Logic: meerdere instrumenten onderbrengen onder 1 fader

Hoe breng ik een heel drumstel onder 1 fader?

Ik wil niet met 'GROUPS' werken zoals Logic dat voorstelt, omdat ik dan elke keer blijf switchen als ik iets aan een individuele track moet aanpassen.

Wat jij graag wilt zijn mix-busses, oftewel auxen.

Dit doe je door op een lege send te klikken en dat is bijv bus1, geef wel in dit schermpje aan dat je hem wilt gebruiken als pre fader, wanneer je dit gedaan hebt voor alle drums verschijnt er in de mixer een extra aux, naar deze aux wordt alle busses naar die aux geleid.

[img]/uploads/community/5ff91f9576e82c98628ce2e6f8432621e5374032_0.png[/img]

Hier heb ik aux1 verandert naar DRUMS

[img]/uploads/community/6f4c9c0ef5a8989e53c2c904c25c57fa6f7af581_0.png[/img]

Nu kun je de fader van de aux opengooien en tadaaa!!! daar heb je wat je wilt!

Bedankt! Maar volgens mij klopt dit niet helemaal.

Ten eerste zijn jouw sends blauw. In Logic zijn pre faders groen.

Ten tweede: Als ik nu mijn groep op solo zet blijven track 1 en 2 gewoon volume doorlaten op deze manier.

[img]/uploads/community/a6cf0d0e6683bed80a691d89e5447c74d5eab145_0.jpg[/img]

Een bus aanmaken, en dan de output van je drumsporen veranderen van output 1-2 naar je drumbus.

Bedankt Plonserd, dat werkt. Maar wat me nu niet lukt is een send aanmaken op mijn groep die ik vervolgens op solo kan zetten.

Normaal gesproken zet ik een galm ofzo op een bus en als ik dan die bus op solo zet hoor ik 100% ' wet signal' . Dat lukt me niet op een groep. Wat moet ik doen?

Staat de reverb op je bus ingesteld op 100% wet?

ja. maar er komt geen signaal binnen. Ik gebruik van parallelle compressie en dan vind ik het fijn als ik even alleen het compressiekanaal kan horen; puur het effect. Maar dat lukt me niet als ik met een groep werk. WAAROM?!

Ik weet niet hoe je te werk gaat, maar zo doe ik het:

- de output van je drumtracks veranderen van output 1-2 naar een bus (bus1 voor dit voorbeeld)
- je maakt een tweede aux aan (bus2), waarop je als insert een compressor zet met extreme settings (bij parallelcompressie mag het overnthe top zijn). Output van bus 2 blijft gewoon output 1-2
- Bij bus 1 selecteer je bij send bus 2, de compressiebus, en met de rotaryknop geef je aan hoeveel van je drumsignaal naar de compressorbus gaat.
- Je kan bus 2 gewoon solo'en en muten wanneer je wil op deze manier.

Als je het ook op deze manier doet (of denkt te doen) en het werkt niet, plaats dan eens een screenshot, dan kan ik je vast wat meer op weg helpen.

[img]/uploads/community/8fe9aa8096e7b463d655d0922d73829547cbd9f9_0.jpg[/img]

Ik heb hier hetzelfde gedaan met mijn headphone mix. Deze kan ik niet solo luisteren. Idee?

Ik moet erbij zeggen dat normaal gesproken mijn headphone out naar 3-4 gaat, maar mijn geluidskaart is niet aangesloten. Het principe blijft uiteraard hetzelfde: ik stuur een groeptrack via de send naar een bus, headphone of effect, maar ik kan die bus niet solo horen.

Als ik me niet vergis is dat een 'feature' sinds 9.1.2 of 9.1.3 (werk zelf op 9.0.0 omdat elke versie na 9.1.3 hier problemen gaf). Misschien werkt dit..

Ctrl+klik op elke track die je naar je headphonemix wil sturen, en selecteer dan solo safe (solo met een lijntje door). Ik weet niet of dat je probleem oplost, want ik kan het hier met m'n 9.0.0 niet testen :D

Plonserd, bedankt voor je tip. Ik heb ook nog steeds 9.0 zie ik en dat loopt prima. Helaas zal ik er dus omheen moeten werken. Typisch Logic (9.0) probleem?