M1 iPad Pro met 8GB of 16GB RAM: Apple beperkt apps tot maximaal 5GB

Het maakt niet heel veel uit of je de nieuwe M1 iPad Pro op dit moment van 8GB of 16GB RAM voorziet. Apple werkt namelijk met een limiet.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Is ook bekend waaróm Apple deze beperkende keuze(s) maakt? Ik bedoel, iOS is ook goed in geheugenbeheer zónder dat deze arbitraire beperkingen er zijn… Ik weet niet of mijn iPad Pro 2018 ooit ‘slachtoffer’ is geweest van zo’n beperking (nu in ieder geval niet (meer)), maar hoe dan ook zie ik er het nut niet echt van in. Volgens mij is het veel slimmer om dit volledig inzetbaar te houden in plaats van het te beperken tot ver onder de 8 (laat staan 16) GB. En áls je dan al een beperking invoert, zet die dan rond de 75%. Dan heb je 6GB om mee te werken op het 8GB model en 12GB om mee te werken op het 16GB model, waardoor die 16GB ook nog meerwaarde heeft…

iPadOS is een iOS-derivaat en derhalve gewoon een telefoon OS dat altijd de front app grote voorrang geeft en nooit voor multi-tasking bedoeld is.
Maar vanwege de onzinnige koers die  vaart kunnen we nu jaren en jaren gaan wachten tot iPadOS opgetuigd wordt tot een 2e MacOS met alle zinloze dubbelingen en verspilling van ontwikkelcapacitieit van dien.
Totdat het eenzelfde soort kerstboom van routines, extensies, drivers, libraries, etc. is
Dus het zal wel een keer “opgelost” worden - soort van

Ik denk eerder dat iPadOS een soort samensmelting wordt van macOS, dat nu al (door de M1) meer richting iOS trekt. Het zou me derhalve niet verbazen als e.e.a. straks in elkaar zal overvloeien. Een soort verbeterde hand-off. Dat heeft als voordeel dat alle OSsen dezelfde basis krijgen, waardoor ontwikkelingskosten kunnen worden teruggeschroefd.

Het klopt dat  door iPadOS als een “Pro” OS te positioneren, min of meer gedwongen wordt om het langzaamaan op te tuigen tot dezelfde kerstboom van drivers, routines, libraries, utilities als MacOS.
Of je daar blij van moet worden - ik denk het niet. Het is alleen maar dubbel werk om (bijna-) hetzelfde te bereiken op een ander platform.
Dus kosten- en inzet technisch feitelijk alleen maar verspilling (als je ervan uitgaat dat MacOS met zijn precisie, windows, multi-screen, multi-user, true multi-tasking uiteindelijk toch niet te overtreffen is hoe graag👨‍⚕️dat commercieel ook zou prefereren)