Maakt Imac G5 meer "lawaai" dan Mac Mini?

wanneer ik een eenvoudig spelletje speel zoals "linklines" gaat mijn Imac G5 aardig wat geluid maken. Het cpu gebruik stijgt zelfs naar 82% (is dat normaal?)zie screenshots: http://maccie.macuser.nl/cpu.html Wanneer ik echter hetzelfde spel speel op een Mac Mini hoor ik vrijwel niets. Waarom maakt de Imac G5 meer lawaai? Moet de Mac Mini minder gekoeld worden of is er iets mis met mijn Imac?

Groetjes asimov

Imac G5 1.6 ghz 512 mbram
Mac mini 1.25 ghz 512 mbram

Duh zeker blond?

Ja een g4 geeft veel minder warmte af als een g5 pro cessor. de g4’s van tegen wordig zijn erg zuinig met energie… maar geloof me zet niet een g4 mdd naarst een g5 power mac want dan verliest die in geluids producie

dar bij komt ook nog eens de de mac minie heeft een laptop hd de imac een 5,5 inc die veel sneller draait een betere videokaart vaan dar dat hij mieer geluid maakt mmaar opzich vind ik het wel mee van llen het geluids overlast ik ben een powermac een pc en op mijn werk doe ik in omgevingen werken met meer dan 110Db geluiids productie . ik een imac toch erch stil zeker als je ituse ook op heb staan of een lawaaiege windows laptop er naast hoof ik de imac niet eens

sorry, ik weet niet wie jij voor blond aanspreekt, maar volgens mij kun jij de toetsen op je toetsenbord geeneens normaal vinden, wat een typefouten.............

[quote:b1bd004f43="candykane"]Duh zeker blond?

Ja een g4 geeft veel minder warmte af [b:b1bd004f43]als[/b:b1bd004f43] een g5 [b:b1bd004f43]pro cessor[/b:b1bd004f43]. [b:b1bd004f43]de[/b:b1bd004f43] g4’s van tegen [b:b1bd004f43]wordig[/b:b1bd004f43] zijn erg zuinig met energie[b:b1bd004f43]… [/b:b1bd004f43]maar geloof me zet niet een g4 mdd naarst een g5 power mac want dan verliest die in [b:b1bd004f43]geluids producie[/b:b1bd004f43]

[b:b1bd004f43]dar[/b:b1bd004f43] bij komt ook nog eens de de mac minie [b:b1bd004f43]heeft een laptop hd[/b:b1bd004f43] de imac een 5,5 [b:b1bd004f43]inc[/b:b1bd004f43] die veel sneller draait een betere videokaart [b:b1bd004f43]vaan dar[/b:b1bd004f43] dat hij [b:b1bd004f43]mieer[/b:b1bd004f43] geluid maakt [b:b1bd004f43]mmaar[/b:b1bd004f43] opzich vind ik het wel mee [b:b1bd004f43]van llen[/b:b1bd004f43] [b:b1bd004f43]het geluids overlast[/b:b1bd004f43] [b:b1bd004f43]ik ben een[/b:b1bd004f43] powermac een pc en op mijn werk [b:b1bd004f43]doe ik in omgevingen werken[/b:b1bd004f43] met meer dan 110Db [b:b1bd004f43]geluiids productie[/b:b1bd004f43] . [b:b1bd004f43]ik een imac toch erch stil[/b:b1bd004f43] zeker als je [b:b1bd004f43]ituse[/b:b1bd004f43] ook op heb staan of een [b:b1bd004f43]lawaaiege[/b:b1bd004f43] windows laptop er naast [b:b1bd004f43]hoof[/b:b1bd004f43] ik de imac niet eens[/quote:b1bd004f43]

Leer zelf eens Nederlands voordat je iemand voor “blond” uitmaakt! Ooit van zinsbouw en interpunctie gehoord? De ‘geluiids productie’ bij jou op je werk tast geloof wel meer aan. Sorry, maar dit kan echt niet hoor!

@bakvis: je was me voor, maar ik was ook druk aan het verbeteren...en ik mis er vast nog een heleboel! :lol:

hahaha maakt niet uit, zo'n muts mag best 2x aangesproken worden...... maar om toch nog enig antwoord op de vraag te geven, volgens mij heeft het inderdaad te maken met de warmteproductie, en alles wat gekoeld moet worden. de g5 gaat minder zuinig met energie om, en zet dus ook meer warmte om. dit was toch ook het probleem met de powerbooks, hier konden nog geen g5's in vanwege de enorme warmte die geproduceerd word?!

Dat hoge CPU gebruik ken ik, zelfs door een word document scrollen kost al snel 20 % cpu, op onze XP 2,5 P4 met office XP kost die amper 5 %, ik vind dit ook merkwaardig. Probeer anders het ingebouwde " Chess" eens, dan gaat ie naar 100 %..

[quote:8deef7f582="candykane"]Duh zeker blond?[/quote:8deef7f582]

Ik ben niet blond en al was ik het, de kleur van je haar heeft niets met je iq te maken. Zo, heb jij weer iets opgestoken vandaag.

Ik stel deze vraag om te leren van de antwoorden. Ik weet aardig wat van het OS maar erg weinig van de hardware. Toen ik zag dat dit simpele spelletje 82 % van de CPU in beslag nam dacht ik aan 3 dingen:

1. dit spel is misschien softwarematig erg kwistig met CPU capaciteit
  2. er is iets mis met mijn Imac
  3. de Mac mini die ik aan mijn vriendin heb gegeven is nog fantastischer dan ik dacht! Tsjonge wat is dat ding stil!

Door de antwoorden hier begin ik al iets meer inzicht in het geheel te krijgen…

asimov

[quote:7ce742ee81]... nog fantastischer dan ik dacht! Tsjonge wat is dat ding stil! ....[/quote:7ce742ee81] jja nou!! goeie dingetjes he! En minietjes zijn best snel :D :P

oh ja… en die mini heeft natuurlijk ook een extern voedingkje, ()
dat scheelt ook in de warmte en herrie (weer een ventilator minder)
Bij een dual G4 gaan de verschillende vents onafhankelijk van elkaar harder
en zachter lopen… zo nu en dan lijkt het wel als of er een vliegtuig opstijgt,
maar dat is dan een (diual) processor-intensieve taak :wink:
Ik zit ook graag in de mini stilte, desnoods net iets langer.

Ik weet erg weinig van hardware, maar ik zou denken dat als een 2,0gHz (of 1,8gHz) iMac 80% van zijn CPU ergens voor nodig heeft, je dat op de Mac Mini niet eens kan uitvoeren, of in ieder geval met veel slechtere kwaliteit :? 1,42gHz (van de Mini) is minder dan 80% van 2,0gHz. dan zou je dus op die iMac veel betere en snellere beeldjes moeten krijgen. Als dat niet zo is, is er inderdaad iets vreemds aan de hand.

Ik heb net een iMac besteld (20", wordt eind deze week thuisbezorgd!!! :smiley: ) maar ik hoor er hier op dit forum niet overwegend positieve geluiden over. Had ik dan toch een Mini moeten kopen? :o

Of was een Pentium 4 een beter keus geweest?

[quote:1654a34149]dar bij komt ook nog eens de de mac minie heeft een laptop hd de imac een 5,5 inc die veel sneller draait [/quote:1654a34149]

Blond? vertel eens waar je die harddisk vandaan hebt?

[quote:77847f4b3a="Kees24"]Dat hoge CPU gebruik ken ik, zelfs door een word document scrollen kost al snel 20 % cpu, op onze XP 2,5 P4 met office XP kost die amper 5 %, ik vind dit ook merkwaardig. Probeer anders het ingebouwde " Chess" eens, dan gaat ie naar 100 %..[/quote:77847f4b3a]

Troost je, we krijgen binnenkort net zo’n snelle processoren als de XP gebruikers… :smiley:

[quote:55d74d3a37="Beethoven"]Ik heb net een iMac besteld (20", wordt eind deze week thuisbezorgd!!!!!!!! :D ) maar ik hoor er hier op dit forum niet overwegend positieve geluiden over. Had ik dan toch een Mini moeten kopen? :o[/quote:55d74d3a37] :? mini = mooi en prima, en iets bijzonders (-maar met scherm erbij duurder) :P iMac 20" = heel mooi en iets bijzonders (-en veel sneller)

voor ‘erbij’ is de mini het mooist -en meer dan snel genoeg voor de iApps. :apple:

[quote:55d74d3a37=“Kees24”]Dat hoge CPU gebruik ken ik, zelfs door een word document scrollen kost al snel 20 % cpu, op onze XP 2,5 P4 met office XP kost die amper 5 %, ik vind dit ook merkwaardig. Probeer anders het ingebouwde " Chess" eens, dan gaat ie naar 100 %…[/quote:55d74d3a37]
Het is natuurlijk niet een verdienste om, als de gebruiker iets doet op zijn computer, hier zo min mogelijk proccesorkracht op los te laten. (was lang de filosofie bij win) Appeltjes reageren lekker fel
Als je gaat vergelijken:
:? de mini pc heeft gaatjes om warmte kwijt te raken nodig… (en ze scheppen niet op over de snelheid)
:stuck_out_tongue: de mini apple is al succesvol enorm opgevoerd, zonder problemen of hitte
:o De G4 proccesor zou 700 keer minder energie verstoken dan de konkurent
:apple: zo slecht zijn de appeltjes dus niet, want ze voelen lekker snel aan.

[quote:6e6700d57f="Beethoven"]

Ik heb net een iMac besteld (20", wordt eind deze week thuisbezorgd!!! :smiley: ) maar ik hoor er hier op dit forum niet overwegend positieve geluiden over. Had ik dan toch een Mini moeten kopen? :o[/quote:6e6700d57f]

Beethoven, even voor de duidelijkheid, ik ben super tevreden met mijn Imac. Hij is heel stil, het viel me alleen op dat bij dit spel de ventilator flink tekeer gaat en dat de mac mini volledig stil blijft. Met de uitleg gegeven door verschillende mensen hier ben ik gerustgesteld hoor!

asimov

[quote:9d6671e062="viv"] voor 'erbij' is de mini het mooist -en meer dan snel genoeg voor de iApps.[/quote:9d6671e062]

Juist, dit is de kern van de zaak denk ik, voor mensen die vooral willen internetten, mailen en de iApps gebruiken is de mini een droomappeltje… Volgens mij valt 75% van alle computergebruikers hieronder en dus is de mini de ideale switch-mac.