localhost PHP en MySQL testen

ik heb hier even gezocht naar info en ben al een pak te weten gekomen. ik heb MySQL, Apache 2 server én PHP 4 geïnstalleerd, de test.php werkt en nu zou ik uiteraard willen beginnen prutsen :-) vraag 1; heb ik nog software nodig? PHPadmin of MySQL admin of zoiets? Waar plaats ik mijn files opdat ik ze lokaal kan testen, waar plaats ik, hoe koppel ik én hoe beheer ik de database? veel vragen, en waarschijnlijk al ontzettend vaak gesteld op allerlei fora, sorry. maar daardoor denk ik ook wel dat er goede info bestaat om me te helpen natuurlijk.

Het is sowieso een goed idee op PHPMyAdmin te downloaden en op je lokale server te plaatsen. Daarnaast kan je in de httpd.conf vinden wat de "rootdirectory" is. Ik denk dat die onder "Library/Apache2/htdocs" zit. Voor het beheren van MySQL kun je in plaats van de webbased-variant ook voor een Cocoa-client kiezen.

de test.php file heb ik idd vanuit die rootfolder bekeken en het werkte. nu vroeg ik me af of ik heel mijn website ook onder die folder moet plaatsen om ze te kunnen testen of mss is het mogelijk ze gewoon onder mijn documenten te laten staan en het op een ander manier aan te pakken.

Cocoa klinkt hélemaal nieuw voor me, daar ga ik nog even mee wachten :slight_smile:

edit: okay die phpmyadmin is binnen, hoe zwier ik die op mijn lokale server?
drag en drop in library /apache ?

phpmyadmin zet je gewoon in je Users>gebruiker>Sites folder of in je Library>WebServer en is dan te bereiken met localhost//phpMyAdmin/ of localhost/~gebruiker/phpMyAdmin/

Maar vergeet niet gewoon wat leeswerk te doen. Er staan op het web tal van sites met keurige stap voor stap uitleg. Op een forum als dit kun je natuurlijk wel hulp krijgen bij het aanzetten van een webserver of je eerste SQL tabel opzetten, maar dat leidt niet tot inzicht in hoe de zaak nu werkt. Alleen zo kun je straks fatsoenlijk een koppeling maken en een database bouwen.

cocoamysql is een fijn progje om je databases te beheren. je kan natuurlijk ook alles vanuit de terminal doen, maar visueel werkt het makkelijker als je begint met mysql. een boek over php, mysql en apache is natuurlijk ook makkelijk om naar voorbeelden de programmas te leren kennen. via user/sites/ kan je kijken hoe je pagina eruit ziet. je url wordt dan 127.0.0.1/user/~directory/pagina.php. je kan ook je pagina's zetten in /library/webserver/documenten/jouwpagina.php, dan ziet de url er zo uit 127.0.0.1/jouwpagina.php.

succes ermee.

daan.

okay thx voor de info. ik heb mijn homepage map in de map Apache2/htdocs gezet en nu kan ik ze localhost bekijken. dat lijkt te werken. als ik ze in de map webserver zet niet :-(

Ah, ik zie dat je Apache 2 hebt geïnstalleerd. Dan werken in de meeste gevallen je usersites niet meer. Dus de localhost/~user zul je eventueel zelf aan moeten maken als virtual domain.

yep, ik heb hier al wat rondgeneusd alvorens de vraag te droppen. ik heb drie links gevonden en alzo PHP4, MySQL én Apache 2 geïnstalleerd.

hoe maak ik een virtual domain aan?
en dit teken ‘~’, hoe typ ik dat?
ik copy paste dat steeds omdat ik het niet meteen zie staan op mijn keyboard :slight_smile:

Alt-n spatie is de enige combi die ik kan vinden op een Azerty keyboard. Bij mij is het shift-~ :D Je kunt die virtuele servers ook gewoon laten zitten. Apache 2 is toch een beetje een naar ding op OSx. Het kost je de nodige moeite om een en ander in de config-files in te stellen en je kunt Apache ook niet meer via de gebruikelijke manier aan en uitzetten (sharing)

Wil je toch weten wat je in Apache-2 moet doen om een en ander in te stellen zou ik gewoon beginnen bij het begin en de userguide door gaan lezen.

ik heb hier ook nog een mooi boek over InDesign liggen en Game development in Flash MX :-) mss zwier ik die Apache 2 weer weg en dan gebruik ik die standaard maar gewoon ...

Standaard Apache kan niet zoveel minder in de praktijk dan 2. Er zijn nog veel modules alleen voor 1.3 en daarom zit op bijna alle systemen nog gewoon de oude versie. En als je toch nog een beginner bent dan zou ik het daar lekker bij laten.

yep, stap voor stap kom ik er wel :-)

kan iemand mij misschien ook uitleggen hoe je mysql uninstalleerd? Dat script van marc's site werkt niet bij me....ik heb mysql folder in /usr/local/ geremoved en de mysql packages in Library/Receipts ook weg.

Is er nog wat anders dat weg moet voor ik opnieuw kan beginnen? Ik zie nl. nog wel heel veel mysql files op mun computer…

tnx people!!

probeer eens het volgende in je terminal:

(eerst je reeds aangemaakte databases backupen)

[code:1:3a78787d43]shell> sudo rm -rf /Library/MySQL
shell> sudo rm -rf /Library/StartupItems/MySQL[/code:1:3a78787d43]

En je zou de symlink in [code:1:3a78787d43]/usr/local[/code:1:3a78787d43] kunnen verwijderen, indien die er staat.

shell> sudo rm /usr/local/mysql

Succes!