Mac-adres kopiëren naar Airport Express

Vooraf: met de zoekfunctie heb ik geen antwoord op mijn vraag gevonden ...

In mijn iMac G5 heb ik een airport extreme kaart geplaatst.
Daarnaast heb ik een Airport Express gekocht.
Mijn provider is Chello. De modem is een Motorolla. Die is met een utp-kabel met de AE verbonden.

Het is me nog niet gelukt om draadloss te internetten.
De Chello helpdesk had mijn toegang voor de airport ingesteld, maar dat leidde tot niets.
Toen ik weer van de ‘oude’ vaste verbinding gebruik wilde maken, herkende Chello me niet meer.
De helpdesk heeft me opnieuw ingesteld en geadviseerd om het Mac-adres van de iMac te kopiëren naar Airport Express. Dan kan ik altijd tussen wifi en vast switchen. De AE-assistent voorziet daar niet in.

Welke handelingen moet ik verrichten?
Weet iemand hoe het komt - terwijl volgens het diagnose programma alle instellingen goed zijn (dus op groen staan) - ik toch niet kan internetten?

Wie heeft ook Chello en kan draadloos internetten met Airport-hardware? Bruikbare tips voor me?

Groeten, Sundance

ik heb een voorstel, heb je een netwerkkabel? je doet het volgende (ik heb het al geprobeerd met telenet in belgie met een motorolla modem) je plucht de utp kabel in je AE en je neemt die andere netwerkkabel en je verbind de ae met je imac. je reset je modem eens en je kan eventueel je modem eens uittrekken! nadat zal het misschien wel lukken. de reden waarom ik je die netwerkkabel heb laten nemen is de volgende: als je kan surfen met kabel, dan is het gewoon kwestie van instellen voor het draadloos netwerk

ggrreeeetzzzz

[quote:e19c72e2ca="WouterReyntjens"]je plucht de utp kabel in je AE en je neemt die andere netwerkkabel en je verbind de ae met je imac.[/quote:e19c72e2ca] Dit gaat niet werken, want de Airport Express heeft maar 1 netwerk poort.

[quote:e19c72e2ca=“sundance”]De helpdesk heeft me opnieuw ingesteld en geadviseerd om het Mac-adres van de iMac te kopieeren naar Airport Express. Dan kan ik altijd tussen wifi en vast switchen. De AE-assistent voorziet daar niet in. [/quote:e19c72e2ca]
Dat klopt. Het MAC adres van een Airport Express of Airport Extreme kun je niet softwarematig instellen. Je zult dus toch door Chello de boel moeten laten resetten.

Ik zou proberen om draadloos contact te leggen met de Airport Express via het Airport-hulpprogramma. Als dat lukt, dan weet je in ieder geval dat het traject tussen de Airport Express en de iMac goed is.
Daarna de internet kant instellen:

• Op de tab “Internet” kies je voor “Verbind via Ethernet”
  • Bij “Configureer” kies je voor “Via DHCP”
  • Eventueel vul je nog iets in bij “ID DHCP-client” indien dat voor Chello noodzakelijk is.

is er bij een ae geen poort voor een modem? en is er ook geen netwerkpoort voor meerdere pc op aan te sluiten???

greetzzz

Nee. De Airport Express heeft 1 netwerk poort. Die kun je gebruiken om aan te sluiten op je kabel of ADSL modem. Maar je kunt 'm ook gebruiken als uitgaande poort om andere apparaten te koppelen aan een draadloos netwerk.

Klinkt een beetje complex, maar dat komt omdat de Airport Express een zeer intelligent apparaat is met ontzettend veel mogelijkheden.

ah oke, ik had het mis, thx voor de correctie

greeetzzz

Tot zover: bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

@macpro
Voordat ik weer terug ging naar een vaste verbinding (waardoor ik nu weer kan internetten en deze vragen kan stellen …) had ik alle instellingen voor Airport gerealiseerd.
Het diagnostich programma had alle criteria op groen staan, maar internetten was nog steeds niet mogelijk.
Om nu weer Airport in te stellen zal ik dus opnieuw met Chello contact moeten opnemen om mijn Mac-adres in AE door hun te laten herkennen. Vandaar dat ik hoop dat ik het Mac-adres van mijn iMac kan overzetten naar AE, waardoor bij eventuele storingen het opnieuw internetten met de vaste verbinding mogelijk is zonder weer Chello-helpdesk te moeten bellen. Ingewikkeld, he?

heb je al eens geprobeert om de utp kabel in je ae te steken en dan eens je modem te resetten en even te w8en??? try it

greeetzzz

Okay, ga ik proberen.

laat je mij iets weten als het gaat????

thx

greeetzzz

Het ligt niet aan je installatie maar aan je provider. Je probleem klinkt namelijk hetzelfde als het probleem dat ik had met @home. [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=564646#564646]Dit was de oplossing[/url]. Hierna zal het werken, maar perfect is het niet. en klagen bij de provider heeft ook geen zin, omdat routers niet ondersteund worden (iig bij @home).

