Loginpaswoord veranderen.

De situatie is als volgt; ik heb een iBook G4 van een vriend van me die zijn paswoord vergeten is. Nu weet ik dat als je opstart met je OSX-schijfje en c ingedrukt dat je dan je paswoord kan veranderen. Maar de OSX-cd moet wel dezelfde versie zijn als de installatie op je mac en daar zit nu het probleem. De eigenaar is een complete nood en weet niet welke versie hij draait en van installatiecd's heeft die nooit gehoord (waarschijnlijk weggesmeten ofzo). Nu ga ik morgen deze methode proberen met een tigerdvd (heb ze nu niet bij de hand) maar ik vraag me af, stel er staat geen Tiger op zijn iBook ben ik dan genoodzaakt om een clean install uit te voeren en is die dan alles kwijt?

Heb deze link gevonden via de search http://helpdesk.doit.wisc.edu/page.php?id=3853/

EDIT: [i:58e88f745a]Start up from a Mac OS X Install CD [b:58e88f745a](one whose version is closest the the version of Mac OS X installed)[/b:58e88f745a][/i:58e88f745a] Dit vind ik juist op de site van Apple. Dus misschien dat het toch zal werken ook als is de osx-versie niet hetzelfde. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106156

Succes !!

opstarten in firewire mode (t ingedrukt houden tijdens start) en met een firewirekabel aan jou mac hangen --> hij verschijnt als HDop jou mac en je kan zijn bestanden back-uppen --> clean install

En dan maar hopen dat je vriend geen open firmware password heeft ingesteld. Dan kun je het echt vergeten...

[quote:dca084b2d6="Marc Smiers"]En dan maar hopen dat je vriend geen open firmware password heeft ingesteld. Dan kun je het echt vergeten...[/quote:dca084b2d6]Nee hoor , 1 ram latje er uit halen (of er bij doen) en dan 5 keer het PRAM zappen en de hele open firmware beveiliging is foetsie !

Niet een erg goede beveiliging, is meer voor op scholen en bedrijven waar je niet wilt dat mensen kunnen booten vanaf een CD/DVD .

[quote:89fe23bf56="Marc Smiers"]En dan maar hopen dat je vriend geen open firmware password heeft ingesteld. Dan kun je het echt vergeten...[/quote:89fe23bf56]

denk niet dat iemand die niet eens weet welk systeem hij draait zijn firmware zal beveiligen…

Het is gelukt, halvelings toch.. Het sleutelhangerwachtwoord (wat voor zover ik weet hetzelfde zou moeten zijn als het userpassword) is nog altijd het oude. En nu vind ik geen manier om deze te ook te veranderen (zonder eerst het oude in te voeren). :?

euhm.. nu heb ik wat zitte klooien met dat sleutelhangerwachtwoord en na een reboot zijn alle bestanden waar een sleutelhanger aan verbonden was "verdwenen". Ik zeg "verdwenen" omdat ze volgens mij nog op de harde schijf staan, deze geeft namelijk nog altijd evenveel vrije ruimte aan. Dus ze staan er wel op maar waar..? Hmm.. hoe meer ik hiermee bezig be hoe meer ik de neiging krijg om het op z'n windows te doen en een fresh install uit te voeren.. :x Kan iemand mij helpen mijn windowsgevoelens te onderdrukken..? :oops:

[quote:cbea280460="ilias"]Het is gelukt, halvelings toch.. Het sleutelhangerwachtwoord (wat voor zover ik weet hetzelfde zou moeten zijn als het userpassword) is nog altijd het oude. En nu vind ik geen manier om deze te ook te veranderen (zonder eerst het oude in te voeren). :?[/quote:cbea280460]En dat is niet zo dus ;) die moet je handmatig veranderen ..

Met je raad het al Sleutelhanger toegang, ik vrees dat ie een nieuwe heeft aangemaakt nadat je opnieuw bent ingelogd . dus je moet effe klooien met die oude …

Mensen, ik ben er nog altijd niet uit. Volgens mij zijn er nu 2 namen op één account of zoiets.. Zoals ik al heb gezegd zijn alle bestanden "verdwenen". Nu ben ik achter deze bestanden gaan zoeken en heb ik gemerkt dat er 2 gebruikers zijn (de oude en de nieuwe) hoewel ik er zeker van ben dat ervoor maar één gebruiker was, dus de tweede moet door mij zijn aangemaakt, maar dit heb ik niet gedaan!! En in het inlogvenster zie ik nog steeds maar één gebruikersnaam! Als ik naar HD>gebruikers>... ga dan zie ik er 2. En in de mappen van de oude naam zie ik niets. Als ik nu een screenshot maak dan zie ik die niet op het bureablad ook niet in HD>gebruiks>[b:8a3beffc2c]nieuwe[/b:8a3beffc2c]naam>bureaublad>.. Ga ik echter naar HD>gebruiks>[b:8a3beffc2c]oude[/b:8a3beffc2c]naam>bureaublad>.. dan zie ik mijn screenshot daar staan. Alle andere bestanden waar een sleutelhanger op zat zie ik nog steeds niet. Is er één of andere gevorderde die mij wat verder kan helpen want ik weet het niet meer hoor :oops:

Mensen, ik ben er nog altijd niet uit. Volgens mij zijn er nu 2 namen op één account of zoiets.. Zoals ik al heb gezegd zijn alle bestanden "verdwenen". Nu ben ik achter deze bestanden gaan zoeken en heb ik gemerkt dat er 2 gebruikers zijn (de oude en de nieuwe) hoewel ik er zeker van ben dat ervoor maar één gebruiker was, dus de tweede moet door mij zijn aangemaakt, maar dit heb ik niet gedaan!! En in het inlogvenster zie ik nog steeds maar één gebruikersnaam! Als ik naar HD>gebruikers>... ga dan zie ik er 2. En in de mappen van de oude naam zie ik niets. Als ik nu een screenshot maak dan zie ik die niet op het bureablad ook niet in HD>gebruikers>[b:f3a2d07719]nieuwe[/b:f3a2d07719]naam>bureaublad>.. Ga ik echter naar HD>gebruikers>[b:f3a2d07719]oude[/b:f3a2d07719]naam>bureaublad>.. dan zie ik mijn screenshot daar staan. Alle andere bestanden waar een sleutelhanger op zat zie ik nog steeds niet. Is er één of andere gevorderde die mij wat verder kan helpen want ik weet het niet meer hoor :oops: