Live muziek: hardware sampler, of gewoon mn iBookie ?

Beste mensen..

Met mijn band wil ik (nog) meer met samples doen… heb wel meer met drumcomputers e.d. gewerkt, maar wil nu eigenlijk een sampler aanschaffen, zodat ik die samples op bepaalde momenten in de live-act gooi…

Maargoed, waarom zou ik een hardware sampler aanschaffen als ik hetzelfde kan met mijn iBook?
…als dat kan? Heeft iemand hier ervaring mee? en hoe doe ik dat dan? moet ik dan een (midi) trigger aanschaffen o.i.d?

Iemand?

Alvast bedankt voor je reactie!

Beste Delay,

Wat ik sinds kort gebruik is Ableton Live 4. Ik gebruik het nu 2 wekelijks tijdens het draaien om acapella’s en melodies door mijn mixxen te gooien, ik denk echter dat het een beter programma is voor een band gezien de mogelijkheden. Het hele programma werkt met het principe drag en drop, nouja, bijna heel het programma. Ik zou zeggen probeer het eens uit, de demo kun je hier vinden http://www.ableton.com/ Verder gebruik ik de MK-449C MIDI Controller via usb en de UC-33e. Op de site van ableton vind je ze beide!

Het pakket kost op hun site 499 euro, maar ik hoor dat er goedkopere manieren zijn zoals een versie lager kopen en dan de upgrade van 4 kopen etc.

Waarschijnlijk krijg je nog meer surgesties, maar in ieder geval succes ermee!

gr

Ik heb een schakeling tussen midi en usb dat werk heel goed!! Ik maak er wel een foto van dan zie je die zo wel 8)

Bij mijn M audio keyboard dit een midi in en out op, of bedoel je dat niet?

Ik snap em.. djdnl, maar kan ik met zo'n MK-449C MIDI elk willekeurige sample (binnen bv Ableton) triggeren? Realtime? Ben best een newbie, wat samples in een live setup betreft.. Maar wat eigenlijk mn vraag is:

" zal ik een hardware sampler kopen (zoals bv een Akai MPC2000XL) , of kan ik gemakkelijk met mn iBook aan de slag " (zoja, hoe?)
:mrgreen:

(MacThijn, ben benieuwd, laat maar zien! )

Ik kan je op dit moment niet veel laten zien, zit te leren namelijk. Maar als ik persoonlijk zou mogen kiezen -ik zal hierna vertellen waarom- zou ik voor de software matige opstelling gaan, dus ableton live en een midi controller, die zijn inderdaad in Ableton volledig config.baar. EN JA triggerbaar dmv midi controller en zelfs met je keyboard van je Ibook! Heel makkelijk om loops of seq aan een toets te verbinden

zie foto: [img:0ffd920ec8]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=3574[/img:0ffd920ec8]

maar denk dat ik het verkeert begrepen heb…

Ja die kun je ook bij ableton kopen, echter ik gebruik gewoon die output van mijn keyboard! Ook usb,

Haha oke tja dat is natuurlijk ook een mogenlijkheid... :wink:

Maar 2 tha [b:991952fb4a].[/b:991952fb4a]

Delay, ga er is een avondje mee spelen, en speel eens wat met de demo song die in het programma wordt geladen de eerste x. Dan kun je wat aan de interface wennen, gebruik de tab toets etc. Wat beter is dat je ook de filpjes op ableton.com bekijkt, daar heb IK veel van geleert iig.

:apple: Succes :apple:

Goed idee... Als er nog andere tips zijn, hoor ik het graag!

[quote:b1be2252c8="Delay"]Goed idee... Als er nog andere tips zijn, hoor ik het graag![/quote:b1be2252c8]

Delay, ben je nog verder gekomen/? gr Daan

Voor wat jij wilt is er inderdaad maar 1 echt mooie optie..Ableton.. (of een hardware sampler) maar denk dat als je al een ibook hebt, ableton wel een mooie keuze is. Omdat je meteen sequencer, fx etc hebt.

Probeer even de demo en volg even de ingebouwde tutorials (bij t help menu geloof ik) 1 avondje ermee spelen en je wilt niet anders :smiley:

Succes!

Ableton Live is inderdaad de oplossing, alleen vind ik dat ie bij vertragen of versnellen van je samples er een zootje van maakt. Onwijs veel rumble. Als ik dit met Logic Pro doe komt het geluid echt beter door na de bewerking. Heb net SoundHack (freeware!) geinstalleerd. Eens kijken wat die ervan bakt.

En hoe is Reason 3 t.o.v. Ableton live? Ben er inmiddels wel achter dat Logic niet het ideale programma is om live mee te werken...

Ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden van externe midi controllers voor filtering etc.

Erg benieuwd naar ervaringen van forumleden!