Login brengt me in BSD/Darwin

en dat wil ik niet, natuurlijk!

Als ik (mijn iBook 466 Graphite SE/320 Mb RAM/ 10 Gb HD-2 partities)) opstart, verschijnt het grijze opstartscherm, vervolgens het blauwe scherm met het boot panel (en wordt keurig van alles geladen), dan wordt het scherm een seconde of 5 helemaal blauw. In plaats van het Aqua inlogscherm kom ik in een zwart scherm waarop staat:
Darwin/BSD (localhost) (console)
login:

op de prompt kan ik gewoon inloggen met beide accounts (1x root, 1x admin), maar wat doe ik daarna?

Mijn schatje wil wel (probleemloos) booten in OS 9, maar de grote partitie met OSX herkent 'ie niet meer als een leesbaar volume.
Opstarten van de Jaguar CD kan, dan is de partitie met OSX wel keurig te zien.
Verder alles zo’n beetje wel geprobeerd: Repair Permissions, Repair Disk, zelfs een Install & Archive, maar mooi niks, nada.

Kortom, HEEEEEEEEEEEELLLLLP :x

Ik heb hetzelfde na het intikken van een foutief wachtwoord.

Na het inloggen in Darwin geef ik dan het “exit” commando, om vervolgens via aqua met de reguliere inlog verder te gaan…

exit typen heb ik ook geprobeerd. ik kom dan weer 5 seconden in het blauwe scherm en daarna weer terug in Darwin. :x Begin een beetje bang te worden dat het helemaal van voor af aan beginnen wordt. Ben nu maar van alles aan het backuppen via OS9 op m'n iPod (die doet het tenminste nog wel :D )

hebbie al een keertje geherstart???

Misschien dat repareren met een reparatieprogramma nog helpt, maar ik ben bang dat een volledige frisse herinstallatie de enige optie is... zeker als de archiveerfunctie niet de oplossing biedt... :?

En dat is precies wat ik maar heb gedaan. Archive & Install lostte de problemen niet op, dus maar een Clean Install gedaan. Loopt weer als een trein, maar wel handmatig nog allemaal dingen terugzetten. Ook Airport en ADSL doen het prima.

Het wordt een lange avond … vrees ik :roll:

Fijn dat hij weer als een trein gaat!! Succes nog vanavond! :wink:

"schopje"

In Linux los ik dit soort dingen op door in de syslogs even op te zoeken hoe het precies had kunnen gebeuren. Het oplossen van het probleem is daarna niet zo moeilijk. Een reinstall is iets wat je alleen doet als je je filesystem verziekt, tijd over hebt of Windows draait, nietwaar? :wink:

Ik mag toch hopen dat ik, zodra ik mijn iBook heb (volgende week, ben me een beetje aan het “inleven”) ook weer regelmatig aan de reinstalls zal moeten gaan? :?

[edit] [leest bericht over] Damn, dat ziet er wel ziekelijk uit, al die IM knopjes.

[quote:dba197e4ca="LintuxCx"]"schopje"

In Linux los ik dit soort dingen op door in de syslogs even op te zoeken hoe het precies had kunnen gebeuren. Het oplossen van het probleem is daarna niet zo moeilijk. Een reinstall is iets wat je alleen doet als je je filesystem verziekt, tijd over hebt of Windows draait, nietwaar? :wink:

Ik mag toch hopen dat ik, zodra ik mijn iBook heb (volgende week, ben me een beetje aan het “inleven”) ook weer regelmatig aan de reinstalls zal moeten gaan? :?

[edit] [leest bericht over] Damn, dat ziet er wel ziekelijk uit, al die IM knopjes.[/quote:dba197e4ca]

dat verwacht ik denk ik niet… ik ben met jou iemand die van Linux naar Mac gaat (ik spaar voor een PowerBook voor mijn studie, daar als desktopvervanger ook) maar ik verwacht niet dat het zo veel windowstaferelen oplevert…