Wie oh wie heeft een handige tip voor me.
Ik wil Lion graag installeren maar nu geeft hij aan dat mijn schijf is niet (aangepast zie post hieronder) gepartitioneerd met een GUID partitietabelindeling.
Als tip geeft het installatiepakket aan: Wijzig partitieindeling met schijfhulpprogramma met wat stappen.
Dat doe ik maar helaas alles is en blijft grijs en dus niet aanpasbaar.
Attent.
Sorry verkeert overgetypt. Het moet zijn NIET GUID...
Hmmm... betekent dus eigenlijk dat ik de schijf op e.a. manier wel GUID moet krijgen.
Maar hoe?
via schijfhulpprogramma ( in hulpprogramma's)
en daar kan je je schijf selecteren en partitioneren of formatteren en bij de opties kiezen voor GUID.
Wel vreemd want als je lion installeert moet er normaal snowleopard 10.6.8 opstaan en dat systeem kan ook enkel op GUID.
En kijk uit wat je doet want anders wis je alles van die schijf. En een backup is altijd op zijn plaats.
Leopard en Snow Leopard kunnen heel goed draaien op een APL partitie indeling. Alleen de installer wil niet installeren op een APL partitie indeling.
Dit kan je oplossen door een SL of Leopard te installeren op een GUID partitie en die te klonen naar een APL partitie indeling. Zo heb ik een externe harddisk gemaakt met 4 partities allemaal APL en daarop verschillende OSen zoals SL en Leopard en 10.4 zodat ik met die schijf alle types Mac's kan booten :cool:
[quote=mowat url=http://www.onemorething.nl/community/topic/lion-installeren-op-schijf-met-guid-partitietabelindeling#post-2268718 time=1312384250]Wel vreemd want als je Lion installeert moet er normaal snowleopard 10.6.8 opstaan en dat systeem kan ook enkel op GUID.[/quote]In dit geval zal de vraagsteller een 'Clean Install' uitvoeren zonder dat Snow Leopard is geïnstalleerd. Ik heb daar zelf ook de voorkeur aangegeven. Overigens komt dat in de vraag niet goed tot uiting.
.
Opstarten van een externe harddisk met de Lion image en vervolgens de interne disk partitioneren met de GUID indeling.
Heb inderdaad maar de robuuste methode gepakt. Schijf geschoond en gepartitioneerd. Vervolgens SL geïnstalleerd en met Timemachine de boel weer op orde gebracht.
Wel een klus maar eenvoudiger is er blijkbaar niet.
Bedankt voor jullie tips!