logo formaat

Een designer heeft een aantal logo's gemaakt en opgestuurd als pdf. Zodra de opdrachtgever er een uitkiest, kan ik die implementeren in de website. Maar welk formaat kan ik dan het beste opvragen bij de designer, png, tif, jpg, ...? Het moet ook goed schaalbaar zijn.

PDF is goed schaalbaar.

En wil je wat anders hebben dan open je in Voorvertoning en bewaar je zelf opnieuw.

Daar is de ontwerper van de logo's niet bij nodig.

Bedankt :thumbsup:

.svg en .png zijn meestal de manieren voor logo's op websites.

.svg is een vector dus schaalt het aller beste maar dan zit je met browser-support omdat dit niet in elke browser toegelaten wordt.

.png is een prima bestand voor logo's omdat deze vaak niet meer dan een paar kleuren bevat en wat transparantie.
Zelf ben ik ook nog wel een fan van .gif omdat het ondergewaardeerd bestand type is sinds we .png hebben.

Wat je ook kunt doen is het logo laden als background-image het is DE manier voor Retina mee te pakken.

Normaal.
[code]
.logo { background-image: url(images/logo_72.png); background-size: 72px 72px; background-repeat: no-repeat; width: 72px; height: 72px; }
[/code]

In het Retina gedeelte.
[code]
@media screen and (-webkit-min-device-pixel-ratio:2) {
.logo { background-image: url(images/logo_72@2X.png); }
}
[/code]

Het enige dat je dan nodig hebt is een logo dat twee keer zo groot is als 72X72 pixels. dus 144X144 pixels. makkelijk te maken wanneer je het logo in een vector aangeleverd krijgt of er om vraagt.

Vector logo's op websites geven op 99% van de windows machines nog steeds problemen. PNG is the way to go. Naast svg en png zou ik geen andere formaten op een website gebruiken.

En logo's dien je in Photoshop niet standaard (bicubic) maar biliniar te schalen. Blijven ze veel scherper zonder van die rare halo'tjes te krijgen.

Op zich kan GIF ook prima. Je zult merken dat logo's als bitmap vaak maar 16 of 32 kleuren hebben, dus dan is gif ook lossless (maximaal 256 kleuren). Gif is soms nog net iets compacter dan PNG. En bij PNG oppassen dat je geen kleurprofielen insluit.

Inderdaad. Om het makkelijk te maken heeft Photoshop een makkelijke save for web functie (cmd + alt + shift + S). Dan krijg je allerlei opties om je plaatje zo klein mogelijk qua betandsgrote te maken met zo min mogelijk kwaliteitsverleis