M1 Mac mini SSD loopt vol met swap files

Ik heb hier een Mac Mini M1 staan waar van de interne SSD vol loopt met de swap file.
Er staat niet veel op de mini geïnstalleerd en draaide met Big Sur.
Update kon niet, te weinig ruimte, dus een CCC clone gemaakt op een externe schijf.
Opgestart in restore modus en de schijf partitie gewist en een nieuwe aangemaakt, nou, dat kon ik bij een M1 mac beter niet doen kwam ik achter, ik dacht even dat ik een baksteen had.
Maar goed, na een hele zondag ochtend en middag alles proberen, zoeken, youtube kijken is het me gelukt om een herstel te doen via Apple configurator 2.
Tijdens de herstel installeer hij gelijk het laatste os versie, backup terug gezet en alles werkte, mooi.

Kijk ik daar bij schijfgebruik en zie ik tot schrik dat het probleem niet is opgelost.
Wat kan dit zijn?

IMAGE 2022-01-23 192025

Zover ik weet kan je met CCC nog geen fatsoenlijke clones maken van een M1 Mac.
Maar daar was je inmiddels zelf ook achtergekomen, meen ik uit je verhaal op te maken.

Verder worden swap files vaak niet goed begrepen. Deze verdwijnen vanzelf als ze niet meer nodig zijn en bij ruimtegebrek. In volgorde van oud naar nieuw(er). Je kunt deze zelf ook niet verwijderen. Het probleem waar je dan tegenaan loopt is namelijk nóg groter. met het Terminal commando sudo rm verwijder je nl. alleen de directory-entry van de swapfile, maar niet de swapfile zelf. Je wint dus geen ruimte en - nog belangrijker - macOS kan ze in bepaalde gevallen (ondanks dat deze nog wel een ‘link’ ernaar heeft) ook niet verwijderen. Daardoor kan schijfruimte onnodig bezet blijven.

Deze swap files kunnen dus absoluut geen kwaad en hebben ook geen nadelige gevolgen voor je diskruimte.

Er is echter ook een ‘maar’:

In bepaalde gevallen kan er iets mis zijn gegaan met de implementatie van het Virtueel Geheugen, waardoor de swap files niet - zoals gebruikelijk is - worden verwijderd. In dat geval rest je niets anders dan macOS geheel opnieuw te installeren en je apps en bestanden daarna vanuit je Time Machine backup terug te zetten.

Swap files is mijn niet vreemd hoe de werking is en opzicht werkt het ook altijd goed. Echter met deze computer gaat het geheel de fout in, zo heeft hij nog 7GB, nu op dit moment 3,3GB terwijl er niks met de computer is gedaan. Het kan maar zo dat je bij een bestand van 1mb de melding krijgt dat er geen ruimte is, dit was zo vorige week.

Goed ik heb een nieuwe install vandaag gedaan van Big sur naar Montery aangezien ik het gevoel dat het een bug kon zijn. Een tweede exact dezelfde Mac mini M1 draait zonder deze problemen al een redelijke poos met Montery. Ook met Adobe AI en PS.

Nu schrijf je dat CCC nog niet goed met een M1 overweg kan, het was inderdaad anders dat ik gewent was, hij maakten er 2 partities van. Nu zit ik zo te denken, kan het zo zijn dat met het terug zetten ook de foute Swap koek mee terug is gezet?

[toevoeging-1]
Als ik nu die CCC backup aansluit, dan zie ik ook dat de gebruikte ruimte 220GB groot is, dit kan gewoon niet. Mijn gevoel van die oude Swap koek wordt wel groter.

[toevoeging-2]
TM backup is klaar en is net geen 60GB groot, dat is wat anders dan de CCC backup a 220GB.
Ik ga zo een volledig nieuwe install doen en daarna de TM terug zetten. Ben benieuwd wat dat gaat doen.

[toevoeging-3]
Klaar, hele nieuwe install en TM backup terug gezet, draait als een zonnetje.
149GB beschikbaar van 245GB.
Blijft zo redelijk stabiel, ook als ik Adobe AI en PS open hebt met een flink bestand.
Kijken wat dit morgen gaat doen tijdens het werk.

En nu ben ik er klaar mee, ik ga maffen :yawning_face:

:+1:

Het is weer prut met dat ding, 135Mb was er net maar over.
Zoals ik al eerder zei, ik heb exact dezelfde tweede mini staan die perfect werkt, voor een kennis heb ik vorig jaar ook een exact dezelfde mini besteld. Ik heb hem gesproken en hij heeft totaal geen problemen, perfecte computer waren zijn worden.
Het kan gewoon niet anders dat deze mini gewoon niet goed is.
Ik heb net een nieuwe besteld met 512 opslag en 16GB geheugen, gewoon alles dubbel, eens kijken wat die gaat doen.

Als ik zo even snel terug kijkt is de mini gekocht in de 11de maand 2020, garantie zal er wel niet meer in zitten ben ik bang voor, of zijn ze bij Apple wat aardiger geworden?

[Toevoeging-1]
Gesproken met iemand bij Apple, het kan toch nog een software ding zijn.
In het begin heb ik een een migratie gedaan van een vorige computer.
Advies is alles leeg maken, macos opnieuw installeren en alle software opnieuw vers installeren.
Als dat niet de oplossing is, dan is het mogelijk toch een hardware probleem.

Ik vermoedde het ook al. Maar dat weet je pas totdat je alles gewist hebt en een verse schone versie macOS hebt geïnstalleerd.

Vanavond neem ik de mini mee naar huis en dan ga ik hem even aanpakken zodat maandag er weer vers gedraaid kan worden. Vanaf maandag gaan we weer zien wat hij verder gaat doen, ik hoop dat het dan is opgelost. Volgens mij is er wel nog iets van garantie mogelijk, maar dat project zit ik ook weer niet op te wachten.