Lukt het dichten al een beetje?

[quote:6f77f6eee3="MacBjorn"]Mensen, luister even de nieuwe Radio Bergeijk Podcast want daar is Barry te gast die aan Oud Brabants Sneldichten doet... :lol:[/quote:6f77f6eee3]Was die gisteravond ook op de radio van de één-of-andere publieke radio omroep? Dat programma was echt poep. Maar één gedicht zit nog een beetje in m'n hoofd, ging over een artiest welke jazz maakt voor z'n brood.

[…]Want ik blijf maar schoenen vullen
met die shit van Jamie Cullum

Jochem

PS: zie je dat dichten niet moeilijk hoeft te zijn, gewoon een hele post op rijm!

(Wij vieren helaas geen Sinterklaas meer, nu mis ik de rijm-pronkstukken van m’n vader keer op keer.)

[quote:208a4f138d="Zakske"]Ik bedoelde eigenlijk te weinig leuke woorden en neologismen. [/quote:208a4f138d] Die maak je zelf! Elke taal is flexibel genoeg om leuke grappen mee uit te halen, en zelfs jeneverbesstruik schept mogelijkheden - daarop rijmt in elk geval alcoholmisbruik :wink:

Nog een tip voor wie de Dikke Van Dale digitaal heeft: je kunt met jokers zoeken op woorden die op bepaalde letters moeten eindigen, dus in het geval van hamerhaai vind je dan in elk geval assegaai, abrikozenvlaai, Friese baai, Vlaamse gaai, oksel-armzwaai, retefraai, straatlawaai en zwabberpaai, om slechts een handvol te noemen.

Blijft alleen nog het probleem over waar je voor 5 december een hamerhaai als cadeau vandaan haalt…

[quote:50f007a006="byebye"]Wat ben ik blij dat wij daar niet aan doen zeg. En al die surprises maken was ik toch al niet goed in. :D[/quote:50f007a006] pff ik ben er ook niet goed in maar het moet toch :?

De hamerhaai in Assegaai had zin in abrikozenvlaai

Dus zwon hij retefraai
met fors vin-gezwaai
richting Limburgs straatlawaai.

:mrgreen:

Assegaai is een rivier in Zuid-Afrika… dus het kan. En de hamerhaai ligt hier al een kleine 2 weken in de kamer. Ik ga hem nu inpakken…

Zie je nu wel, het valt best mee :wink:

Vingezwaai is toch een prachtig woord?

[quote:65ded76b28="Chartreuse"]Vingezwaai is toch een prachtig woord?[/quote:65ded76b28]Ik zou er een streepje tussen zetten. Ik las tot twee maal toe "vinge-zwaai" dus wat zal de andere lezer van deze zelfde fout beletten?

Jochem

Hier dezelfde mis-interpretatie. Maar volgens de algemene regels van het groene boekje is een streepje in vin-gezwaai helemaal niet nodig! Het woord zelf staat er overigens niet in. Bestaat er overigens al een kampioenschap [i:6d08a1bcbb]oud Hollands groene boekje werpen[/i:6d08a1bcbb]? :P

[quote:d73dd21d16="trabant"]Hier dezelfde mis-interpretatie. Maar volgens de algemene regels van het groene boekje is een streepje in vin-gezwaai helemaal niet nodig! Het woord zelf staat er overigens niet in. Bestaat er overigens al een kampioenschap [i:d73dd21d16]oud Hollands groene boekje werpen[/i:d73dd21d16]? :P[/quote:d73dd21d16] Ahum, mag ik u er even op wijzen dat dat sowieso Oud-Hollands groene-boekjewerpen zou worden, mits ik de regels goed heb begrepen? Hoewel, bij nader inzien zou het ook groeneboekjewerpen kunnen zijn... Nou ja, reden genoeg tot werpen dus.

@trabant : Geet dich al ee lempke brenne, geet dich al ee leegsjke óp ? Estebleef effe remme, huur mit dat moele óp. :P

Bij een fles doucheschuim:

[quote:55b50533f4]

Het paard is door mijn dak gezakt
Het paard van Sinterklaas
Het staat hier nu te hinniken
En briesen naar zijn baas.

“Americo,” roept Sintje heiligman
Door de schoorsteen naar benee
Maar alléén kan hij niks doen
En Piet heeft ATV.

Ik sta hier in de douche
En kijk ongelovig naar het paard
Wat moet ik met dat logge dier
Hij poept en hij verhaart.

Het tocht door het plafond
En die schimmel die moet gaan
Zou hij trappen kunnen lopen
Hoe pak ik dit toch aan?

Ik had mij graag nog willen wassen
Maar dit gaat even voor
Dat paard moet weg, desnoods in plakjes
Dan kan ik verder douchen hoor.

[/quote:55b50533f4]

Niet zelf geschreven maar ik denk dat er wel gelachen wordt vanavond. :smiley:

Voor de (ex-)gymnasiasten hier, rijmen in het Latijn is een stuk makkelijker :) (mits je een beetje uitgebreide woordenschat hebt..)

[quote:b924c1e461="Stiniño"]Voor de (ex-)gymnasiasten hier, rijmen in het Latijn is een stuk makkelijker :) (mits je een beetje uitgebreide woordenschat hebt..)[/quote:b924c1e461]Maar de Sint is een [i:b924c1e461]kinder[/i:b924c1e461]vriend! :beret:

Hmm.. Amicus liberorum. :P

[quote:b45d1a6c20="trabant"][quote:b45d1a6c20="Stiniño"]Voor de (ex-)gymnasiasten hier, rijmen in het Latijn is een stuk makkelijker :) (mits je een beetje uitgebreide woordenschat hebt..)[/quote:b45d1a6c20]Maar de Sint is een [i:b45d1a6c20]kinder[/i:b45d1a6c20]vriend! :beret:[/quote:b45d1a6c20]

Ja… dat was Dutroux ook :lol:

[quote:b94bfc1640="MacBjorn"][quote:b94bfc1640="trabant"][quote:b94bfc1640="Stiniño"]Voor de (ex-)gymnasiasten hier, rijmen in het Latijn is een stuk makkelijker :) (mits je een beetje uitgebreide woordenschat hebt..)[/quote:b94bfc1640]Maar de Sint is een [i:b94bfc1640]kinder[/i:b94bfc1640]vriend! :beret:[/quote:b94bfc1640]

Ja… dat was Dutroux ook :lol:[/quote:b94bfc1640]

Die schreef ook gedichtjes, maar dan meer in de trend van;

“Wat heb jij achter de rits?”
“Geef mij maar een sprits!”

Nou mijn gedichten tot nu toe :? [b:7e565d1c78]Bij een sneeuwschep[/b:7e565d1c78], ik heb in een rijstpak een oude 4gb harddisk gedaan met wat papier zodat hij geen geluid maakt. daar doe ik een gedicht in met dit: [code:1:7e565d1c78]Je staat misschien wel versteld dat je hier geen cadeautjes telt, maar wees niet getreurd de Sint was dit jaar goed gehumeurd

Hij heeft daarom voor jou iets gekregen
waarmee je de stoep kan ‘vegen’.

In de zak vind je het niet deze keer
want dat paste niet meer,
Je cadeau bevindt zich in de schuur,
niet in de koelkast, maar tegen de muur![/code:1:7e565d1c78]

[b:7e565d1c78]Bij een agenda[/b:7e565d1c78] moet nog af gewerkt worden maar heb geen inspiratie meer

[code:1:7e565d1c78]Nou nou nou,
de sint heeft het maar druk met jou

Een brilletje hier, een brilletje daar
alles gaat met geduld en zonder gemaar…

Met dit cadeau zou je dat kunnen beperken
zodat je 's avonds niet meer hoeft over te werken

.
[/code:1:7e565d1c78]
Me pa is opticien dus vdnaar ‘brilletje hier brilletje daar’ . Mijn gedichten bestaan meestal niet uit 1 geheel maar uit kleine stukjes onzin :expressionless: :wink:

't is nog niks anders met opticiens zie ik al weer, ik deed ook zo'n 60 uur p.w. voordat ik huisman werd in '98. Efkes weer on-topic.

Gedicht bij tros bananen:

Ik loop over de brug
met een banaan in m’n kont.
Dat rijmt niet,
maar dat dicht wel.

had un btje merkwaardige timing. onderweg in de auto nog een gedichtje in elkaar geflanst. is niet egt netjes geworden in combinatie met mn handschrift :P

who cares, drie boxers gehad, mn dag kan niet meer stuk :beret:

Was ik maar een dichter.... dan kon ik dichter zijn bij jou

in de aanbieding (vinnum te zwaar voor mijn kinnekes maar wel afgemaakt):

gebogen zat de sint boven zijn veel te dikke boek
de gebrilde ogen, de witte baard. Zo zat hij in een hoek
zijn benen (met kleedij en al) op bed en de rug tegen de muur
bij het speelse zwakke schijnsel van de vlammen van het vuur

de diep gegroevde hand gleed over het oude perkament
Bij al de namen rees de vraag: is deze wel genoeg verwend?
Heus de kranten las hij reeds jaar en dag niet meer
het harde nieuws doet hem zijn goede hard te zeer

Met het boek verliest hij zich in ver vervlogen dagen
toen de kindren nog gewoon… kadootjes kwamen vragen
Een trein of een boot of een auto en een pop en snoep
pod of PC of roeiboot of mobiel en meer van dat soort troep

zijn ogen prikten, weer een traan… dat waren nog eens jaren
met veel plezier en bootgetoeter was hij naar holland komen varen
Maar de sint weet nu, leven wij in een hele andere tijd
ook in het beschaafde Nederland lijkt men de weg wel kwijt

Dit jaar was hij aan wal gestapt met schimmel en de zwarte pieten
bij controle -zonder de juiste papieren; het was bijna schieten!
ongewenst en vreemdelingen, toen zaten zij hier gevangen -bij schiphol
Sintnikolaas had het kunnen weten: in Nederland is VOL is VOL is VOL

De sint hoeste onbedaard, het vuur rookte meer en laaide op
in de verte hoorde hij ge-ren en iemand schreeuwde HALT en STOP
veel later weerklinken de sirenes in de straat
later werd geconcludeerd: het was bijster adekwaat

beste sint bedankt! en U allen bedankt voor uw aanwezigheid
p.s. U ouders kunt de kado’s rechtstreeks aan de kinderen kwijt