Voor wat betreft het afzonderlijk bouncen van alle tracks; dat is precies wat "Freeze" feitelijk doet. Het maakt per spoor een AIFF "bounce" waar je sound incl. effecten in verwerkt is en deze wordt dan bij het afspelen gebruikt. Dit zorgt voor minder belasting voor de CPU maar weer voor meer belasting voor de harddisk, daarom kan freezen voor een laptop met tragere harddisk juist averechts werken. Dit AIFF bestand wordt pas weer gewist wanneer je de freeze uitschakelt waarna pas weer de daadwerkelijke plugin wordt gebruikt.
Handige bijkomstigheid van deze functie is dat je een project wat je archiveert het beste op kunt slaan met alle tracks in de "freeze" status. Het project wordt dan wel veel groter, maar je exacte sound blijft behouden, ook als je er jaren later weer iets aan wilt wijzigen terwijl je misschien bepaalde plugins niet meer hebt of wanneer je samen met iemand anders aan een project werkt en je hebt plugins die de ander niet heeft en niet kan gebruiken a.g.v. een kopieerbeveiliging. Ik werk bijvoorbeeld wel eens samen met iemand aan een mix waar ik meerdere uitbredingen van de Nexus2 in gebruik, waarvoor je een eLicenser nodig hebt.
Ik gebruik persoonlijk ook nogal eens plugins eenmalig en ruim deze na een tijdje weer op om de boel overzichtelijk te houden. Wanneer je een oud project weer laadt waarin je plugins hebt gebruikt die er niet meer zijn krijg je bij het laden wel een foutmelding over de ontbrekende plugin, maar je complete song blijft precies zo klinken als toen je de plugin nog had.
Een nood-oplossing die je kunt gebruiken als je echt niet meer tracks kunt toevoegen maar dat wel wil is om meerdere tracks die "af" zijn gezamenlijk in de juiste mix te bouncen naar één AIFF bestand en dit in een nieuw project te laden als één audio track. Vervolgens kan je in dit nieuwe project weer zaken blijven toevoegen. Uitaard kan je de afzonderlijke tracks die zijn samengevoegd dan niet meer apart bewerken. Dan moet je weer naar het eerste project, de wijzigingen doorvoeren en opnieuw exporteren en dat bestand weer opnieuw toevoegen in je nieuw project. Niet echt een fijne workflow, maar zoals ik schreef; een nood-oplossing.