Logo ontwerpen

Hallo,

Ik creëer vaak dingen, op de computer (binnenkort mijn iMac).
Ik wil nu graag logo's gaan maken/ontwerpen voor mensen, ik heb al best vaak logo's ontworpen maar dan voor de lol.
Maar ik wil nu serieus gaan beginnen.

Maar ik weet nog bijna niks van alle vereisten die een logo nodig heeft.
Ik maak ze nu in Photoshop en illustrator CS 5 (binennkort CS6).

Dus mijn vraag wat zijn de vereisten voor een logo, qua kleur afmetingen enz...
En kan iemand mij een opdracht geven om een logo te maken, zodat ik vast en beetje kan oefenen :wink:

Bedankt,

Dat ligt helemaal aan de klant want die wilt. Meestal moet het wel in de huisstijl passen.

En als je geld wilt verdienen moet je software gaan kopen.

Zorg dat je alles kunt verklaren. Ik kies groen omdat ik dat mooi vind is geen reden. Ik kies groen omdat de materialen die jullie gebruiken in combinatie met de ligging van het bedrijf en de bedrijfstak kan een reden zijn.

Zorg ervoor dat altijd meerdere versies hebt. Schets tot je leven er vanaf hangt, en bewaar alle stappen. Zo kun je de klant je hele proces voorleggen en zoals ik net al zei. Uitleggen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Zie het als een win win situatie. De klant krijgt een echt product, en jij word er alleen maar beter van.

@Afroman, de software is gekocht leraren/studentenkorting korting :lol: [url=http://www.slim.nl]slim.nl[/url]

@Eple, bedankt daar heb ik wat aan :sarcastic:

[quote]
@Afroman, de software is gekocht leraren/studentenkorting korting slim.nl
[/quote]

Daar mag je dus officieel geen geld mee verdienen.

Ik verkoop het ook niet door, Mijn 'creaties' verkoop ik door :sarcastic:

Ontopic:

Nee, dat bedoel Afroman niet.
Je mag geen geld verdienen met deze vorm van software.
Dus als je een logo maakt, en je verkoopt deze, dan verdien je er geld mee.

Daarbij was Afroman nog steeds ontopic, alleen is wat hij schreef niet het gene wat je wilden horen.

Ja en dat mag dus ook niet met studentensoftware.

Niet om de nazi uit te hangen maar om je te waarschuwen.

Ha Jesper,
Ik zat te googlen op iemand die voor ons een gratis logo zou willen ontwerpen en kwam op jouw berichtje.
Wij zijn een stichting aan het opzetten voor Keniaanse straatkinderen en ik ben op zoek naar iemand die een logo zou willen maken.
Misschien leuk voor jou om mee aan de gang te gaan?

Laat maar weten of je het ziet zitten!

En daarom moet je als afgestudeerde grafisch vormgever steeds weer nieuwe manieren zien te vinden om je klanten tevreden te houden/klanten aan te trekken. Er lopen zoveel van die 'knutselaars' rond zonder ook maar enig idee te hebben waar ze mee bezig zijn. En voor de opdrachtgevers geldt eigenlijk hetzelfde... liefst voor een dubbeltje op de eerste rij met een hoog eisenpakket. Veel succes ermee :)

Mijn tips: Werk altijd in vectoren. Werk op minimaal 200% als je het ontwerp afwerkt en ruim standaard overbodige ankerpunten op.

Jesper is 13:eek:

Nou en? Iemand met ambities komt er wel.

Die opmerking snap ik ook niet [b]Jezus[/b],
Maar iemand nog tips?, Moet je de kleuren RGB of CMYK gebruiken?

EDIT: hoeveel pixels moet je bestand zijn?

[quote]
Moet je de kleuren RGB of CMYK gebruiken?
[/quote]

RGB = beeldscherm (Rood, groen en blauw licht kan je alle kleuren mee maken die je maar wilt)

CMYK = drukwerk, Cyaan, Magenta, Yellow, Key (zwart), daarmee kan je alle kleuren mee maken die je maar wilt maar dan op papier.

Dus kijk naar de doeleinden.

Ok bedankt.
:smile:

hoeveel pixels hoef je bij het begin niet naar te kijken als je hem in illustrator maakt. Illustrator werkt namelijk met vectors dus je kan hem vergroten en verkleinen wat je zelf wilt. Als je hem aan je opdrachtgever geeft ligt het er maar net aan waar voor hij hem wil gebruiken hoeveel pixels hij moet zijn.

En in Ps?
meot ik denken aan 8000x8000 of 1000x1000?

In Photoshop zou je kunnen zeggen: hoe groter hoe beter.

Stel dat je klant over een jaartje besluit een spandoek aan de gevel te hangen van 15 x 10 meter met daarop het logo. En jij heb een fraai Photoshop-logo van ruim 80 centimeter in het vierkant (10.000 pixels op 300 ppi).

Hoe ga je dat oplossen?

Daarom werd er eerder ook al het advies gegeven logo's bij voorkeur in Illustrator in vectoren te maken.
Dan is het formaat feitelijk niet van belang. Of je nu 1 centimeter of 25 meter nodig hebt; het is altijd goed.

logo-huistijl uit Haarlem schijnt goed en niet duur te zijn. Vriend van mij is dj en heeft z'n logo ooit daar laten ontwerpen, maar ze doen ook posters en uitnodigingen. Wellicht ook voor liefdadigheidsinstellingen.

logo ontwerpen