loskoppelen van bestandsassociatie

Ik was een beetje aan het experimenteren met het systeem. Ik was eens benieuwd hoe een .plist bestand was opgesteld. Aangezien ik dit ook nodig heb voor mijn project.

Dus ik dubbelklik eens op zo’n StartUpParameters.plist bestand. OS X wist er blijkbaar geen raad me. Ik toen ook nog niet…toen ik koos dat OS X dit mocht openen met de teksteditor.

Maar hoe kan je nu deze verwijzing verwijderen? Zodat OS X er weer geen raad meer weet?!

Billy

Selecteer het bestand (in dit geval dus de .plist) en Toon info via :apple: +i / rechtermuiknop / Menu Archief en selecteer je keus bij 'Open met: ' , eventueel met 'Wijzig alles...'

[quote:d7fcd599c5="Oppie"]Selecteer het bestand (in dit geval dus de .plist) en Toon info via :apple: +i / rechtermuiknop / Menu Archief en selecteer je keus bij 'Open met: ' , eventueel met 'Wijzig alles...'[/quote:d7fcd599c5]

Op die manier kan ik het standaardprogramma waarmee OS X die plist opent wijzigen. Maar hoe kan ik die verwijzing naar de teksteditor (in mijn geval) compleet verwijderen. Zodat OS X totaal weer geen benul heeft met welke applicatie hij dit moet openen.

t’is maar gewoon om wat kennis op te doen. :slight_smile:

Billy

[quote:9f19f7ec90="Billy"][quote:9f19f7ec90="Oppie"]Selecteer het bestand (in dit geval dus de .plist) en Toon info via :apple: +i / rechtermuiknop / Menu Archief en selecteer je keus bij 'Open met: ' , eventueel met 'Wijzig alles...'[/quote:9f19f7ec90]

Op die manier kan ik het standaardprogramma waarmee OS X die plist opent wijzigen. Maar hoe kan ik die verwijzing naar de teksteditor (in mijn geval) compleet verwijderen. Zodat OS X totaal weer geen benul heeft met welke applicatie hij dit moet openen.

t’is maar gewoon om wat kennis op te doen. :slight_smile:

Billy[/quote:9f19f7ec90]

Een of ander vaag programmaatje downloaden.
Bestand naar dat programmaatje laten verwijzen.
Programmaatje weggooien.

Zou het werken? :? :stuck_out_tongue:

[quote:e5cd10d282="Billy"]Maar hoe kan ik die verwijzing naar de teksteditor (in mijn geval) compleet verwijderen. Zodat OS X totaal weer geen benul heeft met welke applicatie hij dit moet openen.[/quote:e5cd10d282] Ah, die op die fiets! Je zou ff de titel een beetje moeten aanpassen, want daar stel je toch echt een andere vraag.

Maar een antwoord op je ‘echte’ vraag weet ik niet; ben ook wel benieuwd… :smiley:

Waarom zou je dit in godsnaam willen? ga je de hele dag op .plist files klikken en dan hopen dat er géén applicatie geopend wordt?

Een .plist file is een XML file en die is gewoon te openen met TextEdit. Dus dat klopt. Een andere optie is de Property List Editor van Apple. Deze wordt geinstalleerd als je de XCode en developer tools van Mac OSX installeert op je Mac.

.plist = XML = text

[quote:49e9d85d1d="colpolyp"]Waarom zou je dit in godsnaam willen? ga je de hele dag op .plist files klikken en dan hopen dat er géén applicatie geopend wordt?[/quote:49e9d85d1d]

Hmmm…blijkbaar kan je niet zo goed slapen… :wink:

Zoals ik al eerder zei…het is eerder om wat ervaring met het systeem op te doen. Spijtig voor jouw dat ik wat dieper in het systeem wil gaan.

Ergens moet deze instelling zijn bewaart, maar waar? Je moet deze handeling toch volledig ongedaan kunnen maken, denk je niet. Uiteraard kan je je wel afvragen of het zinvol is. Maar momenteel is het gewoon kennis dat ik wil opbouwen.

Trouwens het lijkt mij dat je het antwoord ook niet echt weet.

Billy

Billy, dan moet je denk ik toch in Darwin gaan kijken; oftewel hier moet je jezelf gaan verdiepen in UNIX.

PS: Doe je nog wat aan die titel? Het gaat toch om ‘loskoppelen van enig programma…’ of zoiets?!
En je mag dan een recente switcher zijn, je mag langzamerhand je vragen wel gaan stellen in het juiste forum-onderdeel, ipv hier te blijven ‘hangen’… 8)

[quote:0df3626291="Oppie"]PS: Doe je nog wat aan die titel? [/quote:0df3626291] Gedaan.

[quote:0df3626291=“Oppie”]En je mag dan een recente switcher zijn, je mag langzamerhand je vragen wel gaan stellen in het juiste forum-onderdeel, ipv hier te blijven ‘hangen’… 8)[/quote:0df3626291]

Om eerlijk te zijn dacht ik in eerste instantie dat deze vraag zéér snel zou opgelost zijn. Ik dacht dat misschien wel al eens meer mensen dit hebben afgevraagd…blijkbaar niet dus.

Voor mijn project maak ik momenteel een eigen bestandsfile aan. Deze verwijzing naar mijn applicatie leggen is géén probleem. Alles gebeurt vanuit de eigen applicatie wat perfekt werkt. Ik zou gewoon de gebruiker ook de mogelijkheid willen geven om deze asscociatie ongedaan te maken. Blijkbaar is dit niet zo eenvoudig in OS X.

In Windows heb je dit in no time gedaan. Maar ja…hou dat koppelingen werkt tussen OS X en Windows kan je helemaal niet vergelijken.

Billy

OK sorry voor mijn bier-rijke reactie. Wat jij wil kan niet, ik zal het uitleggen waarom dit niet kan.

In Mac OSX applicaties kan de bouwer van de applicatie zelf aangeven welke bestanden (op basis van extentie of andere gegevens) met zijn applicatie kunnen worden geopend. Zodra je een bepaald bestand wil openen, checkt Mac OSX alle applicaties of er misschien één is die het bestand accepteert.

Neem bijvoorbeeld een JPG bestand. Als je niet wil dat deze met een applicatie geopend worden, dan moet je alle applicaties van je systeem verwijderen die toestaan dat je een JPG opent. En dat zijn er nogal veel, zoals Preview, Photoshop, Safari, IE, Quicktime geloof ik zelfs ook.

Pas als je alle apps hebt weggegooid die het bestand mogelijk kunnen openen, krijg je een venster in beeld “ik weet niet waarmee ik dit moet openen” en kan je zelf kiezen. Als gebruiker kan je zelf instellen waarmee een bestand geopend moet worden.

Voor een .plist file is het ook zo. Alleen TextEdit is niet gebouwd zodat het standaard plist files opent, hoewel een plist gewoon tekst is. Dit is gedaan om het voor de gebruiker makkelijk te maken. Een normale gebruiker heeft namelijk niets te zoeken in een plist file.

Als je van een onbekend bestand opgeeft waarmee het te openen is, kan je dit alleen ongedaan maken door een andere applicatie te koppelen aan het bestand. Dit is gedaan uit “usability” overwegingen. Het heeft namelijk geen zin om docs van apps te ontkoppelen. Een gewone gebruiker heeft er alleen maar last van als hij veel ontkoppelde documenten heeft.

Misschien is er wel een hack voor OSX om dit toch te doen. Maar die ben ik nog nergens tegen gekomen.

[quote:e0adfb0375="Billy"]Voor mijn project maak ik momenteel een eigen bestandsfile aan. Deze verwijzing naar mijn applicatie leggen is géén probleem. Alles gebeurt vanuit de eigen applicatie wat perfekt werkt. Ik zou gewoon de gebruiker ook de mogelijkheid willen geven om deze asscociatie ongedaan te maken. Blijkbaar is dit niet zo eenvoudig in OS X.[/quote:e0adfb0375] Interessant. Maar het ontkoppelen lijkt me toch vreemd; wat heb je aan bestanden waar geen programma associatie aanzit? Je wilt toch iets met een bestandje doen?! Dus een verandering lijkt me logisch, een ontkoppeling is principieel onzinnig. Behalve natuurlijk de uitzonderingen zoals .plist, de reden duidelijk uitgelegd door Colpolyp. (En eigenlijk is deze opmerking van mij ook al door Colpolyp geplaatst lees ik nu...)

Tja...colpolyp zal waarschijnlijk wel gelijk hebben dan een ontkoppeling niet realisbaar is. Het lijkt ook wel een beetje onzinning. Maar ik hoopte om deze mogelijkheid in mijn applicatie te creëren.

Billy

Als je een Cocoa applicatie maakt, kan je volgens mij "on the fly" de ondersteunde doctypes aanpassen. Deze staan immers in de info.plist opgeslagen binnen je applicatie.

Op die manier zou je in je app een optie kunnen bouwen waarmee je aan de gebruiker de mogelijkheid kan bieden om de doctypes te ontkoppelen of te veranderen. Maar denk goed na wat dat betekent voor de usability van je applictatie. Als het een feature “zomaar voor de lol” is, dan zou ik het niet inbouwen. :slight_smile:

[quote:6d9ac9cf82="Billy"]...lijkt ook wel een beetje onzinning. Maar ik hoopte om deze mogelijkheid in mijn applicatie te creëren.[/quote:6d9ac9cf82] Billy, je denkt nog steeds erg in het Windows-stramien; iets willen toepassen in een applicatie wat eigenlijk onzinnig is, dat kan alleen in de MS wereld! :evil: :P :wink:

[quote:affe49e75e="Oppie"]Billy, je denkt nog steeds erg in het Windows-stramien; iets willen toepassen in een applicatie wat eigenlijk onzinnig is, dat kan alleen in de MS wereld! :evil: :P :wink:[/quote:affe49e75e]

Wel Oppie ik vrees dat ik je compleet gelijk moet geven. Die jarenlange gewoonte die speel je niet zomaar kwijt.

Op Windows niveau heb ik steeds hard mijn best gedaan om alle nodige rommel; extra bestanden, bestandskoppelingen en alle verwijzingen in het register ongedaan te maken.

Wanneer je een applicatie bouwt op Windows niveau dan heb je nadien nog veel werk met de setup applicaties. Je moet ervoor zorgen dat alle nodige ocx, dll’s en andere benodigdheden in je pakket zitten. Je moet ervoor zorgen dat deze correct worden geregistreerd in het register enzovoort. Nadien moet je er ook werk van maken om al deze ‘ballast’ netjes te verwijderen wanneer de gebruiker de uninstall functie gebruikt.

Gelukkig bestonden er de laatste tijd al enkele handige setup utilities die dit werk wat aangenamer maakte met behulp van een scripttaal.

Maar de gewoonte om alles terug netjes achter te laten zit er nog steeds een beetje in. Zelfs tot het onzinnige :slight_smile:

Billy