Mac App store zo goed als dood?

Au.

Dat is wel erg weinig, hoewel ik moet zeggen dat wanneer die mogelijkheid bestaat ik apps ook altijd buiten de store koop. Meer geld voor de ontwikkelaar (en meer contact met hem/haar in het geval van problemen), een liberaler (en sneller) updatebeleid en geen sandboxing. Maar ik had niet verwacht dat de App store zo’n zieltogend bestaan zou leiden.

Hopelijk is de aandacht hiervoor ook voor Apple een teken om eens kritisch naar de Mac App Store te kijken.

En wat zijn de cijfers zonder de Mac App Store?

Het is lastig vergelijken omdat je die niet weet en ook niet meer kunt weten. Je staat immers al in de Mac App Store en hebt daardoor al de nodige exposure gehad. De vraag of de Mac App Store beter is dan een eigen store wat verkopen betreft is nog steeds onbeantwoord. Zonder MAS moet je al die infrastructuur zelf opzetten en je zult waarschijnlijk met diverse partijen in zee moeten. Hoe hoog zijn die kosten in vergelijk met de MAS en loont zich dat dan? En zo zijn er meer vragen te bedenken.

Wat deze discussie vooral laat zien is de beperking die ontwikkelaars hebben wat bedrijfskunde betreft.

In het geval van Redacted bestond de marketing uit één tweet, die vervolgens door Product Hunt werd opgepikt. Hoe representatief zoiets is, kun je niet zeggen. Maar dit voorbeeld geeft wat meer context.

Er zijn natuurlijk belangrijke verschillen tussen de iOS app store en de Mac app Store. Mac-apps worden doorgaans op een andere manier en om andere redenen gekocht, schat ik zo in. Ik gebruik de tekstverwerker Mellel bijvoorbeeld al sinds 2002, Bookends (bibliografische database) ook sinds ongeveer die tijd. Daarmee heb je een veel langduriger relatie met een ontwikkelaar en kan zo’n ontwikkelaar het zich eenvoudiger veroorloven om de MAS te mijden. Een aantal (Panic, Smile) zijn de afgelopen tijd ook uit de MAS vertrokken omdat het ze eerder hinderde dan hielp dat ze a) 30% mochten inleveren en b) twee parallelle update-trajecten in stand moesten houden. Dat heeft de MAS kennelijk niet veel goeds gedaan.

Dat ook maar het gaat in dit geval al fundamenteel mis met de vergelijking. Ze gebruiken simpelweg de verkeerde cijfers. Het is algemeen bekend dat Apple de top-lijsten heeft aangepast om te zorgen dat minder bekende apps er ook op komen te staan. Dit was namelijk een tijdlang de grootste kritiek van de kleine apps. Zij werden niet geprezen waardoor ze niet in de spotlights stonden en gebruikers niet van ze afwisten. Gevolg: ze verkochten minder. De enige manier om dat anders te doen is de drempel te verlagen. Ergo: er zijn nu minder verkopen nodig om in die top-lijst te komen en je zult er ook niet zo lang in staan. Twitter doet hetzelfde met haar trending topics. Dat puntje wordt al in de discussie vergeten. Dus ja, wapperen met iets waarvan je overduidelijk geen idee hebt wat het inhoudt is nou niet bepaald overtuigend bewijs van zo’n ontwikkelaar.

Een aantal ontwikkelaars zijn uit die MAS gegaan omdat ze apps hebben die weliswaar gesandboxed kunnen worden en ook zijn maar waarbij er ook een aantal features zijn waarbij die sandbox lastig is. Lastig maar niet onmogelijk want het vereist een andere opzet van de applicatie. Dan kun je kiezen om inderdaad een andere opzet te nemen of je kiest om op oude voet door te gaan. Aangezien dat laatste niet kan met de MAS zul je dus buitenom de MAS moeten gaan werken. De meesten deden dat toch al dus daar winnen ze niet veel mee. Het zijn vaak ook al de bedrijven die zich qua naam en producten hebben gevestigd in de Mac wereld. Ook dat is een gebrek aan kennis want dit is een typisch voorbeeld van korte termijn denken.

Wat het verhaal van de link laat zien is ook weer een typisch gevalletje korte termijn denken. Een aantal ontwikkelaars heeft goed ingezien dat die app stores nog wel eens goed voor hun business kon zijn en zijn vroeg ingestapt. Toen werden die stores ineens populair en dan krijg je de meelopers die ineens wakker worden een mee moeten doen. Die groep heeft het nu zwaar omdat zij niet een business model hebben ontwikkeld voor de lange termijn. Ze hebben exact hetzelfde probleem als de V&D. Geen visie en overal maar op proberen te springen. Helaas, daar redt je het als bedrijf vandaag de dag niet meer mee. Het kaf en het koren worden momenteel van elkaar gescheiden zoals men dat zo mooi spreekwoordelijk kan zeggen :wink:

Bovenstaande zijn voorbeelden van wat ik bedoel met “beperking in bedrijfskunde”. Dit geldt ook voor wat je op website als Kickstarter en Indiegogo ziet trouwens. Ook daar denkt men het wel even te gaan maken met 1 product terwijl je er juist een complete business omheen moet bouwen wil je succesvol zijn. Het is zeer zeker niet een kwestie van een app in een app store zetten of je idee op kickstarter gooien en de rest komt dan vanzelf wel aanwaaien.

Iepje toch… :angry:

Jammer van deze tendentieuze openingsregel.

De Mac App Store is een marktplaats voor ontwikkelaars die op een betrekkelijk eenvoudige manier hun producten onder de aandacht van het grote publiek willen en kunnen brengen. De exposure die een gemiddelde ontwikkelaar via de MAS krijgt ligt aanzienlijk hoger dan wanneer je een app via een website moet promoten. Vaak zie je dat ontwikkelaars van twee walletjes eten. Qua updaten van producten is het een kwestie van dezelfde bestanden op twee plaatsen beschikbaar stellen. Voor potentiële kopers is het soms een overweging om bewust voor de MAS te kiezen. Ervaren Mac-ers of kopers van niche apps zullen eerder via andere kanalen met de oorspronkelijke ontwikkelaars in contact (willen) komen. Ik heb veel contact met de ontwikkelaar van Scrivener (Literature and Latte). Door meer inzicht in zijn ontwikkel-missie te hebben, gebruik je zijn software met veel meer plezier

Kwaliteitsproducten komen altijd wel boven drijven. Als je naar de hitlijsten kijkt, zie je een hoop verrassende ontwikkelingen. Soms hebben goedkope apps een veel hogere ranking in de categorie Meest Opgebracht. Sommige hele bekende en duurdere apps (Pixelmator, Sketch) zie je op een veel lagere plek terug dan jezelf had gedacht. Ik koop zelf heel af en toe buiten de MAS. Zijn vaak specifieke (audio) apps waarvan ik het erg leuk vind meer van de ideeën en achtergronden van de ontwikkelaars te weten. In het algemeen vind ik het gemak en de update-mogelijkheden niet opwegen tegen de betere relatie met de ontwikkelaar. Kocht Scrivener en Affinity Designer via de MAS en heb veel contact met hun ontwikkelaars. Als je echt wil, zijn ontwikkelaars veel toegankelijker dan je zou denken. Leg gewoon contact en je weet het.

Het is voor kleine ontwikkelaars met beperkte middelen en onvoldoende commerciële inzicht een noodzakelijke keuze. Of je gebruik wil maken van de centrale aankoopplaats zoals de Mac App Store nu is of zelf je eigen marketing wil doen heeft voor hen grote (organisatorische) consequenties. Wanneer je passie bij het full-time programmeren ligt is het een logische keuze om voor de MAS te kiezen. Veel kleine ontwikkelaars worden in de MAS eerder gevonden dan via hun eigen website. Zie heel veel ontwikkelaars die op beide gebieden actief zijn. Uiteindelijk zal de betalende klant het laatste woord hebben…

Apple biedt gaandeweg steeds meer mogelijkheden om ontwikkelaars noodzakelijke verbeteringen aan te laten brengen (live bug reporting en nu App Analytics). Het is en blijft een eco-systeem waar iedereen vrijelijk van kan profiteren. Die 30% fee lijkt veel, maar is in redelijke verhouding tot wat ontwikkelaars aan tijd voor hun eigen marketing kwijt zijn. Als we hele goede apps willen, zullen ontwikkelaars zich moeten concentreren op de ontwikkeling en niet op de marketing. Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zeggen. Apple ontzorgt: kom daar maar eens om in de “gewone" wereld.

