Mac-app Foto's een beetje beperkt?

Hoi,

Normaliter sla ik foto’s van camera/iPhone altijd gewoon op in een map, 1 map per dag/activiteit, dus mapnaam beginnend met 20170826 gevolgd door een naam van activiteit. Tot zo ver mijn manier van archiveren.

Nu wou ik Foto’s eens na jaren weer gebruiken, omdat Apple’s Foto’s zo goed de locaties (GPS) kan weergeven en ik voor diaweergave van onze vakantie zo kan instellen met favorieten. Alle foto’s zijn dit keer gemaakt met enkel iPhones. Alle vakantiefoto’s laten zien is ook weer te saai. Prima, Foto’s bevalt goed qua snelle bewerking en locatie terugzien.

Maar dan moet je niet Adobe Indesign gaan gebruiken om vakantie-fotoalbum te opmaken. Het valt mij dan erg vies tegen.

• Rechtstreeks drag & drop werkt niet zonder foutmelding. Vroeger met iPhoto lukte het wel, ook rechtstreeks bewerken in Photoshop en opslaan zonder te kopiëren. #fail

• Oké, dan maar exporteren. Per dag of activiteit foto’s selecteren en slepen naar map op bureaublad → aanmaakdatum / bewerkingsdatum van bestanden wijzigen allemaal naar het moment van exporteren en dat wil ik juist niet. Pfff…

Hoe kan ik al die foto’s in Foto’s exporteren naar een Finder-map met behoud van gegevens?

Ik gebruik de app PhotoSync en upload de foto’s in mijn geval naar de NAS.
Ik ben al langer klaar met Apple en alles wat iCloud, Foto, en online opslag heet.
Lekker alles in eigen beheer.

De metadata blijft gewoon staan in de foto’s. Maar je mappen werken niet op dezelfde manier. Je zult waarschijnlijk opnieuw albums moeten aanmaken in Foto’s.

Dat kun je een flop vinden, maar dan moet je ook gewoon consequent één programma blijven gebruiken en niet switchen tussen Adobe en Apple software.

De datum van opname staat ín de foto opgeslagen (EXIF). Die blijft bewaard bij exporteren vanuit Foto’s. De datum van het bestand zelf (in de Finder) is niet relevant. Als je die desalniettemin toch hetzelfde wilt hebben als de schietdatum, kun je exiftool gebruiken.

[quote=vuurvreter url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-fotos-een-grote-flop/#post-3090788 time=1503751102]
Ik ben al langer klaar met Apple en alles wat iCloud, Foto, en online opslag heet.
Lekker alles in eigen beheer.[/quote]

Hmmm lekker lekker… Hmmm lekker zelf micro friemelen en denken dat je een systeembeheerder bent, hmmm.

Thanks for all.

Klopt, @Q-collective. Maar ik ben ook consequent met afdrukcentrale voor fotoalbum. (geprinte versie)
Vandaar dus even nu Indesign/Photoshop erbij.

Sinds 2010 maak ik geen Apple fotoboeken meer, wegens verhouding prijs & kwaliteit. Anders had ik het nu ook wel in Foto’s willen opmaken, wegens gebruiksgemak.

Ja, na dit project ga ik weer terug naar mijn normale manier van archiveren. Handmade dus.

[quote=Shmoo url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-fotos-een-grote-flop/#post-3090797 time=1503752131][quote=vuurvreter url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-fotos-een-grote-flop/#post-3090788 time=1503751102]

Hmmm lekker lekker… Hmmm lekker zelf micro friemelen en denken dat je een systeembeheerder bent, hmmm.

[/quote]
Ach @Shmoo, ik heb hele andere gedachtes :stuck_out_tongue:
Maar heb nu wel alles in eigen hand zonder dat Apple het verkloot :sunglasses:

[quote=vuurvreter url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-fotos-een-grote-flop/#post-3090788 time=1503751102]Ik gebruik de app PhotoSync en upload de foto’s in mijn geval naar de NAS.

100% gelijk, doe ik ook al meer dan 10 jaar.
Laat Schmoo maar lullen.

Wat verkloot Apple dan?
Inderdaad, voor mapjes-mensen is er een goed alternatief: Windows.

Windows? No thanks, never!
Enige allerbeste ‘windows’ voor mij zijn die doorzichtige platen in huizen en gebouwen. :wink:

@GoeieDag Mappenstructuur in Finder bevalt mij wel, hoor, het is meer dat Foto’s-app. Dat Apple-verkloten-deel hierboven wordt waarschijnlijk gedoeld op overgang van iPhoto naar Foto’s, met andere ‘interne’ mappenstructuur. Ook mede daarom hou ik het in eigen beheer, ook met NAS.