Succes!

Hier zijn al vele draadjes over. Hier is er een: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=502774&highlight=chello+airport#502774

Heb hetzelfde probleem gehad. Eerdte belletje aan chello leverde een onvriendelijke hork op die niet bereid was het geregistreerde mac adres te wissen/veranderen. Hij was bang dat de airport meerdere computers van internet zou voorzien. Na vele pogingen een oplossing te zoeken zonder resultaat, belde ik nogmaals met Chello waar een zeer vriendelijke medewerker het geregistreerde MAC-adres van de desktop wiste. Zodat ik me nogmaals kon aanmelden via de Airport. Dus; blijf bellen en blijf 'lastig' en laat niet afschepen. Succes!

[quote:45b9e047af="Funqtion"]Het ligt niet aan je installatie maar aan je provider. Je probleem klinkt namelijk hetzelfde als het probleem dat ik had met @home. [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=564646#564646]Dit was de oplossing[/url]. Hierna zal het werken, maar perfect is het niet. en klagen bij de provider heeft ook geen zin, omdat routers niet ondersteund worden (iig bij @home).[/quote:45b9e047af]

Bridgen is natuurlijk geen oplossing, hooguit een lapmiddel. Ook ik heb AtHome en dus ook dat DHCP-probleem met mijn Airport Extreme. Maar tot nu toe is het me nog altijd gelukt om de boel met handmatige settings (ipv DHCP) aan de praat te krijgen.

Helaas, helaas, Ik zit weer op mijn vaste verbinding te internetten. De Chello-helpdesk was bijzoder vriendelijk. Ze hebben tot 4 keer mijn mac-adres moeten resetten, zonder gezeur:

1. van vast naar Airport
  2. weer terug toen dat niet lukte zodat ik via de forums om hulp kon vragen
    3, toen weer naar Airport, maar ook toen had ik geen succes
  3. en de laatste keer weer naar vast, zodat ik nu weer online ben.

Dus geen problemen met Chello. Alleen lukt het nog steeds niet!
Ik zal morgen weer nieuwe pogingen ondernemen.
Misschien dat er uit onverwachte hoek een oplossing komt: ik krijg morgen een UPC-monteur op bezoek die UPC-telefonie komt installeren. Ik krijg dan een nieuwe splitter en waarschijnlijk ook een andere modem.
Een tweede poging kan ik wagen door handmatig het ip-adres in te vullen, zoals Esquare aangaf.

Wordt vervolgd.

Op zich al een goede reden om geen fucking Chello te nemen! Het rare is dat Chello tegenwoordig ook meerdere computers toestaat, dus dat MAC adres gedoe is volledig achterhaald, maar nee hoor, toch lekker doorkutten daar bij Chello.

Het werkt echter wel; 'k heb al vaker mensen hiermee geholpen. Vaak moet je een paar keer bij http://provisioning.upc.nl/ jezelf aanmelden, dezelfde handeling doen en op ok klikken; het lijkt of ie niet altijd de invoer van het MAC adres goed pakt, ook al staat het wel als zodanig op die site. Dan nog een keer of twee je AirPort even resetten (stroom er 10 seconden afhalen), en je zult zien: op een gegeven moment werkt het! Gewoon met TCP/IP Via DHCP, niks handmatig. Da’s alleen maar extra ingewikkeld, zeker als je er nog andere computers op wilt laten werken, bv een bezoeker met zijn laptop.

YES!! Het is gelukt!!

Na tig pogingen, heb ik het volgende gedaan.
Alles aangesloten. De helpdesk van Chello laten checken dat ze verbinding hebben met mijn modem terwijl AE via de utp-kabel verbonden is met de modem. Hierdoor kan het MAC-adres van AE worden gelezen en bij Chello worden geregistreerd.
Alles staat dus aan (iMac, AE en Chello-modem).
En dan komt het: met een paperclip AE gereset. Indrukken tot de LED begint te knipperen. Vervolgens met de AirPort-configuratie-assistent een nieuwe aanmelding van AE doen. (De meest simpele vorm, dus geen WPA, hoewel minder veilig).

Hierna kan met Airport een internetverbinding worden geactiveerd, waarna ik het wereldwijde web op kan.

Het klooien heeft me meer tijd en telefoontjes gekost dan ik van Apple verwacht had, maar dat schijnt mede aan Chello te liggen.

Enfin, het resultaat telt. :smiley: :smiley: