M-Audio Firewire 410 of Focusrite Saffire

Om ook mobiel te gaan podcasten wil ik graag een van deze twee interfaces gaan kopen.

Als ik het goed begrepen heb is de kwaliteit van de Focusrite Saffire mogelijk iets beter dan die van M-Audio, De Focusrite heeft een ingebouwde DSP die de processor van de Mac ontlast. Verder zag ik goede reviews van dit apparaat op de website.

Van de M-Audio heb ik wisselende berichten gezien. Sommigen zijn zeer enthousiast en anderen menen dat de FW 410 het beste de prullenbak in kan.

Gisteren ben ik bij Feedback geweest in Rotterdam om deze interfaces te bekijken. Qua prijs is de M-Audio een stuk gunstiger € 349,00 tegen € 469,00 van de Focusrite. Ook vind ik dat de M-Audio veel beter gebouwd is. Hij voelt erg solide aan terwijl de Saffire toch wat plastic aandoet.

Heeft iemand ervaring met deze interfaces? Veel van de krtitiek op M-Audio betrof de drivers. Is dit nu opgelost? Werkt de native driver goed?

Het komt bij mij vooral op de stem aan zodat ik geen latency wil. Ik werk met een MacBook Pro. 1.83 Ghz core duo. Beide interfaces claimen zero latency. Is dit juist?

Veder is het voor mij belangrijk dat ik door mijn koptelefoon een hard geluid heb. Uit een review van de Focusrite bleek dat de hoofdtelefoonuitgang niet erg veel output heeft. Ik gebruik een Beyer Dynamic DT 770 Pro hoofdtelefoon. Hoe is de output van de M-Audio?

Ik dank jullie alvast voor het antwoord.

Ik heb een paar weken terug de M-Audio FireWire Solo gekocht, in combinatie met de M-Audio Nova microfoon. De FireWire Solo heeft wat minder aansluitingen dan de FireWire 410 (die 10 uitgangen heb ik toch niet nodig) maar hij werkt volgens mij wel met dezelfde set drivers. Ik ben er zeer tevreden over.

als je mobiel wilt ga dan voor degelijkheid. de drivers van M-audio zijn nu in orde. de DSP functie van de saffire gebruik je nauwelijks bij podcasten. Garageband heeft dat allemaaal ook in huis en je Macbook kan dat makkelijk aan.

zero latency betekent dat het ingangssignaal direct gemixt wordt met de software outputs naar je koptelefoon, dus zonder dat het door de computer gaat. M-audio heeft daarvoor een software mixer die goed werkt.

Ikzelf heb een project mix I/O van M-audio en daarvan is de output van de koptelefoons ruim voldoende. hangt natuurlijk ook af van de efficientie van je koptelefoon!

Dank jullie voor je antwoord. Er is dus een voorkeur voor de M-Audio. Hoe is de output van de hoofdtelefoon van de Solo Buzz? Natuurlijk kun je een aparte versterker voor je hoofdtelefoon kopen maar eigenlijk hoop en verwacht ik dat niet nodig is als deze feature op de interface zit.

[quote:9a5f724544="hitcher"]Ik gebruik een Beyer Dynamic DT 770 Pro hoofdtelefoon. Hoe is de output van de M-Audio?[/quote:9a5f724544] Het probleem is ook een beetje dat deze hoofdtelefoon vrij zacht is van zich zelf (hij klinkt trouwens wel te gek) Ik zou dus even deze specifieke hoofdtelefoon meenemen naar de winkel waar je die M-audio gaat halen, om te beluisteren of je het hard genoeg vindt.

Dat heb ik laatst ook gedaan Mailman. Niemand is echter bereid om de interfaces even aan te zetten zodat ik een en ander kan uitproberen. Ben het trouwens met je eens dat de hoofdtelefoon erg goed is. Ik ben op het idee gekomen om deze hoofdtelefoon te gebruiken omdat een vriend van mij bij RTVWest werkt en men daar in de studio ook de Beyer's gebruiken. De koptelefoon is ook goed gesloten zodat je geen last hebt van rondzingen.

