Locatie gebruikte/actieve fonts / instellingen Suitcase

Nou, de kop geeft al aan dat ik heel wat van lettertypebeheer wil weten. Op mijn iBookjes thuis maak ik daar niet zo’n probleem van. Door het geringe aantal fonts dat ik thuis gebruik, staan mijn fonts of in de Fonts map in de systeemmap (systeem 8.6), of in de Fonts map van de Biblotheek van de Beheerder (OS 10.2.8).

[b:5489328979][size=18:5489328979]A[/size:5489328979][/b:5489328979] [b:5489328979]Waar staan de fonts die actief zijn ?[/b:5489328979]
In Classic (in mijn geval van systeem 8.6 tot 9.2.2) staan de actieve fonts in de Fonts map in de systeemmap. Suitcase zorgt er dan voor dat de fonts die je wilt gebruiken in die map geplaatst worden, of daaruit verwijderd worden. Er is dus slechts één map waar de fonts uiteindelijk terug te vinden zijn.

Bij OS X is dat lastiger. Er zijn 4 locaties waar de fonts kunnen staan:
[i:5489328979]1[/i:5489328979]. Systeem —> Bibliotheek —> Fonts.
[i:5489328979]2[/i:5489328979]. Macintosh HD —> Bibliotheek —> Fonts.
[i:5489328979]3[/i:5489328979]. Beheerder —> Bibliotheek —> Fonts.
[i:5489328979]4[/i:5489328979]. Gast of andere account —> Bibliotheek —> Fonts.
Ik heb inmiddels al door dat de Fonts in de Bibliotheek van de Systeem map niet te wijzigen zijn (voor zover ik weet0.
Suitcase zou volgens mij dan fonts moeten activeren in één van de andere 3 locaties. Maar welke? En is in Suitcase in te stellen welke Fonts map je wilt gebruiken?

[b:5489328979][size=18:5489328979]B[/size:5489328979][/b:5489328979] [b:5489328979]Wat betekenen de omcircelde symbooltjes ?[/b:5489328979]
Da’s duidelijk. Ik denk dat de symbooltjes aangeven waar de fonts staan, klopt dit ?

[img:5489328979]http://img195.echo.cx/img195/2112/suitcase18hi.jpg[/img:5489328979]

[b:5489328979][size=18:5489328979]C[/size:5489328979][/b:5489328979] [b:5489328979]Iemand suggesties met betrekking tot deze instellingen ?[/b:5489328979]
Ik heb van de voorkeuren van Suitcase een screendump gemaakt.
Kan iemand een advies geven betreffende deze instellingen?

[img:5489328979]http://img61.echo.cx/img61/8602/suitcase21hy.jpg[/img:5489328979]

[img:5489328979]http://img61.echo.cx/img61/4633/suitcase33yr.jpg[/img:5489328979]

[img:5489328979]http://img61.echo.cx/img61/453/suitcase48qg.jpg[/img:5489328979]

We ondervinden veel problemen met Suitcase. Fonts worden niet geactiveerd, of niet geaccepteerd. heeft iemand een beter alternatief voor Suitcase?

[quote:0cc0a21748="Zora la rousse"] Bij OS X is dat lastiger. Er zijn 4 locaties waar de fonts kunnen staan: [i:0cc0a21748]1[/i:0cc0a21748]. Systeem —> Bibliotheek —> Fonts. [i:0cc0a21748]2[/i:0cc0a21748]. Macintosh HD —> Bibliotheek —> Fonts. [i:0cc0a21748]3[/i:0cc0a21748]. Beheerder —> Bibliotheek —> Fonts. [i:0cc0a21748]4[/i:0cc0a21748]. Gast of andere account —> Bibliotheek —> Fonts. [/quote:0cc0a21748]

1: de naam zegt het al, dit zijn de systeemfonts die bij het OS horen
2. deze fonts kunnen gebruikt worden door alle gebruikers
3, deze fonts kunnen gebruikt worden door de beheerder (als de beheerder geen gebruiker is staat hier waarschijnlijk niets in)
4. deze fonts kunnen gebruikt worden door de gast accounts

Er zijn trouwens nog wel meer locaties waar fonts kunnen staan, bijvoorbeeld in

1. de Classic systeemmap. Fonts die hier staan kunnen zowel in classic als onder OSX door iedereen gebruikt worden.
  2. in de map bibliotheek/application support/adobe/fonts
    de naam zegt het al, dit zijn fonts die geinstalleerd zijn tijdens de installatie van Adobe programma’s en die gebruikt worden in Adobe applicaties. Als je wilt dat andere applicaties ze ook kunnen gebruiken moet je ze verplaatsen,

[quote:0cc0a21748=“Zora la rousse”]Suitcase zou volgens mij dan fonts moeten activeren in één van de andere 3 locaties. Maar welke? En is in Suitcase in te stellen welke Fonts map je wilt gebruiken?
[/quote:0cc0a21748] In geen van deze locaties.
Ik zou de fonts (behalve de noodzakelijke systeemfonts) weghalen uit al die locaties, op één plek overzichtelijk bewaren en laten beheren door een of ander fontbeheer programma. Ik ken Suitcase niet, maar neem aan dat dat kan.