Je kunt ook eens naar deze app kijken.

Op de site van de indie developer is een trail versie te vinden. Ik gebruik deze app vooral om albums met inspiratiebronnen mee te maken voordat ik aan nieuwe projecten begin. Vooral het importeren vind ik geweldig. Je kunt voor elk album zeg naar een soort smart-folder aanmaken op je desktop (of waar dan ook) en gooi je dan een foto in die folder dan wordt deze automatisch toegevoegd met de bijbehorende tags aan het album zonder de app te openen.

https://itunes.apple.com/nl/app/pixave-the-smartest-image-organizer/id924891282?mt=12

[quote=GoeieDag url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-fotos-een-grote-flop/#post-3090804 time=1503754140]Wat verkloot Apple dan?
Inderdaad, voor mapjes-mensen is er een goed alternatief: Windows.[/quote]

Al mijn technische foto’s hou ik toch ook onder osX in mappen. Lekker Windows-style :wink:

Ik gebruik mijn computer enorm veel voor technische foto’s, zowel werk als hobby gericht, maar als ik ze in de foto’s app gooi, ziet het er mij uit als vervuiling van mijn reis- en hondenfoto’s.

Nu als eerlijk moet zijn heb ik ook nog niet genoeg tijd gemaakt om mij te verdiepen in de foto’s app.

Daar hebben ze trefwoorden voor uitgevonden: geef bijvoorbeeld je reisfoto’s het trefwoord „Reis” mee, je hondenfoto’s het trefwoord „Hond”, en je technische foto’s, „Technisch”. Wil je alleen je reisfoto’s zien, dan typ je in het zoekveld het woord „reis” en heb je al je reisfoto’s bij elkaar; wil je dit vaker, dan maak je een slim album dat alle foto’s met het trefwoord „Reis” weergeeft.

Het voordeel hiervan boven mappen is dat je een foto meerdere trefwoorden kunt geven: een foto van een hond op reis¹ zal dan dus opduiken wanneer je zoekt op „Hond” maar ook wanneer je zoekt op „Reis” — en je kunt zelfs bijvoorbeeld een slim album maken dat alléén foto’s van honden op reis weergeeft, dus niet andere reis- of hondenfoto’s.

¹ Maakt die hond dan selfies of zo?

Zelf je foto’s in hiërarchische mappenstructuren beheren. De Yahoo versus de Google manier. We weten inmiddels hoe het is afgelopen. :slight_smile:

The word “yahoo” is a backronym for “Yet Another Hierarchically Organized Oracle”.

[quote=SvS url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-fotos-een-grote-flop/ time=1503746727]Alle vakantiefoto’s laten zien is ook weer te saai. Prima, Foto’s bevalt goed qua snelle bewerking en locatie terugzien.

Maar dan moet je niet Adobe Indesign gaan gebruiken om vakantie-fotoalbum te opmaken. Het valt mij dan erg vies tegen.[/quote]

Moet je titel dan niet zijn “Adobe InDesign een grote flop?!” ?

@koen Touché! (y)
Voor Indesign vooralsnog geen volwaardig alternatief (zakelijk gezien) dus… en omdat ik beroepsmatig alle vrijheid ben gewend van indesign zonder tegen opmaakbeperkingen aan te lopen van diverse fotosoftware met hun eigen templates voor consumenten, maak ik daarom albums liever zelf. Samenwerking met Foto’s had dus beter gekund. In het verleden met iPhoto kon 't wel. Dus denk toch schuld van beide partijen. Soms bij grote updates wprden waardevolle handigheden weggelaten.
Maar na afronding van project sla ik map met fotos graag op nas en externe HD op voor opslagruimtewinst. En hier kwam ik dan op het bovengenoemde export-probleem. Intussen vandaag maar begonnen aan album met findermappen en na afronding alles op NAS. Over tien jaar boeit het niet op welke dag ik was geweest en waar…

Jou misschien niet, maar ik ben zo iemand die (soms veel) moeite doet om de juiste datum en plaats op foto’s te plakken precies omdat ik dat wél later ook nog wil kunnen weten.