Kan iemand nog bevestigen dat M-Audio zijn hardware heeft afgestemd op de Mac? Het zijn volgens mij de enige interfaces die in de Apple store worden verkocht.

Joost Overmars schreef dat de DSP functie van de Saffire nauwelijks gebruikt wordt voor podcasting. Heeft dit dan geen enkel voordeel of moet je voor zinnige toepassingen meer aan andere toepassingen denken?

[quote:49bbcc2681="hitcher"]Dank jullie voor je antwoord. Er is dus een voorkeur voor de M-Audio. Hoe is de output van de hoofdtelefoon van de Solo Buzz? Natuurlijk kun je een aparte versterker voor je hoofdtelefoon kopen maar eigenlijk hoop en verwacht ik dat niet nodig is als deze feature op de interface zit.[/quote:49bbcc2681] Ik denk dat er meer bekendheid is met M-Audio. Met de Saffire heb ik geen ervaring. Het volume van de hoofdtelefoonuitgang op de M-Audio FireWire Solo vind ik ruim voldoende. Ik kan hem echt flink te hard zetten!

Ja, die muziekwinkels zijn allemaal dozenschuivers geworden, ze weten helmaal niks meer. laat staan dat je iets kunt uitporberen. Future Store in Utrecht is een uitzondering. je betaalt wat meer, maar je krijgt dan ook wel heel goede support. daar kun je die M-audio zeker uitproberen.

Over effecten bij podcasting.: het belangrijkste is de compressie op stem en totaal. en wellicht wat EQ. Garageband heeft voldoende effecten presets in huis om een prima podcast te maken. Vooropgesteld dat je geen prof omroepkwaliteit hoeft. Verder heb ik in een bespreking van de focusrite ergens gelezen dat er nogal wat beperkingen waren aan die dsp functie. het fijne weet ik er niet meer van.

Verder kun je even contact opnemen met Vogel die dit forum ook regelmatig frequenteert en ook een FW 410 heeft.

Zoals de zaken er nu voorstaan zal ik zeker de M-Audio Firewire kopen. Mogelijk dat ik hem eerst ga testen in Utrecht zoals Joost voorstelt. Het uitproberen kun je hier in Rotterdam wel vergeten. Feedback doet het in ieer geval niet. Ik heb het daar gevraagd en dit werd geweigerd.

Wat mij ook nog opviel was de betrekkelijk ingewikkelde software bij de Saffire om de kanalen in te stellen. M-Audio heeft gewoon een recht toe recht aan mixer bedacht die vrijwel overeenkomt met een analoog model.

Dank voor de tips!

You've got mail. :)

Voor podcasten lijkt me de M audio goed genoeg. Als je iets met muziek gaat doen zou ik voor de Saffire gaan. Die klinkt wel echt goed. en de componenten zijn dan echt veel beter. Focusrite (de maker van Saffire) is echt een hele grote naam in de professionele audio. Een vriend van me (die bedrijfsfilms maakt met eigen muziek) heeft hem ook en is er enorm tevreden mee. MAudio is wat dat betreft meer een soort snel in het leven geroepen merkje om zo veel mogelijk lowbuget muziek en audio spul op de markt te brengen met eenenorm marketing apparaat. En dat blijkt te werken want je kan het overal kopen. net als Behringer. Echt goed is het spul echter niet. maar voor veel toepassingen zal het prima voeldoen. Prijs speelt ook mee en ik denk dat je voor podcasts idd niet meer nodig hebt.

Ik doe mijn M-Audio Firewire 410 echt nooit meer weg! Ik vind het een geweldig apparaat, neem er gitaren en vocalen mee op. De outputs zijn loeihard via mijn senheiser en stanton koptelefoons. Verder is hij lekker stevig en ben ik dus niet bang om hem mee te nemen en te gebruiken bij live acts.

