Logbestanden opschonen in de slaapstand?

Al jaren roept iedereen (ikzelf ook) dat het goed is om de Mac aan te laten staan omdat dan in de onderliggende UNIX-laag, de logbestanden vanzelf op worden geschoond. Je hebt dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken. Bla, bla bla.

Maar wie weet of dit ook gebeurt als de Mac in slaap gesukkeld is? Persoonlijk lijkt het me moeilijk dat er dan wat gebeurt maar misschien weet iemand hier met zekerheid iets over te zeggen…

met zekerheid durf ik niets te zeggen maar wat ik wel weet: mijn pb staat meestal een weekje aan en dan zet ik hem even aan en uit (ivm auto defrag bij startup) en ik laat mac janitor even draaien. Daarna is de performance (in het bijzonder van het draadloos toetsenbord) aanzienlijk beter.

dus volgens mij doet hij niet alles als hij slaapt

Voor die nachtelijke onderhoudstaken moet hij echt aan staan (spinning HD)

Dus vandaar die handige progjes die je het kan laten doen zoals genoemde gratis MacJanitor

Ik kan het ook niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik weet het wel bijna, er gebeurd niks als je mac slaapt...

Dank voor jullie reacties...

Ik ben idd op de hoogte van MacJanitor, Cocktail, SystemOptimizer, de code in de terminal etc maar ik vroeg me gewoon af of het ook zonder dat alles kan.

Mijn conclusie is dat je dan met iets als Wiggle de Mac uit de slaapstand zou kunnen houden (met aangevinkt: “Spin down harddisk when possible”) en aangevinkt dat de monitor wel in de slaapstand gaat want dat zal niet uitmaken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken :slight_smile:

[quote:6c0de35a2c="kluivers"]met zekerheid durf ik niets te zeggen maar wat ik wel weet: mijn pb staat meestal een weekje aan en dan zet ik hem even aan en uit (ivm auto defrag bij startup) en ik laat mac janitor even draaien. Daarna is de performance (in het bijzonder van het draadloos toetsenbord) aanzienlijk beter.

dus volgens mij doet hij niet alles als hij slaapt[/quote:6c0de35a2c]

ivm auto defrag bij startup? Ik denk dat je dat niet helemaal goed begrepen hebt. Op het moment dat je bestanden opent, die kleiner zijn dan 20MB, dan worden ze automatisch gedefragmenteerd, mocht dat nodig zijn. Het gaat dus over startup van files, niet van het systeem. Je kan hem dus gerust aan laten staan. Meestal haal je de 30 dagen uptime toch niet ivm Software Updates.

[quote:53419b5280="tiny"]Al jaren roept iedereen (ikzelf ook) . Je hebt dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken. .[/quote:53419b5280]

maar dit moet toch ergens in te stellen zijn ? Zoals elke eerste maandag van de maand om 10 uur…

Kan het alleen niet vinden :frowning:

Dit is idd wel te veranderen maar in de praktijk zal je toch nooit van tevoren weten wanneer het handig is dat de schoonmaak wordt uitgevoerd.

Ik kan het zo snel ff niet vinden maar ik dacht dat Léon er bij MacFreak ooit iets over gezegd had. Het zal het aanpassen van een plist zijn of zo?

crontab heten die dingen. Te vinden in het tekstbestandje /etc/crontab Je kunt er met de terminal en pico makkelijk bij, maar ook met bbedit (het is een onzichtbaar bestandje) of via je go in de finder /etc/

[code:1:a40ad0a9fa]# /etc/crontab
SHELL=/bin/sh
PATH=/etc:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin
HOME=/var/log

#minute hour mday month wday who command

#*/5 * * * * root /usr/libexec/atrun

Run daily/weekly/monthly jobs.

#15 3 * * * root periodic daily
#30 4 * * 6 root periodic weekly
#30 5 1 * * root periodic monthly[/code:1:a40ad0a9fa]

In het tweede deel (run daily enzovoort) is met tabs geschieden de minuut, uur, dag van de maand, maand, weekdag de user en het commando gegeven.

De daily staat bij mij dus op de 15e minuut van het 3e uur van de dag, de weekly op 4 uur 30 van de 6de dag (zaterdag)

En je machine moet up and running zijn. Dus niet in slaap. Dan doet ie (net als jij) helemaal niks…

@Tiny:

[b:120d00a8b0]Gratis en draadloos online in Dos (het zusje van Duende).[/b:120d00a8b0]

Ik woon daar om de hoek (Marnixstraat), weet je toevallig wat het bereik van dat netwerk is??

Tnx voor de code + uitleg Deskman :) Was eigenlijk van plan dit juist niet te doen maar misschien ga ik dan toch aan de slag met de code...

@ freerk: Gewoon open klappen toch? Dan merk je snel genoeg of je online bent. Anders ff langs gaan en daar internetten. Ze hebben er overdag ook lekkere uitsmijters. En als je iemand ziet van bijna twee meter lang met kort blond haar en een TiBook 15" heb je kans dat ik het ben. IRL heet ik Mark…

Nog makkelijker: start Terminal en typ: cd /private/etc Typ daarna: sudo pico crontab Voer je wachtwoord in en je komt in de tabel terecht, waar je de tijden en data kan veranderen. Druk control-o om te saven en control-x om eruit te gaan en sluit Terminal af.

Top, dit spreekt me ook wel aan. Tnx! :D