Sandboxing is in essentie een methode om iedereen een veiliger bestaan te bieden. Apps die zomaar ongewild en ongewenst bij elkaar gaan rondsnuffelen maakt de beveiliging een potentiële gatenkaas.

Kijk voor je eigen gemoedsrust op 8 juni 2015 naar de keynote van de WWDC. Daar zul je echt gewaar worden hoe het met de MAS en de uitbetaling aan alle Mac App Store ontwikkelaars gesteld is.

@iep: je dicht nogal gemakkelijk iedereen die niet in de MAS aanwezig is ‘gebrek aan kennis’, ‘kortetermijndenken’ en geen ‘businessmodel voor de lange termijn’ toe. Dan suggereer je het dus dat bedrijven als Panic (actief sinds 1998 en nou niet bepaald noodlijdend) en anderen die al decennia in de softwaremarkt voor Macs bezig zijn, niet weten waar ze mee bezig zijn. Mag ik dat een tikkeltje arrogant vinden?

De MAS zal ongetwijfeld kleine beginnende ontwikkelaars veel exposure kunnen bieden, maar er zitten ook keerzijden aan. Een product als TextExpander is krankzinnig nuttig maar moeilijk aan MAS-regels aan te passen, maar dat betekent niet automatisch dat de ontwikkelaar een onbenul is die geen idee heeft wat hij doet. Maar dat is een tamelijk uniek geval. Ik denk dat Dan Counsells advies in de link die ik hierboven gaf, nuttig is:

@e.abrahamse: ach, in berichttitels mag je een beetje chargeren, vind ik. Jij bent er ook op afgekomen, toch?

De kwestie is nu in de openbaarheid, en het zal interessant zijn om te zien wat ontwikkelaars er zelf van zeggen. Er wordt al langer geklaagd over de rankings binnen de MAS (en überhaupt over het bestaan ervan) en de kwaliteit van de zoekmogelijkheden erbinnen. En die dertig procent is echt behoorlijk hoog: veel ontwikkelbedrijven zijn eenmansondernemingen, en dertig procent van de opbrengst is in voor eenpitters heel wat anders dan dertig procent van je tijd. Maar dat is een calculatie die iedereen voor zichzelf moet maken – wat voor de één ‘ontzorging’ is, beschouwt de ander als ‘bemoeizucht’.

Zoals gezegd, ik ben benieuwd wat deze discussie gaat opleveren. Maar ik ben best benieuwd naar de getallen, als we die al ooit te weten krijgen.

[quote=ilja.nieuwland url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-store-zo-goed-als-dood/#post-2833898 time=1431812044]@iep: je dicht nogal gemakkelijk iedereen die niet in de MAS aanwezig is ‘gebrek aan kennis’, ‘kortetermijndenken’ en geen ‘businessmodel voor de lange termijn’ toe. Dan suggereer je het dus dat bedrijven als Panic (actief sinds 1998 en nou niet bepaald noodlijdend) en anderen die al decennia in de softwaremarkt voor Macs bezig zijn, niet weten waar ze mee bezig zijn. Mag ik dat een tikkeltje arrogant vinden?
[/quote]
Dat zijn jouw woorden, zeker niet de mijne. Ik doel op de ontwikkelaars die lopen te klagen dat de MAS slecht zou zijn en dan met willekeurige cijfers aankomen zetten om dat te onderbouwen. Als je goed naar die cijfers kijkt zie je dat deze totaal niet hun punt onderbouwen. Die ontwikkelaars hebben gebrek aan kennis. Het gaat er dan ook niet om of je wel of niet in die MAS staat, het gaat om de onderbouwing die men daarvoor heeft. En ja, ook dat kunnen bedrijven zijn die al jaren meedraaien, dat had de situatie bij V&D je inmiddels toch wel moeten leren!

