Logic board: wa's da?

Mijn iMac G5 (iSight) was kapot, is nu gelukkig weer gerepareerd. Bleek dat het Logic Board kapot was; is nu vervangen. Mijn vraag: wat is dat voor een ding (sorry, heb er weinig verstand van, maar vind het wel leuk om te weten), enne... heb ik mij door de garantie eigenlijk een dure reparatie bespaard...?

Andere naam voor het moederbord dat je kent van gewone PC's, is hetzelfde. Enja, dat kan je behoorlijk wat kosten buiten garantie.

Wat is dat toch met Apple en moederboards. Ik vermoed een eudipus complex, want mijn iBook kreeg ook al twee keer een nieuwe.

[quote:62a3f9031d="leXy"]Wat is dat toch met Apple en moederboards. Ik vermoed een eudipus complex, want mijn iBook kreeg ook al twee keer een nieuwe.[/quote:62a3f9031d]

Omdat het waarschijnlijk goedkoper is (voor Apple) om het volledige moederbord te vervangen i.pv. een klein onderdeel. Dus jah, als er iets grondigs mis is, dan is het gehele moederbord al snel de pineut.

Zoek even op internet een foto van een moederbord en je zal al snel merken dat het makkelijker is om gans het moederbord te vervangen ipv een klein onderdeel :)

En het is niet alleen een Apple ‘probleem’, mochten alle PC gebruikers met een defect moederbord het ergens kunnen melden dan zou je zien dat het percentage ongeveer gelijk ligt.

[quote:1ca7ffea49="Pink Grapefruit"][quote:1ca7ffea49="leXy"]Wat is dat toch met Apple en moederboards. Ik vermoed een eudipus complex, want mijn iBook kreeg ook al twee keer een nieuwe.[/quote:1ca7ffea49]

Omdat het waarschijnlijk goedkoper is (voor Apple) om het volledige moederbord te vervangen i.pv. een klein onderdeel. Dus jah, als er iets grondigs mis is, dan is het gehele moederbord al snel de pineut.[/quote:1ca7ffea49]

Tja ik denk dat dit het probleem is ook bij de reparateurs, het is waarschijnlijker makkelijker om een logic board te vervangen dan alles even goed door te meten.

Zie mijn link, maar goed vind het toch maar raar hoor mijn PB doet het overigens nog steeds prima.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67767&postdays=0&postorder=asc&start=0

[quote:174050eddf="masuran"]Zoek even op internet een foto van een moederbord en je zal al snel merken dat het makkelijker is om gans het moederbord te vervangen ipv een klein onderdeel :)

En het is niet alleen een Apple ‘probleem’, mochten alle PC gebruikers met een defect moederbord het ergens kunnen melden dan zou je zien dat het percentage ongeveer gelijk ligt.[/quote:174050eddf]

Wat hij zegt dus. Moederboard wordt meteen vervangen, zodat de klant zijn/haar Mac z.s.m. weer terug heeft. De fout wordt later hersteld, zodat dat gerepareerde board weer in een andere geschroefd kan worden.