Maakt hardware nog uit?

Het is toch wel vervelend dat tegenwoordig elke persoon maar gewoon OS X zit te draaien. Was ik voorheen blij met mijn iBook'je (nog steeds hoor), zit nu iedere pc vriend 'kijk-ik-heb-ook-osx'! En natuurlijk heb je ook nog power pc clones tegenwoordig zoals de Pegasos P4 die OS X bijna helemaal op native speed draaien (zoiets als VMWare).

Waar gaat het heen. Is de hardware dan helemaal niet belangrijk meer?

Ik weet het niet hoor. Ik zie het in ieder geval nog niet als een reden om terug naar de pc te rennen. Voor mij is Apple meer dan een besturingssysteem. Denk alleen al aan het uiterlijk. In de pc-wereld zijn verschillende imitaties opgedoken van macjes. Maar om nu te zeggen dat die imitaties er mooier op werden, nee dat toch echt niet. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een imitatie tegen gekomen die er mooier uit zag dan het origineel. Ik heb het dan wel over imitaties van macjes.

Ik maak me er geen zorgen om.

maar is het uiterlijk dan de enige reden om een computer te kopen? of spelen dingen zoals prijs en prestaties ook mee? Het zou idd best wel kunnen dat OS X één van de grootste troeven van Apple is, en als ze die dan nog kwijt spelen ...

Hahhaaha, OS-X op een PC met dezelfde functionaliteit en gevoel. noway dat dat niet gaat. Dus maak je niet druk, 0S-X werkt alleen op Apple hardware.

greetzz

Dat is inderdaad een van mijn punten. Hoewel op dit moment de prestaties van de G3 emulatie op de PC (naar vernoemt) niet echt om over naar huis te schrijven zijn, denk ik niet dat het nou echt ideaal is dat iedereen maar een beetje OSX zit te draaien tegenwoordig. Ook niet echt leuk. Apple is, voor mij, ook een beetje speciaal.

En met die powerpc cloon is de snelheid ook sneller dan mijn ibookje…

Ben ik de enige die geen flauw idee heeft waar JaapJan het over heeft? Ik ken niemand met een PC die gewoon even OsX draait hoor...

hey collo,

die zijn er ookniet.
Ok er is een os-x kloon op linux en windows, maar daar zou ikniet teveel waarde aan hechten.
Het is zeker geen produkt als vpc.

hahhahaaha

greetzz

Zodat ik ook degene die ontwetend zijn kan verlichten,

kijk hier even naar http://www.emaculation.com/pearpc.php

Dit vreet zich momenteel over het web rond.

En wat betreft PPC clones. De meest prominente (volgens mij) is de Pegasos PPC welke je kunt krijgen als G3 600 en G4 1000.

Jaapjan en alle anderen:

Pegasos P4 = HARDWARE…
Het is eigenlijk een eenvoudige PC met ipv van een Intel Pentium een G3/G4 , met daarop een PegasOS of Linux als Operating System. Via deze operating systemen kan OSX in een venster worden gedraaid (Mac-on-Linux, is ook beschikbaar voor alle PPC Linux versies).

http://www.pegasosppc.com/tech_specs.php

Oftwel, hardware maakt wel uit, want zonder een G4 (want die zit er dus gewoon in) is MacOSX niet te draaien. Dan draait OSX dus ook nog eens in een venster… Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit zullen gaan gebruiken.

Ik heb even zelf zo’n PegasOS computer samengesteld:

Cooler-Master Centurion Zwart
99,00

CD-Rewriter 50/16/48
67,00

512 MB Major 64MBx64 PC266
94,00

Maxtor 120 GB 7200rpm 8MB
135,00

PegasosII G4
593,81

3D Flashlight oprical mouse
14,99

Standaard toetsenbord
6,99

Connect3D ATI Radeon 9000 Pro
107,85

Subtotaal
1118,64

Das dus ruim 1100 euro voor een 1Ghz G4 die niet eens native OSX kan draaien. En vergelijkbare eMac kost momenteel zo’n 900 euro. En dan krijg je er een monitor bij! En 1.25Ghz. Dus dit is niet echt iets om je druk om te maken.

Shop: http://www.compcity.nl/pegbenelux/N_frame.html[/b]

hahahaa

kijk eens op het pearpc forum, erg makkelijk om X te installeren, not.

je zal dit soort klonen, configs echt niet vaak tegenkomen.

en denk je dat Apple ze hiermee weg laat komen, dacht het niet, hehehe

greetzz

[quote:e032e72953]Jaapjan en alle anderen:

Pegasos P4 = HARDWARE… [/quote:e032e72953]

Idd. Een klein grammaticaal foutje/type. Ik bedoelde G4 in plaats van P4.

Wat betreft de rest. De prijs valt idd nog wel mee. Maar ik wil persoonlijk geen geintegreerde computer hebben. Een Tower is beter te vergelijken, ook kwa uitbreidingsmogelijkheden.

Daarbij komt dat degene die al naar de Peg kijken voor OSX meestal ook wel wat hardware al hebben liggen wat hun kosten zal drukken. Misschien verkijk ik me hier op. De markt/aandeel van mensen die OSX op een Peg draaien zal erg klein zijn.

