Maakt OS X een "bootlog" aan?

Ik heb ooit eens een patch uitgevoerd zodat ik tijdens het opstarten van OS X een hele preek in ACSII voorbij zie komen i.p.v. het gebruikelijke grafische scherm met de pizza.

Ik wil al deze informatie die voorbij vliegt wel eens op mijn gemak (achteraf) bekijken omdat ik ook wat foutmeldingen zie.

Worden al deze zaken, die ik tijdens het opstarten zie, ook nog ergens op de harde schijf opgeslagen in een of ander bootlog en zo ja, waar staat dat?

/var/log/system.log

Als het goed is worden al deze gegevens op geslagen in:

[b:25eed5ee8e]private/var/log/system.log[/b:25eed5ee8e]

Je zou ook in Terminal.app het commando :[b:25eed5ee8e] /sbin/dmesg[/b:25eed5ee8e] kunnen geven en de output eens bekijken.

Meer informatie over [b:25eed5ee8e]dmesg[/b:25eed5ee8e] vind je in : [b:25eed5ee8e]man dmesg[/b:25eed5ee8e]

succes

edit: wanneer je geen zin hebt om de man-pages in Terminal.app te bekijken zou je deze applicatie eens kunnen overwegen:
http://www.clindberg.org/projects/ManOpen.html

system.log kan je lezen door Console in map Hulpprogramma's te starten. Klik op de knop Logbestanden en kies system.log of /var/log/system.log. Je hoeft geen Terminal te gebruiken om de logs te lezen.

Bedankt voor de reakties. Heb het eens bekeken allemaal, reuze interessant maar voor meer dan de helft abacadabra voor een ex-Windows gebruiker. :-P