Lukt het dichten al een beetje?

meuje!

Ik doe een poging tot dichten :?, echt goed ben ik er niet in merk ik wel weer…
er komen bij mij vaak van de houterige zinnen uit :cry:
lukt het bij jullie een beetje…

:sealed:

nope het lukt me geen enkel jaar. Ik weet dus ook niet of ik er deze keer een gedicht bij doe( wat op een stortvloed van beschuldigingen en scheldwoorden zal lijden) .

Ik moet nog beginnen, maar heb er het volste vertrouwen in :)

[quote:87a94ccb0f="Reflex"]Ik moet nog beginnen, maar heb er het volste vertrouwen in :)[/quote:87a94ccb0f]

Ik begin traditioneel altijd pas een uurtje voor het grote moment met dichten…ik werk beter onder druk…

En hoe gaat het met jullie surprises ? zijn jullie al begonnen? lukt het een beetje? Ik moet nog beginnen en het is vanavond al :|

[url=http://www.sint.nl/]gedichtengenerator[/url]

Wat ben ik blij dat wij daar niet aan doen zeg. En al die surprises maken was ik toch al niet goed in. :D

Er is van mij allang geaccepteert dat mijn gedichten ruk zijn...

Maar ik schrijf ze wel!

Er zijn slechts weinig mensen die het maken van dit soort gedichtjes echt leuk vinden... en volgensm ij zijn er ook veel mensen die het voorlezen van dit soort gedichtjes ook maar onzin vinden. Dus waarom doen we dit eigenlijk nog?

Hallooo,

Mijn nl leraar(hartstikke aardige, en dat zeg ik niet snel van leraren…) gaf een soort cursus dichten en hij gaf een hele goede tip:

Als je aan het einde van de zin een woord hebt waar je moeilijk op rijmt, verander dan de woordvolgorde of zet achter de zin zei sinterklaas

Bijv:

Martijn vroeg een iPod Nano

(Wat rijmt daar nu op, ja kano, wat moet je daar nu mee???)

Dus maak ervan:

Martijn vraagt een iPod Nano aan ons zei Sinterklaas

Waarna Sorry-Piet zei: Oooh, dat is wel duur, maar we zijn toch rijk… hè grote baas…

Ja, maar we moeten nog cadeautje kopen voor de ander kinderen die ook om cadeautjes klagen

Ja, sorry… Maar hoe doe we het dan? hoorde Sint Sorry-Piet vragen

De zinnen klinken misschien houterig, maar het rijmt wel…

Succes!!

PS. ik vind rijmen wel geinig, kom je er niet uit post het dan, kan ik je helpen…

Aangezien men het vandaag de dag in het Nederlandsonderwijs belangrijker vindt dat men een eigen mening moet kunnen uiten -al doet die nog zo weinig terzake en is die nauwelijks onderbouwd- dan dat men de taal waarin men dat doet beheerst, is het vermogen om met die taal te spelen doorgaans nog slechts in rudimentaire vorm aanwezig. Dat men dan met angst en beven opziet tegen het traditionele sinterklaasgedicht, waarin niet alleen een link tussen het geschenk (dat niet met name genoemd mag worden) en de ontvanger wordt gelegd, maar waarin de ontvanger ook nog eens een vriendelijke veeg uit de pan krijgt, is niet verwonderlijk. We zijn het spelen met taal verleerd: Voor iets dat de Engelsen [i:50aa922e2f]wit[/i:50aa922e2f] noemen hebben wij dan ook geen woord.

[quote:3b11911ce2="trabant"]We zijn het spelen met taal verleerd: Voor iets dat de Engelsen [i:3b11911ce2]wit[/i:3b11911ce2] noemen hebben wij dan ook geen woord.[/quote:3b11911ce2]

Daar komt ook nog eens bij dat de Engelse taal véél omvangrijker is dan het Nederlands. Wij zijn nogal karig bedeeld qua woorden. Iets dat de genialiteit van Blackadder benadert hoef je in onze taal dan ook niet te verwachten… het kan gewoon niet… te weinig (leuke) woorden. :frowning:

sint en piet zaten te denken wat ze .... eens zouden schenken

:wink:

Dat bedoel ik nou... :?

Ik kan rijmen en dichten zonder mijn hemd op te lichten

Sinterklaas is echt een fantastische uitvinding, waarbij je elkaar fijnzinnig de oren kunt wassen en er ter verzachting een presentje bij doet.
Het op rijm zetten en publiekelijk voorlezen haalt al snel de scherpe kantjes er vanaf.

Ik stel voor dat pollen alleen nog op rijm gestart mogen worden :P:P

[quote:01ce882a0a="Zakske"]Daar komt ook nog eens bij dat de Engelse taal véél omvangrijker is dan het Nederlands. Wij zijn nogal karig bedeeld qua woorden. [/quote:01ce882a0a] Het Nederlands telt minstens een miljoen woorden, terwijl schattingen over het aantal woorden in het Engels meestal rond de 500.000-600.000 blijven steken - het aantal woorden dat je daadwerkelijk regelmatig gebruikt ligt natuurlijk nog veel lager. Dus dat we te weinig woorden zouden hebben, is geen excuus :evil: Hup, rijmen met die hap.

Deskman gaat zich dit weekend helemaal uitleven, mag ik aannemen? :evil: :P

Mensen, luister even de nieuwe Radio Bergeijk Podcast want daar is Barry te gast die aan Oud Brabants Sneldichten doet... :lol:

[quote:f88172e43b="Chartreuse"]Het Nederlands telt minstens een miljoen woorden, terwijl schattingen over het aantal woorden in het Engels meestal rond de 500.000-600.000 blijven steken - het aantal woorden dat je daadwerkelijk regelmatig gebruikt ligt natuurlijk nog veel lager. Dus dat we te weinig woorden zouden hebben, is geen excuus :evil: Hup, rijmen met die hap.[/quote:f88172e43b]

Ik bedoelde eigenlijk te weinig leuke woorden en neologismen. Met jeneverbesstruik of hamerhaai kan ik maar weinig… alhoewel hamerhaai bij nader inzien toch wel een erg mooi woord is. Hamerhaai, daar in je baai. Etc… :stuck_out_tongue: En nu ga ik verder met dichten… :innocent: