luidspreker van zojuist aangeschafte G5

Ik ben al de hele dag bezig om al mijn programma's, randapparatuur en gegevens over te zetten van mijn oude imac, die nog op 9.0 draaide naar mijn nieuwe G5, met 20 inch scherm, die ik echt PRACHTIG vind! Alles is beter, (ik sta vooral versteld van de snelheid en kracht!) Behalve het geluid, dat vind ik echt niet goed. In de winkel hadden ze een demonstratie-model met aparte speakers en daar klonk het wel goed, maar ik vind het geluid nu eigenlijk echt onder de maat. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Moet ik externe speakers aansluiten; en zo ja, welke? (heb dit zelfde bericht net per ongeluk ook geplaatst in de afdeling videobewerking; stom!) :o

Wat al ik zeggen. Tuurlijk, vrijwel elke externe speaker is beter dan de interne van de G5. Dat is niet zo moeilijk.

Welke je dan moet kopen is wel lastig. Kijk eerst eens even op de Apple-store om een idee op te doen en je te oriënteren.

Conleche,

De interne speaker is inderdaad niet echt goed (eigenlijk echt niet). Je zou externe speakers kunnen overwegen. Zelf gebruik ik de JBL creature set, mooi om te zien en, mits goed afgesteld, heerlijk om naar te luisteren. De Apple store verkoopt ze!

De creatures zijn inderdaad erg goed voor de prijs. Ik heb ze ook bij mijn eMac staan want die interne speakers zijn allesbehalve goed. Je kan gewoon niet veel verwachten van interne speakers.

ik heb intussen even gekeken bij de Apple Store en als het JBL creature setje goed is ga ik die maar bestellen. In de Apple winkel waar ik mijn computer kocht hadden ze die Harman Kardon (schrijf je dat zo?) speakers, die zagen er ook leuk uit en waren ook echt goed, maar ik zie dat ze een stuk duurder zijn. Ik heb nu heel goedkope externe speakertjes (die ik nog van bij m'n walkman(!) had) erop gezet en zelfs die zijn nog beter dan de interne speaker. Ik kan me niet herinneren dat het geluid op de imac zo slecht was. Misschien omdat het geluid bij de imac van voren komt en van de powermac ergens van onder de tafel, das ook niet echt bevordelijk.... :lol:

Ik heb de JBL Creature II ook, en die zijn heel tof, en mooi. Ook niet gek duur, ik denk niet dat je hier een verkeerde koop mee kan doen, tenzij je echt heeeel veeleisend bent ofzo. Amusement ermee!

Ik had eerst de HK Soundsticks, vond ik net iets mooier dan de JBL's, en klinken ook wat beter. Maar het zijn ééénorme stof-magneten, en zo'n geluidsliefhebber rond mijn computer ben ik niet, dus heb ik ze maar verkocht... Nu heb ik ook de jbl creature op de kop kunnen tikken bij een pc boer (omdat hij de lader niet meer had heb ik ze voor €50 kunnen kopen!! €15 voor transfo'tje en hup) En ze klinken goed genoeg voor mij!

Praten we hier over een Imac G5 of een G5?

Ik vind meer dan 90 euro echt teveel centen voor een setje computerspeakers, vandaar dus hier ook de Creatures II. Ze klinken heel aardig, maar je haalt er veel meer uit als je de EQ in iTunes als volgt instelt: [img:7c7241e459]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11531[/img:7c7241e459] Verder stel je "optimaliseer geluid" in op de middenstand. Zo krijg je veel meer mid uit je speakers en voorkom je vervormingen, die je vooral in pianomuziek tegen kan komen. Met de regelaars op de sub stel je daarna de hoeveelheid laag en hoog in. Echt, je krijgt een top geluid voor een zacht prijsje. En ja, ik weet dat goeie speakers geen EQ nodig hebben, maar dan hebben we het niet over dit soort prijsklassen.

Praten we hier over een Imac G5 of een G5?

Ben de trotse bezitter van een power mac G5 (2.3 Ghz en 2.5 GB geheugen) en een 20 inch scherm! (Alhoewel ik nou weer achter m’n oude imacje zit omdat ik nu in Amsterdam ben en de G5 staat in m’n atelier in Belgie. Moet wel weer even wennen aan dit kleine schermpje en het gebrek aan snelheid! Toch heb ik hier ook altijd veel plezier van gehad, dus ik moet nu ook niet ineens kapsones gaan krijgen…)
Heb intussen ook het draadje gelezen waarin bijna iedereen voor de HK soundsticks kiest. Maar zo veeleisend ben ik nu ook weer niet, dus ik denk dat ik toch de Creatures II kies. Ben blij met het equilizer-plaatje wat Vogel heeft geplaatst, dat ga ik zeker uitproberen. Wat ik wel bizar vind is dat als je zoveel geld uitgeeft voor een computer dat het geluid dan klinkt alsof de boxen zijn opgeblazen, of als een blikken koektrommel. Ik schrok er echt van toen ik het hoorde![quote:0424de8918][/quote:0424de8918][quote:0424de8918][/quote:0424de8918]

Hmm ik had dat "quote" niet helemaal in de gaten, ik wilde eigenlijk zo'n vierkantje om de eerste zin.

[quote:4adf5a62d1]Praten we hier over een Imac G5 of een G5?[/quote:4adf5a62d1]

Dit bedoelde ik eigenlijk…

Dan moet je eens de luidspreker van de ouwe trouwe PM G4 horen. Dat kan echt niet...

Ik heb zelf de Altec Lansing Fx6021: [img:62ebfcd8fa]http://macteens.com/images/uploads/alfx6021main11222004.jpg[/img:62ebfcd8fa]

Kost wat maar het geluid is mega goed! En het design past perfect bij de PowerMac en Cinema display’s.