Voor de vocalen heb ik mijn latency niet eens aangepast en hij legt hem gewoon strak neer in Logic…

Ook vogel is een grote voorstander van de M-Audio. In het verleden waren er wat problemen met de software maar alles werkt nu heel lekker. Dank ook Leonardo voor je pleidooi voor de Focusrite maar ik zag alweer een nieuw draadje van iemand die problemen heeft met de LE versie. Ik ga toch liever voor wat meer zekerheid. Ik koop voor het einde van de week de Firewire 410 en laat jullie weten hoe het bij mij werkt op mijn Macbook Pro met de universal binary drivers!

Toch nog een vraagje. Op de website van M-Audio zag ik dat de laatste drivers geschikt zijn voor MacOSX 10.4.6 en ik heb 10.4.7 geinstalleerd. Is dat geen probleem? Ik wijs even op deze draadjes:

http://www.macupdate.com/users/Darth%20Brooks

en

http://www.macjams.com/forum/viewtopic.php?forum=8;showtopic=57338;onlytopic=;show=10;page=4;page=6

Iemand soortgelijke problemen?

Hier heb ik met de FireWire Solo in ieder geval geen enkel probleem met de M-Audio driver en 10.4.7. Die draadjes lijken mij eerder de gevolgen van mensen met een in het algemeen brak systeem, dan een substantiele fout in de M-Audio drivers.

Toevoeging: Ik heb het nog iets beter gelezen en misschien is er inderdaad een probleem met het 410-gedeelte van de M-Audio FireWire drivers. Maar met de Solo dus blijkbaar niet.

mmmmmmmm.... Blijkbaar toch een probleem. Downgraden van mijn OSX vind ik niet zinvol. Meer onheil vond ik hier:

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat=&Number=1049118&Main=1048803

Vervelend mijn keuze stond eigenlijk al vast maar nu ga ik toch weer twijfelen. Driver problemen zijn altijd vervelend zeker als de fabrikant niet echt lijkt op te schieten om dit op te lossen. Vooropgesteld dat dit echt een probleem is uiteraard. Zijn er gebruikers zonder problemen met een Intelmac (MacBook Pro) net als ik met een M-Audio 410?

Geen problemen met 10.4.7, maar ik heb nog een ouwe G4. Even een pleidooi voor de Derde Partij. Heb je je drivers geschreven voor het nieuwste systeem, komt Apple weer met een systeem update. Kan je weer opnieuw alles doorspitten. Je zou er gek van worden. Wat dat betreft heb je meer aan het maken van drivers voor Windows. De markt is twintig keer groter en Microsoft komt toch bijna nooit met een update. :P OS X 10.4.6 was weinig mis mee en een downgrade is zo gepiept, mochten er problemen zijn. Ik heb die weg ook al eens moeten bewandelen.

Verschillende berichten over wel en niet werken van deze interface onder MacOSX 10.4.7. Tot nu toe heeft iedereen een "oude" Mac en geen MBP zoals ik.

Downgraden een makkie? Ik dacht dat je dan het hele systeem opnieuw moet installeren en vervolgens upgraden naar 10.4.6. Kan dat eenvoudiger?

1 gouden raad met Digidesign spullen en system updates van Apple ...

steeds effe wachten met je system update ! ! !

of met partities werken, ik heb mijn audio spullen op aparte systemen draaien.

ook nog een duit in het zakje:

ik heb sinds vorige week een macbook pro met 10.4.7, M-audio projectmix IO, laatste m-audio FW drivers, protools M powered 7.1.1. loopt als een zonnetje, ook met Logic. Het is een prima set om op lokatie op te nemen. Op m’n iMac (zelfde OS) eveneens geen enkel probleem.

je moet idd wel de digidesign site goed in de gaten houden. hoe dan ook, bij mij loopt het goed.