Integendeel van het aantal wat, en waarover ik weinig hoor, het aandeel wat PearPC wil draaien. Aanzienlijk veel groter. Ateazz doet er erg luchtig over vind ik. Ik heb geen idee wat Apple hier uberhaubt aan kan doen. Het enige wat de massa een beetje tegenhoud is de snelheid.

als die klonen een beetje redelijk zijn gemaakt is het toch prima reclame voor AAPL? pc-meute kan zonder hoge drempel kijken hoe het werkt en indien het bevalt (afgezien van snelheid en stabiliteit) overstappen op mac?

btw: kopiëren is bevestiging van eigen falen (itt “beter goed gejat, dan slecht bedacht”)

groet

hey janjaap,

Natuurlijk doe ik hier luchtig over, ik ken Apple een beetje.
Wat ze hier tegen kunnen doen, iets in de firmaware veranderen dat het niet meer kan of gebrekkig.
Steve laat het never nooit toe om zijn X op een pc te kunne draaien, hehe
Onder 9 had je perse apple roms nodig om te kunnen emuleren, dat is nu niet meer, maar al had je die, performance zoog verschrikkelijk.
En als je X op een pc wil draaien be my guest, maar noem je dan geen applefan

greetzz

Misschien wel AzzAte, maar de G3 emulatie was toch wel de grootste drempel voor ze. En verder, tja, de PC communitie is redelijk handig in problemen oplossen.

Denk even aan DVD firmware’s.

En wat betreft ‘mag niet’. Denk even aan de populariteit van napster en wie weet wat.

Mag ook niet. Gebeurt wel.

Ik ben erg benieuwd in ieder geval.

hey jaapjan,

dvd firmaware klopt en dat die gasten handig zijn klopt ook, waar halen ze het soms ook vandaan.
Ze hebben ooit geprobeerd de apple roms te kraken, helaas niet te doen, dus het geldt niet altijd.
Tja natuurlijk ben ik benieuwd of het ze gaat lukken.
Ik zal het zelf nooooit zo gebruiken, een apple is pas een apple als de hard en software gemaakt zijn door…

precies

greetzz

Emulatie is software is traag! Zeker de stap van PPC naar X86 en andersom. Komt door de verschillende architecturen. PPC is een RISC (Reduced Instruction Set Computing) platform en X86 een CISC (Complex Instruction Set Computing) platform. In het kort waar dit op neer komt is dat PPC gebruik maakt van korte eenvoudige instructies om iets uit te voeren en X86 gebruik maakt van lange, ingewikkelde instructies om iets uit te voeren.

Simpel voorbeeld:
PPC => 4x5 = 4 + 4 + 4 + 4 +4 = 20
X86 => 4x5 = 20

Voorbeeld is niet echt
PPC heeft geen vermenigvuldig instructie, alleen maar optellen. X86 kan dit wel. Echter het verschil is dat het sneller kan zijn om heel veel simpele instructies uit te voeren, dan een ingewikkelde. Kan ik hier niet helemaal goed illustreren.

De processoren zijn dus ook gericht en geoptimaliseerd (en de programmacode dus ook van MacOSX / Windows) voor die bepaalde instructie set. Als je heel veel ingewikkelde instructies op een PPC afstuurd die ie helemaal niet begrijpt dan moet ie dat eerst allemaal vertalen naar simpele instructies voordat ie het uit kan voeren. Het uitvoeren van veel kleine instructies op een X86 is daarentegen weer zo traag als dikke stront door een trecher, gewoon omdat ie daar niet voor gemaakt. De registers zijn te groot, veel overhead…etc.

Deze vertaling kost zoveel tijd, en de operating systemen gaan steeds meer vragen van een machine, dat dit nooit echt een passende oplossing is. Het is wel een interessante technologie, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden om een ‘Palm’ of ‘Gameboy’ te emuleren op je Mac/PC. Daar kan je dan software voor ontwikkelen, zonder dat je het apparaat zelf nodig hebt. Zo worden er momenteel al games voor de XBOX2 ontwikkeld op PowerMac G5 2x2Ghz, omdat de volgende XBOX gebaseerd zal zijn op een soort PPC.

Bottomline is dat software emulatie erg traag is en dat snelheid een zeer grote bottleneck vormt voor mensen om ergens mee te werken. We zijn allemaal gewend aan het feit dat dingen in een ‘blink of an eye’ zijn uitgevoerd…

Ach, misschien dat het idd nooit snel genoeg word.

Echter, je vergeet een aantal dingen die wel erg belangrijk zijn. (in je uitleg). De vertaling van PPC naar X86 is belangrijk natuurlijk. Terug hoeft naar mijn inzien trouwens niet…

[quote:dd0f2958b2]PPC naar X86 en andersom[/quote:dd0f2958b2]

Echter, wat veel gebruikt wordt in de emulatie wereld, in ieder geval op het voorbeeld wat jij hanteerd en op de x86 met x86 emulatie is het doorgeven van instructies naar de echte PC. Overigens helpt dit dus niet bij de G3 naar X86 emulatie.

Wat ook veel gebruikt wordt is JIT. Dat is waar jij het over hebt met vertalen denk ik…of niet. Bij NIET JIT wordt gewoon de processor nagedaan. Bij JIT worden de instructie zoveel mogelijk vertaald naar echte X86 instructies wat sneller is dan gewoon de processor emuleren.

Niet alleen dit, ook Caching van vertaalde instructie blokken helpt de performance natuurlijk best wel! Ook heel belangrijk bij emulatie.