[quote:0cc0a21748=“Zora la rousse”]We ondervinden veel problemen met Suitcase. Fonts worden niet geactiveerd, of niet geaccepteerd. heeft iemand een beter alternatief voor Suitcase?[/quote:0cc0a21748]

ja, Font Agent Pro

je zou ook eens kunnen kijken naar Font Reserve

Ik ken Suitcase niet, maar bij de preferences/ scan and repair options zou ik"scan for corrupt fonts" zeker aanvinken. Corrupte fonts zijn de oorzaak van veel problemen, die controle is juist om dit soort ellende te voorkomen.

Aan je instellingen in Suitcase te zien kan dat ook haast niet goed gaan; - het programma start niet op bj login - corrupte fonts worden niet gescand - override systemfonts staat uit - warn me about duplicate fonts staat uit Kijk eens naar die punten hierboven. Ik laat Suitcase alles managen, inclusief system fonts, en heb nooit een probleem gehad. Ik vind het zelf dan weer een irritant probleem dat Adobe en Microsoft programma's overal maar fonts installeren zonder dat te melden. Dat kan tot conflicten leiden. ('Warn me about duplicates').

En heb je je fonts wel aangepast aan OSX? Je hebt daarvoor FontDoctor bij Suitcase. Je kan oude system 9 fonts niet zo in OSX gebruiken. (Font Agent Pro doet dat geloof ik automatisch, dus gebruikers van dat programma zijn zich niet altijd bewust dat al hun font ‘dataforks’ gewijzigd zijn.) En je moet vooral wel upgraden naar versie 11.02 - zo te zien zit je nog in een oudere versie.

Font Agent Pro schijnt inderdaad ook goed te zijn, maar vergeet niet dat Fontdoctor bj Suitcase hoort! Dat samen zal dan ongeveer Font Agent Pro zijn? En Fontreserve is ook van Extensis, net als Suitcase - ik denk dat Fontreserve iets eenvoudiger is, maar dus ook minder kan dan Suitcase.

En tenslotte: auto-activate is vragen om problemen, omdat je geen controle hebt over welke versie je gebruikt. Dus gebruik dat alleen als je even snel iets wilt beoordelen, of niet weet welke fonts in een document zitten. Daarna wel onthouden/opschrijven en terug naar zelf ingestelde fonts.

[quote:c3f9027cbf="Gridmaster"] Ik vind het zelf dan weer een irritant probleem dat Adobe en Microsoft programma's overal maar fonts installeren zonder dat te melden. Dat kan tot conflicten leiden. ('Warn me about duplicates'). [/quote:c3f9027cbf]

klopt, ik vind dat ook nogal van de brutale.
De Adobe fonts kan je in ieder geval gewoon verwijderen, ik doe dat met Font Agent Pro, ipv de fonts te “kopieren” naar de plek waar FAP ze bewaart laat ik ze “verplaatsen”
Je zou het ook handmatig kunnen doen.

OK. Dat doet Suitcase niet. Goed om te weten. Maar ik heb geen problemen met Adobe fonts, alleen lange fontmenu's - dat ga ik eens even veranderen.

Overigens - alle fontmappen die EagerBObNerd beschrijft zijn bij mij leeg omdat Suitcase z’n eigen map heeft - behalve de .dfonts van Apple die bij mij nog in de fontfolder in de systemfolder staan. Dat is eventueel een goede controle om te zien of je Suitcase goed geconfigureerd hebt.

En voor het geval dat niet duidelijk is: je maakt in Suitcase ‘sets’ met fonts an die je activeert of desactiveert als je ergens aan begint (MS Office programma’s opnieuw opstarten bij wijzigingen, Adobe en Quark programma’s kunnen gewoon open blijven staan. De reden om Suitcase (en Font Agent Pro etc) te gebruiken is als je veel fonts gebruikt, precies wilt weten welk font je gebruikt (om het juiste font mee te sturen naar de drukker bijvoorbeeld), en om niet te lange font menu’s te hebben.

Als je niet veel fonts gebruikt is Font Book van Apple ook prima. Maar probeer te vermijden dat je die programma’s door elkaar gebruikt: officieel mag het wel, maar bij mij heeft het problemen veroorzaakt.

