Logic: Werkt freezen wel??

Ik werk aan een project in Logic 9 op een iMac (2.66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 Gb 1067 Mhz DDR3) met 30 sporen. Op een gegeven moment krijg ik continu een overload vanwege de hoeveelheid plugins. Ik besluit om 20 tracks te freezen, maar ik krijg nu iedere keer melding dat mijn MEMORY IS GETTING LOW en soms sluit Logic zichzelf af en krijg ik alleen de vraag of ik nog wil saven.

Hoe zt dat nu met dat freezen? Ik heb niet het gevoel dat er iets wezenlijks verandert...andere ideeen zijn ook welkom want dit werkt echt heel traag!

Zelfs met freezen zit je aan de limiet van wat jouw configuratie aankan. Probeer het aantal effekten eerst eens wat slimmer te verdelen in de mixer. Heb je echt 30 sporen nodig?

Min of meer ja..Is het een optie om alle tracks te bouncen, zodat ik mijn plugins voor meer dan de helft kan opschonen? En is het dan ook mogelijk om alle tracks los van elkaar tegelijkertijd te laten bouncen, of moet ik dat per stuk opnieuw instellen (een soort automation zoals in photoshop zou wel handig zijn )

Het is ook mogelijk om een plug-in die je op meer dan één kanaal gebruikt op een aux-track te plaatsen, en daar alle signalen via een bus-send naar toe te routen. Op die manier kan je de belasting op je CPU ook minimaliseren.

Freekey: ik weet het, doe ik al zo veel mogelijk

Maar is het mogelijk om alle tracks los van elkaar tegelijkertijd te laten bouncen, of moet ik dat per stuk opnieuw instellen (een soort automation zoals in photoshop zou wel handig zijn )

Freezen werkt absoluut! Ik zit op mijn MacBook ook regelmatig tegen de limiet aan v.w.b. het aantal sporen. Maar als ik ze vervolgens allemaal freeze kan ik er zo nog een flink aantal toevoegen -en- hou ik zelfs nog capaciteit genoeg over om een video-capture van het geheel te maken in full HD. Overigens liep ik "vroeger" dan wel vaak weer tegen het probleem aan dat de harddisk het niet meer bij kon benen, maar dat is weer verholpen met een SSD. En nu ik met 8GB alles 64-bit draai kan ik best nog wel een tijdje vooruit met mijn toch wel redelijk oude MacBook (eind 2009).

Kan ik mijn iMac upgraden?

Ik ben nu een project met 15 sporen aan het opnemen en ik hoor steeds gekraak. Alsof mijn buffer het niet bij kan benen, maar die staat op 128. Is er iets met mijn instellingen misschien?

Buffer 128
44.100
24 Bit
Low Latency aangevinkt

Mik je buffer eens richting de 512 of hoger.

Voor wat betreft het afzonderlijk bouncen van alle tracks; dat is precies wat "Freeze" feitelijk doet. Het maakt per spoor een AIFF "bounce" waar je sound incl. effecten in verwerkt is en deze wordt dan bij het afspelen gebruikt. Dit zorgt voor minder belasting voor de CPU maar weer voor meer belasting voor de harddisk, daarom kan freezen voor een laptop met tragere harddisk juist averechts werken. Dit AIFF bestand wordt pas weer gewist wanneer je de freeze uitschakelt waarna pas weer de daadwerkelijke plugin wordt gebruikt.

Handige bijkomstigheid van deze functie is dat je een project wat je archiveert het beste op kunt slaan met alle tracks in de "freeze" status. Het project wordt dan wel veel groter, maar je exacte sound blijft behouden, ook als je er jaren later weer iets aan wilt wijzigen terwijl je misschien bepaalde plugins niet meer hebt of wanneer je samen met iemand anders aan een project werkt en je hebt plugins die de ander niet heeft en niet kan gebruiken a.g.v. een kopieerbeveiliging. Ik werk bijvoorbeeld wel eens samen met iemand aan een mix waar ik meerdere uitbredingen van de Nexus2 in gebruik, waarvoor je een eLicenser nodig hebt.

Ik gebruik persoonlijk ook nogal eens plugins eenmalig en ruim deze na een tijdje weer op om de boel overzichtelijk te houden. Wanneer je een oud project weer laadt waarin je plugins hebt gebruikt die er niet meer zijn krijg je bij het laden wel een foutmelding over de ontbrekende plugin, maar je complete song blijft precies zo klinken als toen je de plugin nog had.