Daarom dus dat mooie, gedrukte fotoalbum met wat tekstuele details erbij :wink:

En details in Foto’s.app… geen garantie dat deze over 10 jaar nog werkt, kijk maar naar degelijke iPhoto. Nog steeds zonde. Die was toch wel beter ingericht qua mogelijkheden en wat uitgebreider voorkeuren. Voorbeeld om wat te noemen: infovenster met fotogegevens/GPS kaart, waarom moet dat steeds los en niet in linkerkolom?

Daar hebben ze trefwoorden voor uitgevonden: geef bijvoorbeeld je reisfoto’s het trefwoord „Reis” mee, je hondenfoto’s het trefwoord „Hond”, en je technische foto’s, „Technisch”. Wil je alleen je reisfoto’s zien, dan typ je in het zoekveld het woord „reis” en heb je al je reisfoto’s bij elkaar; wil je dit vaker, dan maak je een slim album dat alle foto’s met het trefwoord „Reis” weergeeft.

Het voordeel hiervan boven mappen is dat je een foto meerdere trefwoorden kunt geven: een foto van een hond op reis¹ zal dan dus opduiken wanneer je zoekt op „Hond” maar ook wanneer je zoekt op „Reis” — en je kunt zelfs bijvoorbeeld een slim album maken dat alléén foto’s van honden op reis weergeeft, dus niet andere reis- of hondenfoto’s.

¹ Maakt die hond dan selfies of zo?[/quote]

Da’s inderdaad het voordeel van die trefwoorden, de hond blijft in 90% van de gevallen trouwens thuis als ik op reis ben :wink:

Nu die technische foto’s kunnen wel in de foto’s app maar…
Ik ga even een voorbeeld geven hoe is werk bij toestellen, werven is nog een ander verhaal.

• ik maak voor elk toestel een map
  • in die map zitten submappen: demontage, revisie, bekabeling, montage,…
  • pdf’s, en andere documenten zoals elektrische schema’s enz zitten mee in deze mappen.
  • één toestel kan vaak 3000 foto’s opleveren.

De bedoeling is dan ook, om later bij een soortgelijk toestel alle foto’s en documenten op volgorde van tijd te kunnen bekijken om een toekomstige revisie sneller te laten verlopen. Het is dus ook niet de bedoeling als ik een foto open heb, dat ik dan nog elders naar een PDF moet zoeken.

Ook vind ik het leuk om gewoon in een scherm naar al mijn gewone foto’s te kijken om even terug te blikken bepaalde periode’s, gewoon naar alles kijken zonder dat je op trefwoorden moet zoeken. En dan ff door 3000 foto’s van industriële machines of werven scrollen bederft de pret.

Wat bijvoorbeeld wel handig kan zijn, maar die mogelijkheid heb ik niet gevonden in foto’s, is het werken met verschillende “accounts”. Zo zou ik dan met de ene account mijn normale foto’s hebben, met een andere account foto’s van machines, en met nog een andere de foto’s van werven. Dit zou in principe kunnen door andere gebruikersaccounts aan te maken in Mac OS, maar dan ben ik al pakweg mijn agenda kwijt (dat valt op de lossen maar is niet handig).

Voor echt grote projecten gebruik ik nu wel google foto’s, dan maak ik voor het betreffende project een nieuwe google account aan, en kan ik daarin alle foto’s zetten, maar dan zit je uiteindelijk met een heleboel emailadressen.

Overigens haalt SVS ook een groot hekelpunt van mij aan, je kan niet vanuit de foto’s app naar een andere app slepen. Dit moet via het bureaublad gebeuren. En ondanks het feit dat mijn bureau steeds vol rommel ligt, heb ik een hekel aan een bureaublad vol pictogrammen op mijn computer.

Na er enige tijd mee bezig te zijn, begin ik de foto’s app wel leuk en handig te vinden, maar er is nog vééééél ruimte voor verbetering en uitgebreidere functies.

Ik hou zelf ook simpel. Privé en ‘zakelijke’ foto’s (dus bijv. zoals productfoto’s) strikt gescheiden. Daarom ook erg blij met Quick View (met [spatiebalk]) in Finder! (y)

Desktop is bij mij vaak ook gewoon leeg. Wil ik gewoon ook. We hebben nu immers een handige Findervenster met linkerkolom waar je in kunt navigeren. Soms even tijdelijke map(pen) op desktop, met bedoeling die binnen paar dagen te ‘opbergen’.

Dit snap ik niet. Ik had tijdelijk ook twee macOS-user-accounts. En op beide had ik zelfde agenda’s geladen. Ik moet wel zeggen, het is allemaal via iCloud / Google Agenda.