Loft in MaYa

Als ik een loft maak van b.v. een cirkel naar een grote of kleinere cirkel dan krijg ik wat ik verwacht, namelijk en mooi verloop van een kleine naar een grote cirkel, maar als ik dit van een vierkant doe dan gaat dit volledig fout althans ik krijg niet wat je zou mogen verwachten.

Wat doe ik fout ??

:finderoud:

Heb je je Loft instellingen op 'cubic' staan?

Jazeker ik heb alle optie's gebruikt tot nu toe, i think :oops:

Zorg dat beide figuren uit evenveel segmenten (spans/isoparms) bestaan, en zorg dat ze beiden dezelfde 'richting' hebben.

Hou je er wel rekening mee dat een door Maya gegenereerd vierkant uit vier losse lijnen bestaat?!
Deze zul je dus eerst moeten verbinden (ook weer in de juiste richting).

Edit - Heb het nog even uitgeprobeerd, het aantal segmenten doet er niet toe (de figuur met de meeste segmenten dicteert het aantal isoparms van de loft).
Werkt verder zoals beschreven…

en hier het Maya bestand uitgekauwd én een afbeelding:

http://home.planet.nl/~re-actor/images/Circel_Vierkant_loft.mb
http://home.planet.nl/~re-actor/images/Afbeelding1.jpeg

ik kijk er morgen even naar, maar zo als v zij:Werkt verder zoals beschreven, zo als hij het beschijft werkt het dus kut, maar goed ik kijk er morgen even naar, en als ik het dan nog niet weet, ik heeb eergister alle maya dvd's van gnomon besteld, en ik bedoel ook echt elle, $ 2150 aan tutorials, maardan ook wel de beste die op de markt te krijgen zijn, als ik ze binnen heb mag je me echt alles vragen, want dan ben ik zo blij als een kind (ben ik ijgenlijk ook nog), en ook de bestelling voor maya 6, final cut pro en nafter FX zijn net de deur uit, spannend man een ijgen bedreifje op richten, okee ik doe nu nog voornamelijk werk voor m'n oom (is grafisch ontwerper, en heefd een ijgen bedrijf), ik moet nu werk voor hem maken, en hij betaald m'n software(oh wat heb ik een geluk(kan ik ijnderlijk legaal werken)) maarja ik moest dit even kwijt, want ik ben echt zo blij, want ik kan nu ijnderlijk geld gaan verdienen met wat ik echt leuk vind om te doen, en dat is 3D animaties maken, ik ben nu bezig met animaties maken voor de GGZ groningen, en dat is gewoon tof, want zo als je weet macosx heb ik tog niets beters te doen, ens als ik dan daar m'n geld mee kan verdienen, kan het nog beter?? , ik ben nu ook aardig aangeschoten, dus let niet op het vele gelul van mij . maar ik moest dit gewoon even kwijt, want det je zo gesteund word in je werk door je vamilie ist tog uniek, en darom ben ik gewoon super blij, want ik ben mar een arm studentje die normaal als bijbaantje in een parkeer garache op auto's zit te letten, en als je dan opeens zo'n kans krijgt ben je heeeeeeel blij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(maar let maar niet op mij, en lees nog even goed wat hier onder staat, want spelling is niet mijn goeiste vak) :wink:

hmmm, die complete set heb ik dus ook, en nog wel meer. Maar het lijkt me ten eerste raadzaam om de handleidingen die Alias bij Maya levert eens door te nemen. Het lijkt er namelijk op dat men denkt dat Maya 'just another app' is, opstarten, effe wat friemelen, lichtje d'rbij, ff renderen, klaar.......

Die Gnomon Workshop schijfjes zijn zeker handig, maar studeren moet je!! (een beetje over Maya lezen/kijken doet geen wonderen, zelfs geen kleine)

Zoals gezegd werkt de loft tussen circel en vierkant heel simpel, (simpeler wordt het in Maya niet) maar ja, als je niet weet hoe Maya eigenlijk werkt, worden kleine dingen ineens heel moeilijk (of veel te omslachtig aangepakt).

Het is verbazend dat problemen met Maya met Poly-objects worden opgelost. Weet men niet dat je dan zónder Construction History werkt? Dat je dan vastzit aan Poly-/Sub-Division objecten? Dat een heel scala aan tools en actions dan niet benut kunnen worden? Dat organisch modelleren dan bijna uitgesloten is? (zie http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19728&highlight=maya )

Bedankt reactor

Verbinden van losse lijnen, hoe pak ik dat aan ???

Thanks

Hi eiko,

Te gek man, super cool mag ik wel zegen.
Succes met je bedrijf.

[quote:9c376cbcf5="Macosx"]Bedankt reactor

Verbinden van losse lijnen, hoe pak ik dat aan ???

Thanks

:finderoud:[/quote:9c376cbcf5]

Selecteer de twee te verbinden curves, Edit Curves > Attach Curves.
Totdat je alle lijnen tot één geheel hebt gesmeed. Let hierbij wel erop, dat de curves met de juiste ‘eindjes’ worden verbonden. Mocht dit fout gaan, dan pas je op de curve die ‘de verkeerde kant op gaat’ , ‘Edit Curves > Reverse Curve Direction’ toe (voor het verbinden) en ‘Attach’ je opnieuw.

Wanneer je dan de loft doet, heb je nog kans dat één van de twee figuren (die als basis voor de loft dienen) de verkeerde richting op loopt, wat de loft ‘binnenstebuiten’ keert.
Gewoon op één van de figuren ‘Reverse Curve’ loslaten en opnieuw loften (tenzij dus History aan staat, dan kun je gewoon de ‘input’ figuren aanpassen en volgt de loft vanzelf mee)

Bedankt reactor ik ga dat morgen uitproberen.

Dank voor je hulp :slight_smile:

ok is gelukt, dank nogmaals 8)

nog even voor dee duiderlijkhijd, ik werk al 2 jaar dagelijks met maya, dus ik kan al beboorlijk wat met maya, maar ik wil gewoon het onderste uit de kan halen..