[quote]
Een product als TextExpander is krankzinnig nuttig maar moeilijk aan MAS-regels aan te passen, maar dat betekent niet automatisch dat de ontwikkelaar een onbenul is die geen idee heeft wat hij doet. [/quote]
Het is niet onmogelijk. Ze weten wat ze moeten doen maar het kost hun teveel dus doen ze het niet. Dat soort zaken moet wel bedrijfseconomisch zijn en als je in staat bent om naar dat soort aspecten te kijken laat je ook zien dat je over die bedrijfskundige kennis beschikt. Nogmaals, dat doe je niet als je alleen maar loopt te emmeren dat je stuk software zo weinig oplevert en er zo weinig votes nodig zijn om in lijstje x te komen. Dan snap je gewoon niet hoe de markt in elkaar steekt en wat die cijfers nou daadwerkelijk betekenen.

Dat advies geeft ie niet voor niets, er zijn veel ontwikkelaars die dit niet weten terwijl dit gewoon basis kennis is (en dat duid ik dus aan met het niet hebben van bedrijfskundige kennis). Men beseft niet dat je even goed moet zijn in bedrijfskunde als in het maken van een app. Reden waarom IT opleidingen vandaag de dag ook steeds meer bedrijfskundige aspecten omvatten.

Maar goed, als je liever alles wat iemand schrijft voor zoete koek wil slikken ipv dat je iets kritischer naar de materie kijkt moet je dat helemaal zelf weten. Besef wel dat je dan vaker het haasje zult zijn. Zeker in een discussie is het handig om dat te doen, al is het maar om te snappen wat de ander bedoelt en waar het nou feitelijk om gaat. Je bent hier vooral bezig met het napraten van wat een paar devs vinden van iets als de MAS en die er een ontzettend slordige redevoering op na houden.

De problematiek van de MAS zit hem ook echt niet in dingen als revenue en ranking maar domweg in concurrentie en daar hebben ze al sinds het begin last van. Op iOS is de enige wijze om apps te kunnen installeren die app store, voor OS X kan dat via diverse wegen. Losse packages, dmg’s maar ook systemen als pkgsrc, fink, macports en brew. Sterker nog, met iets als Munki heb je ineens een eigen MAS wat voor organisaties heel wat aantrekkelijker is (in-house ipv publiek beschikbaar en qua licentiebeheer ook veel eenvoudiger). OS X gebruikers zijn itt iOS gebruikers niet gewoon om hun software in de app store te kopen.

@Iep: waar je het over ‘bedrijfskunde’ hebt, neem ik aan dat je met name het marketingaspect bedoelt. Althans, ik zou niet weten waarom een eenpitter-developer zich met HRM zou moeten bezighouden. Maar afgezien daarvan weet ik niet of je de kunt stellen dat "men niet [beseft] dat je even goed moet zijn in bedrijfskunde als in het maken van een app"s. Uit persoonlijke ervaring (maar dat is, toegegeven, anekdotisch) heb ik het gevoel dat er bij ontwikkelaars een groter bewustzijn over de noodzaak van goede marketing heerst dan bij veel andere kleine ondernemers. De concurrentie is moordend en de meeste mensen zijn daar zeer goed van doordrongen.

Op het moment dat mensen als John Siracusa en Federico Viticci zulke uitlatingen doen luister ik wel, ja. Die ‘kritische’ houding mis ik juist bij mensen die – naar het zich laat aanzien – rëele problemen bagatelliseren in een met karikaturen doordrenkt verhaal over onwikkelaars.

Maar goed, totdat we geverifieerde cijfers zien blijft het speculatie.

Met bedrijfskunde bedoel ik het volle spectrum. Dat omvat marketing en HRM indien dat nodig is (in je uppie niet, met 5 man wel) maar ook dingen als een bedrijfsplan (wat gaan we doen, welke meerwaarde brengen we, etc.), het kennen van de markt waarin je opereert en met name het weten wat de begrippen inhouden dus hoe je bepaalde cijfers moet lezen en wat ze betekenen.