Een nood-oplossing die je kunt gebruiken als je echt niet meer tracks kunt toevoegen maar dat wel wil is om meerdere tracks die "af" zijn gezamenlijk in de juiste mix te bouncen naar één AIFF bestand en dit in een nieuw project te laden als één audio track. Vervolgens kan je in dit nieuwe project weer zaken blijven toevoegen. Uitaard kan je de afzonderlijke tracks die zijn samengevoegd dan niet meer apart bewerken. Dan moet je weer naar het eerste project, de wijzigingen doorvoeren en opnieuw exporteren en dat bestand weer opnieuw toevoegen in je nieuw project. Niet echt een fijne workflow, maar zoals ik schreef; een nood-oplossing.

bedankt voor je uitgebreide post Ruben. Ook heb ik de buffer al verzet naar 512, volgens mij scheelt het.

[u]
Kan ik mijn macbook en iMac makkelijk upgraden en zou dat veel zin hebben? [/u]

2.66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 Gb 1067 Mhz DDR3 heb ik nu

Sinds ik mijn MacBook (ook een ouwetje, 2.26 Ghz) heb uitgebreid naar 8 GB heb ik het GEVOEL dat Logic beter loopt en meer tegelijk kan. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit daadwerkelijk tests heb uitgevoerd om te bepalen of het echt help of gewoon een idee is van me. Wel is het met 8 GB nu eindelijk ook echt zinvol om Logic in 64-bit mode te gebruiken. Enige nadeel daarvan is dan weer dat je voor oudere plugins te maken krijgt met die hork van een "32-bit AU Server". Dat is werkelijk om te huilen zo non-Apple-like. Maar gelukkig heb ik nog maar 2 plugins (Korg) die niet 64-bit zijn.

[img]/uploads/community/d7ed5a9f0b39373c6d5d1c3de1c11beef4ca7085_9971.png[/img]

Kortom, als je niet op een paar tientjes hoeft te kijken zou ik zeker uitbreiden naar het maximaal mogelijke geheugen. Voor mij was dat dus 8 GB. En als je nog iets meer te besteden hebt kan ik ook zeker een SSD schijf aanraden. Ik heb in elk geval NOOIT meer dat Logic het niet meer kan verhapstukken i.v.m. teveel disk-activiteit.

Thanks Ruben, onderzoek ik ff dan.

Ik hoef niet per se naar 64 bit, maar ik heb geen idee hoeveel bit ik nu opneem als ik 24 NIET heb aangevinkt. Weet jij dat? Het is Logic 9. Is dat dan automatisch 32 bit?

nog een toevoeging, de reden dat je een memory waarschuwing krijgt is omdat de 'bevroren' tracks als AIFF file in je werkgeheugen worden geladen. Dus: voor veel 'onbevroren' tracks met veel plugins heb je processorkracht nodig, voor veel 'bevroren' tracks RAM.

Als je upgrade van 4 naar 8 gb ram heeft dat alleen zin als je het systeem/programma met 64 bit draait, om dat te doen moet je in je programma map naar logic gaan, logic selecteren, rechter muisknop en klik op info.
Dan moet je \'open logic in 32 bit\' uitvinken en dan opent hij in 64 bit en werkt logic sneller

[quote=nickvanderaa url=http://www.onemorething.nl/community/topic/logic-werkt-freezen-wel#post-2503692 time=1356273165]...maar ik heb geen idee hoeveel bit ik nu opneem als ik 24 NIET heb aangevinkt. Weet jij dat? Het is Logic 9. Is dat dan automatisch 32 bit?[/quote]

Ik vrees dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Toen ik het over 32 vs. 64 bit had bedoelde ik het programma Logic zelf. Als je Logic gebruikt als 32-bit programma loop je tegen de limiet van 32-bit software aan dat deze maximaal 4 GB aan geheugen kunnen adresseren. Wat dus betekend dat het redelijk zinloos is om 8 GB in je Mac te proppen als je Logic in 32-bit mode blijft gebruiken. Dit heeft allemaal te maken met het OS en de software daarbinnen.

Waar jij het nu over lijkt te hebben is de resolutie waarin je audio opneemt. Je hebt bij het opnemen een bitrate (meestal aangeduid met Kbps) wat aangeeft hoeveel "samples" er per seconde worden genomen om een analoog signaal digitaal op te nemen. De resolutie bepaalt weer hoe exact dit sample is. Zo kan je bijvoorbeeld in 8 bit maximaal 256 verschillende waarden onderscheiden. CD's gebruiken bijvoorbeeld weer 16 bits, wat dik over de 65.000 verschillende mogelijke waardes geeft.

Maar puntje bij paaltje; 32-bit of 64-bit v.w.b. het programma Logic heeft ABSOLUUT NIETS te maken met 24 of 32 bit voor het opnemen van audio. :-)

En om je vraag te beantwoorden, waar neemt Logic standaard in op? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik heb nog nooit audio opgenomen ik Logic. Ik maak vaak remixen, maar daarvoor importeer ik kant en klare audio (gewoon 16 bit AIFF files). Zelf opnemen van zang wil ik de wereld niet aan doen. ;-)