Mac back-up maken op een interne PC harde schijf

Graag had ik geweten of het technisch mogelijk is om een volledige bootable back-up te maken, bijvoorbeeld aan de hand van Carbon Clone Copy, van de harde schijf van mijn ibook (100Gb) op een speciaal daarvoor aangemaakte partitie van de interne harde schijf van mijn desktop PC. In plaats van een externe hd te kopen om mijn ibook te backupen zou ik dus liever een partitie van mijn pc gebruiken.

Wat zijn de mogelijkheden om een bepaalde partitie van een pc hard-disk voor Mac te formateren? Of is dit niet mogelijk?

Bedankt, Seth

Bootbaar maken met een werkende verbinding met de mac is onmogelijk. Een PC heeft zover ik weet geen target-mode voor FireWire. Wil niet zeggen dat je geen CCC kunt gebruiken. Advies: maak een netwerkvolume op die schijf met een diskimage. CCC je ibook daarheen. Partioneer je ibook. Maak 1 kleine partitie met een uitgekleed systeem en CCC. Clone je schijf terug naar de hoofdpartitie.

Ik vraag me af of dat nodig is. Kun je niet via Superduper of Carbon Copy Cloner een image maken van je HD en deze dan via nettwerp op de Win PC zetten. Deze is immers prima te benaderen door OSX. Ik weet te weinig van deze backup pros, maar dat zou voor mij eerste denkrichting zijn.

intech speedtools!! voorziet hierin

Houd er rekening mee dat jouw backup strategie z'n beperkingen kent. Als je PC een keer uitvalt of op een andere manier onbruikbaar wordt, dan kom je dus niet meer aan je backup. Daarom is het voor backup doeleinden toch beter om een extern medium te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een externe harde schijf. Die kun je dan ook buitenshuis bewaren, voor het geval het huis een keer van de aardbodem verdwijnt.

Wat mischien makkelijker is is om je pc aan een netwerk aan te sluiten. Een nieuwe partitie op je pc aanmaken, die delen op het netwerk dan je backup schrijven op de gedeelde partitie.

Als je het dan wil beveiligen kan je de deel optie ook nog uitzetten nadat de backup klaar is.

Tenmiste zo pakte ik het aan