[quote:f67d77699c="Gridmaster"]OK. Maar ik heb geen problemen met Adobe fonts, alleen lange fontmenu's - [/quote:f67d77699c]

dat is precies de reden dat ik ze verplaatst heb, en om ze toegankelijk te maken voor andere programma’s
Nu nog die chinese en japanse tekens onderaan de fontlijst zien kwijt te raken…

Gewoon die chinese fonts uit de systeemmap gooien. Maar ik zou ze laten staan want daardoor werken alle sites wereldwijd bijvoorbeeld, en als je ooit eens een chinees document op je computer zou hebben, werkt dat gewoon! Mooi toch...

Ik krijg het niet voor elkaar om fonts in of uit de systeemmap te plaatsen. Volgens mij kan dat ook niet, omdat het systeem voortdurend in gebruik is.

[quote:4ab889f4af="Gridmaster"]Gewoon die chinese fonts uit de systeemmap gooien. Maar ik zou ze laten staan want daardoor werken alle sites wereldwijd bijvoorbeeld, en als je ooit eens een chinees document op je computer zou hebben, werkt dat gewoon! Mooi toch...[/quote:4ab889f4af]

ja, in Safari is het geweldig
maar ik kan me niet voorstellen dat je ze allemaal nodig hebt
en zo’n chinees document, daar zou ik nou wel weer mee kunnen leven dat het NIET werkt
het liefste heb ik de fontlijst “lean and mean”
Ik heb net een nieuwe G5 geinstalleerd, en daar is ie (nog) mooi kort.
Op de G4 waar ik nu achterzit, zet ie bij beplaade programma’s (Freehand ?) de fonts niet in families maar elk font (light, light condensed etc) los van elkaar. Ik denk dat de fontlijst zeker 2,5 meter lang is !!

(Reactie op vorige post van Zora)

Dat is interessant, want dat klopt niet. Je moet wel admin permissies hebben, er wordt dus om een admin + password gevraagd als je fonts uit de systeemmap verwijdert, maar normaal moet dat kunnen.
Er is dus een groter probleem met permissies of een of ander iets dat actief is, daar heb ik geen verstand van.
Overigens, laat Suitcase de systemfonts managen en kom er pas aan als je precies weet wat je doet en waarom!

[quote:e406774a61="Gridmaster"]. Overigens, laat Suitcase de systemfonts managen en kom er pas aan als je precies weet wat je doet en waarom![/quote:e406774a61]

Ja, je kunt je systeem aardig verklooien door de verkeerde fonts eruit te gooien…

je kunt trouwens in de knowledge base op de site van Apple wel vinden welke fonts echt nodig zijn

[quote:7f9f7a06b3="EagerB0bNerd"] Op de G4 waar ik nu achterzit, zet ie bij beplaade programma's (Freehand ?) de fonts niet in families maar elk font (light, light condensed etc) los van elkaar. Ik denk dat de fontlijst zeker 2,5 meter lang is !![/quote:7f9f7a06b3] Tja, vroeger was alles beter... met Type Reunion bijvoorbeeld, dat werkte met de meeste programma's. Maar OSX is nog vrij nieuw, er zullen nog wel verbeteringen komen in die fontprogramma's. vooral nu Font Book 2 in Tiger beter schijnt te zijn (ik werk nog met Panther), en ik merk dat Font Agent Pro goed schijnt te zijn, dus er is concurrentie voor Suitcase en Fontreserve. Bovendien moet Adobe nog met hun opvolger van TypeManager/TypeReunion komen - dat duurt misschien zo lang omdat tegelijkertijd met de overgang naar OSX er ook veel veranderd is in de fontformaten (Unicode, OpenType etc).

[quote:b2b7b617ca="Gridmaster"][Bovendien moet Adobe nog met hun opvolger van TypeManager/TypeReunion komen - dat duurt misschien zo lang omdat tegelijkertijd met de overgang naar OSX er ook veel veranderd is in de fontformaten (Unicode, OpenType etc).[/quote:b2b7b617ca]

Dat komt omdat Apple, ten tijde van de overgang naar OSX, aan Adobe heeft laten weten dat er geen behoefte was aan fontmanagement omdat dat onderdeel zou izijn van het OS.
Wat het ook is maar alleen voor de incidentele gebruiker.
Voor de dagelijkse gebruiker die een uitgebreide fontcoleevtie begeert schiet Fontbook echter hopeloos tekort.

En FAP is wel goed maar heeft ook zijn beperkingen. Het is nogal langzaam, en er zitten wat kleine onbenulligheden in de interface. Al met al is er prima mee te leven, zolang je er niet teveel fonts op loslaat.

Dat verklaart veel. En is font Book 2 in Tiger beter, of werk je ook nog in Panther?

