Mac als fileserver voor Windows & MacOSX

Ik wil graag in een fileserver opzetten voor een Mac en Windows netwerk. Bij voorkeur een MacMini. Nu heb ik al wat lopen experimenteren met de ingebouwde "Windows-deling" in MacOSX, maar dat stelt niet zo veel voor heb ik het gevoel. Het moet een fileserver worden die ook van thuis uit te breiken is. De internetverbinding is zeer snel (3250 Kbyte/sec down - 1280 Kbyte/sec up), dus daar zit zeker geen probleem. Maar zijn er misschien Open Source applicaties waarmee een degelijk windows netwerk opgezet kan worden op de Mac? Liefst wil ik geen software installeren op de client machines.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Tips zijn zeer welkom.

Ik heb hier een Mac Mini staan als file- en webserver. Er zitten 2 XP machines op en 1 PB. Alles draait als een zonnetje. De filetransfer is zelfs sneller dan mijn oude XP fileserver (ook op de winsows machines) ondanks de langzamere harddisk.

Geinstalleerd: Apache, PHP, MySQL en Sharepoints om mijn Samba shares te beheren.

We hebben al een MacMini als webserver, en we willen er een bij als fileserver. Dus in wezen moet ik alleen Sharepoints installeren om meer controle te hebben over het samba netwerk?

Ja, meer is er niet nodig.

Ok, te gek.

Bedankt voor je reactie.

In feite heb je zelfs Sharepoints niet nodig, want je kan alles zelf aanpassen in je smb.conf Ik zou dat eerder aanraden als je het gaat gebruiken voor professionele doeleinden, omdat je dan precies weet wat je aan het doen bent. Met Sharepoints is het maar een beetje gissen welke settings hij nu [i:7856fc2afa]precies[/i:7856fc2afa] instelt en hoe.

[quote:8042d90ea1="wout"]Ik wil graag in een fileserver opzetten voor een Mac en Windows netwerk. Bij voorkeur een MacMini. Nu heb ik al wat lopen experimenteren met de ingebouwde "Windows-deling" in MacOSX, maar dat stelt niet zo veel voor heb ik het gevoel. Het moet een fileserver worden die ook van thuis uit te breiken is. De internetverbinding is zeer snel (3250 Kbyte/sec down - 1280 Kbyte/sec up), dus daar zit zeker geen probleem. Maar zijn er misschien Open Source applicaties waarmee een degelijk windows netwerk opgezet kan worden op de Mac? Liefst wil ik geen software installeren op de client machines.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Tips zijn zeer welkom.[/quote:8042d90ea1]

Hou er rekening mee dat SMB filesharing via internet heel riskant is… Er zijn oplossingen die SMB tunnelen via SSH maar die werken niet allemaal even goed. SMB via SSH kan je niet in combinatie gebruiken met lokale file sharing. Zie ook http://www.blisstonia.com/eolson/notes/smboverssh.php

Als je over internet wil gaan delen kan je beter gewoon FTP gebruiken. Eventueel in combinatie met SMB voor over het lokale netwerk.

Maar dat is het em eigenlijk. Als je via FTP zou werken is het nut van een centrale server een beetje overbodig. Mensen die vergeten hun bestanden te uploaden. verschillende versies van hetzelfde bestand ontstaan. Is een soort van iDisk misschien een oplossing? Die werkt toch ook met PC en Mac. Maar dan natuurlijk wel met de installatie van een kleine applicatie.

Een WebDAV oplossing dan?

Hier staan alle tips over het inrichten van een Mac Mini als server. Waarom heb ik die link niet meteen gegeven? 8)

[quote:89751d27b8="wout"]Maar dat is het em eigenlijk. Als je via FTP zou werken is het nut van een centrale server een beetje overbodig. Mensen die vergeten hun bestanden te uploaden. verschillende versies van hetzelfde bestand ontstaan.[/quote:89751d27b8]

Waarom zou dat met FTP anders zijn dan met SMB? Natuurlijk moeten de gebruikers consequent zijn met het updaten naar de server en versies bijhouden. Maar dan moet ook met SMB.

Via SMB kunnen ze toch rechtstreeks op de server werken... Dat is in wezen toch hetzelfde als een appletalk newerk?

WebDav klinkt goed :slight_smile:
Ff uitchecken.

Kan met FTP ook ;)

Doe maar eens Connect to server in de Finder. En dan naar een FTP-server connecten.

Kan ook met FTP ja maar daar kan je weer niet op werken.

Heb net Webdav geinstalleerd en moet zeggen dat het lekker draait. Krijg het alleen niet voor elkaar dat je ook vanaf een windows client kan inloggen.

[quote:68159c1849="wilko"]Kan met FTP ook ;)

Doe maar eens Connect to server in de Finder. En dan naar een FTP-server connecten.[/quote:68159c1849]

Lukt me niet over FTP. Alleen met AFP. Hij geeft een error -43.