.mac-account nodig voor iChat?

Klopt het dat iChat (en ook de iTunes-store) alleen werkt als je zo'n betaald abonnement op .mac hebt? Of is dat wat anders dan een Apple-account?

Beetje flauw als je voor iTunues behalve de liedjes ook nog eens een abonnement/account van E99,- moet kopen…

een .mac account is verschillend van een apple-account (id).

Apple-id is gratis en vereist voor itunes music store.
.mac account is niet gratis, maar je kan een 60 dagen trial aanvragen, waarna je het emailadres gratis kunt blijven verdergebruiken voor ichat. (maar als je niet betaald heb je de andere .mac zaken niet meer natuurlijk)

iChat kun je ook gebruiken met een gratis AIM account. Je kan ook een gratis proefabbo nemen op .Mac. Na een maand zal dit account verwijderd worden maar het is dan wel mogelijk om deze naam voor je iChat te gebruiken.

beetje offtopic

Ik heb ooit eens een apple id gehad … waar kan ik dan checken / vinden?

Met andere woorden: voor iChat heb je [b:baddba8821]geen[/b:baddba8821] volledig .Mac account nodig en een account voor de iTunes Music Store heeft niets met .Mac te maken.

Wil je een buddyname/screenname voor iChat/AIM zonder ‘@mac.com’ ga dan naar https://my.screenname.aol.com

Wil je graag een naam met ‘@mac.comdan doe je dat hier - de eerste 60 dagen zijn alle .Mac toeters en bellen te gebruiken, daarna - indien je niet gaat betalen - is je ‘naam@mac.com’ enkel een buddyname voor iChat (die op elk gewenst moment weer is te koppelen aan een volwaardig account, of als extra email adres aan een ander account).

Een Apple-ID voor aankopen in de iTunes Music Store (en Apple Store) is aan ELK gewenst emailadres te koppelen, dus ook aan een .Mac adres.

Je Apple-ID is dus een emailadres en een wachtwoord. Ben je het wachtwoord kwijt… dan geeft Apple hier oplossingen voor tijdens het inloggen (op bijvoorbeeld de Apple Store)… Heb je geen idee meer welk emailadres je hebt gebruikt? Blader dan even door je emailarchief (mocht je dat hebben), of start een nieuwe Apple-ID onder je emailadres en kijk of Apple dit accepteerd of aangeeft dat het al een Apple-ID is.

Een .Mac account is wel een volledig Apple ID en te gebruiken op de iTunes Music Store en de Apple Online Store. Maar andersom is niet elk Apple ID automatisch een .Mac account.

Met een actief .Mac account heb je in iChat de mogelijkheid om je chats te versleutelen, zodat ze niet af te luisteren zijn door anderen. Zonder actief .Mac account kan je natuurlijk wel gewoon blijven chatten, alleen de encryptie werkt dan niet meer, want daar worden de .Mac servers voor gebruikt.

Dank allemaal voor alle uitgebreide reacties!! Precies wat ik zocht! Mooi toch, zo'n forum ;-)

ps: Cherrymac, nu ik dankzij alle reacties wist waar ik naar moest zoeken, vond ik op http://www.info.apple.com/support/howtoid.html allerlei nuttige info, oa ook wat te doen als je je wachtwoord bent vergeten enzo