Ik heb eén mac op Panther, met Font Agent Pro, en een op Tiger, ook met Font Agent Pro Fontbook 2 heb ik nog niet bekeken, probeer het te vermijden en overzichtelijk te houden.

verder nog een mac op jaguar, zonder fontmanagement, en nog een op OS9, met ATM, wat eigenlijk het lekkerste werkt, in al zijn simpelheid.

maaruhh

we zitten weer lekker te klessebessen, ik ga er tussenuit. Morgen weer een dag.

Ik heb 1 G4 Mac met Panther en Suitcase, en een G3 Mac met OS9 en Adobe Type Manager. Allebei werken ze perfect. OS9 werkt nog steeds goed, gewoon met de programma's uit die tijd. Maar OSX is natuurlijk prachtig, en toch wel stabieler, met OS9 had ik af en toe een crash, met OSX bijna nooit. Ik ben wel heel tvreden met OpenType, ik moet nogal eens in meerdere talen werken inclusief Oost-Europess en Grieks en zo. Dat is geen enkel probleem meer, in OS9 was dat nogal bewerkelijk. Voor het geval je dat niet weet, maar al die alfabetten zitten in OpenType fonts - als je dus ooit een document krijgt met vierkantjes en accenten en zo, gewoon alles selecteren, een OpenType font (Adobe pro versies of Apple dfonts) nemen en je ziet alles perfect. Ik ben grafisch ontwerper, ik hoef het niet altijd allemaal op te maken, maar het helpt wel bij font-keuzes, en OpenType is volledig compatibel met Windows (de Adobe Pro fonts dan toch...)

ZORA, leef je nog of is ie er nu helemaal mee gestopt? Manage systemfonts met Suitcase al gedaan? De grijze kan je niet managen en moet je dus afblijven! En, altijd goed, eerst even op MacZealots kijken: http://maczealots.com/tutorials/fonts/

[quote:f3559ae9aa="Gridmaster"]ZORA, leef je nog of is ie er nu helemaal mee gestopt? Manage systemfonts met Suitcase al gedaan? De grijze kan je niet managen en moet je dus afblijven! En, altijd goed, eerst even op MacZealots kijken: http://maczealots.com/tutorials/fonts/[/quote:f3559ae9aa] Gezien je post tijdstip i8s dit meestal een tijd dat ik naar bed ga. Ik kijk vandaag wel verder ;-).

http://www.macworld.com/2005/05/secrets/julyworkingmac/index.php

Ook de pdf-boekjes van Tidbits zijn erg nuttig als het om dit soort zoektochten gaat.

Suitcase is niet een wonder van stabiliteit en heeft soms nofgal moeite de database op orde te houden. Ik ben erg veel tevredener met FontAgent, hoewel dat ook niet alles is. Het geeft echter ook alle fonts door aan Classic, inclusief auto-activation. Handig voor Kwark-4 en -5 -gebruikers

Het grote probleem zit hem in het feit dat fonts verspreid over je systeem zitten.
Om van de chinese en koreaanse fonts af te komen moet je fontbook gebruiken om ze uit te zetten. Dat geldt in mijn idee voor alle standaard fonts die je nooit meer wilt zien. Het managen van systeemfonts via een fontmanager is af te raden omdat je dan grote kans hebt dat bijvoorbeeld Helvetica [tt] uitgezet wordt ten gunste van Helvetica [ti] waarna je systeem ineens de weg kwijt is (en je dit forum deels in onleesbare letterbrei verandert).
Probleem is ook dat OSX veel meer font-formats accepteert. De naamgeving is daarmee een drama geworden. Je hebt oude en nieuwe Type1 fonts (de oude hebben geen aparte fonts, maar interne stijlen bold - italic - bolditalic) en de fontmakers maken er zelf ook een rommeltje van. Tarzana heeft twee interne namen: tarzana narrow en tarzanananarrow waarmee ze op twee verschillende plaatsen in mijn menu komen. Idem met een aantal Linotype fonts. En je kunt er niks aan doen.

Fontdoctor hoort niet bij Suitcase maar is een zelfstandig pakket. FD is wel eens als promo met suitcase meegeleverd. Het doet zijn werk beter dan de error and repair functies van SUitcase en Font Agent en is bij mij al een aantal keren erg nuttig gebleken.

Voor de lokatie van je fonts kun je het beste de truc van FontAgent hanteren: al je eigen fonts op een centrale plaats zetten. De diverse systeemfonts kun je beter laten zitten waar ze zitten.

Moet je veel accounts beheren en voorkomen dat je elke keer al die onmogelijke Apple-fonts uit moet zetten is het wellicht handig de basic usermap te veranderen, maar je moet dan wel heel goed weten wat je doet. Deze map wordt gebruikt om iedere nieuwe gebruiker van de Mac zijn eigen standaard home-folder te geven.