voor een "onderhoud" heb je nou helemaal met een xserve?

Een keer opzetten, en dan heb je er volgens mij toch echt niet meer zoveel omkijken naar.

Ik zou een Linux kopen en lekker laten beheren. Een server beheren kost je echt meer tijd dan je denkt. Ook al lijkt het niks, je moet je er toch in verdiepen. En wat als er straks een Wintel aangeknoopt moet. Ga jij dan uitzoeken wat de beste instellingen zijn? Of als de performance terugloopt?

Serverbeheer is niet een hobby voor ‘erbij’ vrees ik.

[quote:8881d361ef="roland"]Ik kan kiezen voor een Linux-server of een Xserve. Dat eerste heeft als voordeel dat het goedkoper is en beheerd wordt door onze automatiseringsafdeling, zodat ik er geen omkijken naar heb. [/quote:8881d361ef] Goedkoper in aanschaf? Of ook goedkoper in beheer? Want daar zitten ook legio verschillen in.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met de XServe’s maar de verhalen die ik hoor/lees zijn goed.
De beheerstools die erbij zitten maken het eenvoudig om de boel op te zetten en in de gaten te houden. Maar je moet wel degelijk iets van beheer weten om de juiste keuzes te maken.
Het er even bij doen zal zeker in het begin dus flink tegen kunnen vallen.

Ik heb het zelf één keer voor de gein eens geïnstalleerd, maar wist vervolgens absoluut niet waar ik moest beginnen. Maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat ik zelf geen doel voor ogen had.

Ga je voor de XServe (en als Apple fan hoop ik natuurlijk van wel), regel dan wel met de beheersclub dat ze je helpen met het opzetten. Dat ze je in ieder geval de principes kunnen bijbrengen.

Als die beheerders Linux kunnen beheren dan kunnen ze Mac OSX ook.

[quote:65b4ed5038="hydro"]Een keer opzetten, en dan heb je er volgens mij toch echt niet meer zoveel omkijken naar.[/quote:65b4ed5038]

Just one more thing… Backups!?

Wellicht handig om te weten: ik hèb een Xserve en al draait het ding zijn dagen door, je moet er toch regelmatig aan zitten werken. Updates, backups, controles etc. Vooral omdat je er niet op werkt zoals je eigen mac is het lastiger te volgen wat er gebeurt en wat er eventueel mis gaat. Tot er iemand aan je buro staat en zegt: weet jij waar al die scans van gisteren en eergisteren zijn gebleven?? Een XServer is bovendien wel redelijk eenvoudig te beheren, maar je zult je toch moeten verdiepen in veiligheid, en een goed stuk Unix om te snappen wat je doet.

hey,

@ Deskman; ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik heb ook een xserve G5 onder beheer, het enige wat ik moet doen is tapejes verwisselen.
Ze hoeven aan mij niet te vragen waar een scan staat, de filestructuur is duidelijk en iedereen kent die.
En via ard (1 of 2) hoef ik echt me plek niet af te komen.

me pdf server is een ander verhaal ( die is soms een kreng)

greetzz

:) Ik heb een G4 XServer, met X.2.8 en die is een beetje kaler, qua beheermodules. Ik kan niet eens van mijn plek want hij hangt hier 25 km vandaan. En het lukt ook allemaal heel aardig, maar je moet er toch tijd insteken en de verantwoordelijkheid van serverbeheer is niet hetzelfde als verantwoordelijk voor de WC schoonmaken of papier bijbestellen...

Wat dat betreft is de zin van Tennapel precies lang genoeg:

[quote:29acbe6012]Ik zou beginnen met de vraag: heb je [b:29acbe6012]zin[/b:29acbe6012] om een server te gaan beheeren?[/quote:29acbe6012]

Wellicht de handigste oplossing: een XServer kopen en door de sysop laten beheren en gaandeweg leren hoe het allemaal zo mooi in elkaar steekt.

prima advies deskman, sluit ik me helemaal bij aan

greetzz

deskman 25 KM kan geen probleem zijn toch voor remote beheer, of heb je vuurmuur problemen/.

[quote:a1604bae5c="Deskman"]Wellicht de handigste oplossing: een XServer kopen en door de sysop laten beheren en gaandeweg leren hoe het allemaal zo mooi in elkaar steekt.[/quote:a1604bae5c] De omgekeerde variant van wat ik vertelde. Er van uitgaande dat sysop in eerste instantie niet mee wil werken. Het mooie van deze samenwerking (ongeacht wie nou de leidende partij is) is dat sysop kennis maakt met die mooie XServes. :D

[quote:ab0f5e8bce="ateazz"]prima advies deskman, sluit ik me helemaal bij aan

greetzz

deskman 25 KM kan geen probleem zijn toch voor remote beheer, of heb je vuurmuur problemen/.[/quote:ab0f5e8bce]
Ik heb helemaal geen problemen…
Alleen toen er iets vreselijk mis ging na een softwareupdate. Was ik alle logins kwijt van de webserver. En NetInfo is nou niet echt een van de meest doorzichtige applicaties…
Dan moet je in de auto springen en een halve zondag in een goed gekoelde serverruimte zitten… Brrrr.