Dat zijn vooral technici die wat lopen te brullen (het uiten van frustratie al dan niet terecht). Niemand van die lui heeft een goede onderbouwing of bekijkt dingen vanuit een commercieel oogpunt en dat is raar wanneer de discussie nou juist over dat commerciële aspect gaat. Het feit dat je in een top x lijst staat zegt namelijk niets over levensvatbaarheid van je product/dienst of bedrijf. Verkoopcijfers zeggen ook niet altijd alles maar als je die gebruikt zorg er dan op z’n minst voor dat je zowel cijfers van verkoop via de MAS als via je andere kanalen hebt. En zorg er ook voor dat het geen losse cijfers zijn maar dat deze een trend weergeven. Het gaat niet om het nu (de losse cijfers die men geeft) maar om de toekomst (de trend). Gevolg is dat het hele verhaal als “huilie” overkomt en het ook niet serieus wordt genomen (er is amper discussie over en het komt vrijwel niet op nieuwssites terecht). De genoemde heren zijn ook zeker niet de juiste bronnen. Iets als het Financieele Dagblad dan weer wel want de discussie is commercieel van aard, niet technisch.

Dat kan ook niet anders als het je aan kennis ontbreekt. Iemand met een commerciële blik zou er eens wat over moeten schrijven, dan krijg je een heel ander verhaal waarbij er veel minder speculatie is.

Als je van iedereen die enige diepere kennis van de zaak heeft maar een ander standpunt uitdraagt heeft dan het jouwe zegt dat ze ‘maar wat lopen te brullen’, heb je natuurlijk altijd gelijk - in je eigen hoofd dan. Ik bewonder je grenzeloze vertrouwen in bedrijfskundige theorie (en kennelijk het Financieele Dagblad, dat zal ze goed doen), maar om iedereen met ervaring als sukkels neer te zetten is ook weer wat extreem en, zoals gezegd, meer dan een beetje arrogant en ik vrees dat je perspectief ook een tikkie eenzijdig is.

Wat observaties:

1. je geeft niet meer dan een samenvatting van wat die andere zeggen wat dus niet meer dan napraten is
  2. er komt geen enkele inhoudelijke reactie wanneer iemand het weerlegt
  3. de reactie die er wel komt is een aanval op de man
  4. je doet voorkomen dat het hebben van kennis eerder een handicap is en dat juist de mensen zonder kennis weten wat ze doen waarbij er, helaas voor jou, legio voorbeelden zijn die het tegenovergestelde laten zien. Het gebrek aan kennis heeft zelfs mensen het leven gekost.
  5. je leest niet wat er staat, het gaat hier niet om diepere kennis, het gaat hier om basiskennis; in Nederland is dat de verwachting van kredietverstrekkers en de KvK, er wordt niet voor niets gevraagd om een bedrijfsplan (dat echt geen boekwerk moet zijn).
  6. er wordt hier nergens gesproken over “iedereen”, alleen van een selecte groep
  7. er is geen enkel stuk fatsoenlijke onderbouwing voor jouw perspectief omdat cijfers ontbreken en veel dingen een blackbox zijn (want concurrentiegevoelige informatie die geen enkel bedrijf vrij zal geven); die conclusie trek je zelf min of meer ook al want je hebt het over speculatie.
  8. een andere uitleg dan degene die je napraat ervaar je als zeer bedreigend en probeer je vrij wanhopig neer te slaan
  9. er is in een discussie geen winnaar of iemand die wel/geen gelijk heeft; het gaat er bij een discussie om luisteren naar een ander en daar doordacht op te reageren. Dat betekent dus ook open staan voor een ander standpunt; gezien puntje 8 is dat nogal een probleem bij jou.

M.a.w. wil je een normale discussie hebben dan zul je die arrogante houding en oogkleppen thuis moeten laten en vooral eens die grijze massa van je moeten gaan gebruiken. Voor deze discussie is het al te laat, die heb je inmiddels al om zeep geholpen. Waarom? Omdat je ieder ander standpunt dan de “jouwe” niet wil aanhoren/lezen.

[quote=iep url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-app-store-zo-goed-als-dood/#post-2836816 time=1432568169]
M.a.w. wil je een normale discussie hebben dan zul je die arrogante houding en oogkleppen thuis moeten laten en vooral eens die grijze massa van je moeten gaan gebruiken. Voor deze discussie is het al te laat, die heb je inmiddels al om zeep geholpen. Waarom? Omdat je ieder ander standpunt dan de “jouwe” niet wil aanhoren/lezen.[/quote]
Iep staat weer eens voor de spiegel te praten. :smiley: