localhost:631

mensen,

aangezien ik problemen heb met mijn printer (deze topic dus http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19248 )wilde ik via deze weg eens kijken of het probleem niet te verhelpen viel. Ik heb hier eerder al eens gewoon wat zitten kijken en dat ging allemaal vlekkeloos. Wanneer ik nu echter bv. “add printer” klik vraagt hij om een gebruikersnaam en een wachtwoord.
Ik weet zeker dat hij dit vroeger niet deed en het is niet mijn normale gebruikersnaam en wachtwoord.
Heeft iemand enig idee waar ik kan vinden welke gegevens ik hier moet invullen om te zorgen dat ik wel terug alles kan doen?

merci

moos

[quote:f87c6b2ab0="Moos"]mensen,

aangezien ik problemen heb met mijn printer (deze topic dus http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19248 )wilde ik via deze weg eens kijken of het probleem niet te verhelpen viel. Ik heb hier eerder al eens gewoon wat zitten kijken en dat ging allemaal vlekkeloos. Wanneer ik nu echter bv. “add printer” klik vraagt hij om een gebruikersnaam en een wachtwoord.
Ik weet zeker dat hij dit vroeger niet deed en het is niet mijn normale gebruikersnaam en wachtwoord.

Heeft iemand enig idee waar ik kan vinden welke gegevens ik hier moet invullen om te zorgen dat ik wel terug alles kan doen?

[/quote:f87c6b2ab0]

Klopt, Heb het net ook even geprobeerd, en ik kwam er niet in. Na wat rondspelen met Netinfo manager moet ik constateren dat de CUPS administration tasks tegenwoordig (Panther?) onder root privileges draaien. Om dat te kunnen doen moet je wel eerst de root activeren (b.v. in Netinfo Manager), want in OSX is root standaard gedeactiveerd (heel verstandig van Apple). Niet echt handig. Het standaard root-wachtwoord is leeg. Vergeet ook vooral niet na een dergelijke sessie root weer te de-activeren.

henk

[quote:d4f22b5ec0="henkverhaar"]Vergeet ook vooral niet na een dergelijke sessie root weer te de-activeren.[/quote:d4f22b5ec0]

…of er een wachtwoord aan te knopen wat niemand anders weet. After al, daar zijn wachtwoorden voor… :o